Side 1 av 2
"KRISE" - akutte servostyringsproblemer
Lagt inn: 07 mar 2007, 18:47
av Saabfan
Trenger hjelp og råd asap zulu! Dette har skjedd:
1. bilen går bra
2. jeg låner bort bilen
3. jeg får tilbake bilen
4. jeg har nå null servostyring og knakelyder når jeg ratter, særlig stygge lyder når jeg ratter og står stille
5. det har visstnok blitt kjørt på humpete veg, jeg vet ikke hvor ille veien egentlig var
Jeg har neælig tenkt meg på en lengre biltur til en hytte i morgen.
1. kan jeg kjøre uten å gjøre dette værre?
2. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er HELDIG - omfang av jobben?
3. hva må byttes/smøres/fikses hvis jeg er UHELDIG - omfang av jobben?
4. bør ikke saaben tåle litt dårlig vei? er dette trolig grunnen?
jeg kan en del og har skrudd litt på denne og en del på en forrige saaben - se signatur. Kan jeg gjøre dette selv?
Og ikke minst: HVA VIL DETTE KOSTE?
HASTESAK!
Takker for all tidligere hjelp og håper på det samme nå!
Lagt inn: 07 mar 2007, 18:54
av Tor N12
Første bud.... sjekk oljen!!
Lagt inn: 07 mar 2007, 19:02
av Magnus N608
ja, sjekk oljen..
Kan være en slange som har sprekt eller hoppet av..
Ikke så uvanlig

Lagt inn: 07 mar 2007, 19:02
av Tor N12
Og selvfølgelig viftereima

Lagt inn: 07 mar 2007, 19:31
av EdHunter N815
Jeg stemmer for å sjekke servooljen ja. Jeg hadde en liten lekkasje på min (dårlig slangeklemme), tok ikke lange tiden før servoen ble gretten...
For å svare litt på dine punkter;
1: Om du er tom for olje vil jeg ikke anbefale å kjøre noe mer før du får fylt opp, det er ikke noe særlig for pumpen.
2: Som sagt, sjekk oljen.
3: Du må bytte servopumpe.
4: Tviler på at dårlig vei kan skade servoen, men er jo mulig at humpingen kan ha fått en dårlig gammel slange til å hoppe av eller noe slikt. Skal styringen ha blitt skadet av noe vil jeg tro vedkommende som kjørte har kjørt på en stor stein, ned i et fælt hull, etc.
Mest sansynlig kan du klare dette selv med litt erfaring som du tydeligvis har, og grunnleggende teknisk innsikt. Haynes-bok er obligatorisk for en hver hobbymekaniker forresten.
Når det gjelder pris, i beste fall, 100kr for en flaske servoolje. I verste fall koster en ny servopumpe 1600,- på SP.
Tor N12 skrev:Og selvfølgelig viftereima

Hvis det var reima som var så på tur at han totalt mangler servo, så hadde det vel ikke tatt lange tiden før han var strømløs, samt at bilen hadde blitt litt varm uten vannpumpe, så den er det vel neppe...
Lagt inn: 07 mar 2007, 19:35
av Saabfan
Var nettopp ute og så servooljesøl under bilen og kunne følgelig påvise tom servooljetank. Det er litt vått lit over alt men det ser ut som om det lekker fra en mutterskjøt i overgangen fra metallrør til et eller annet (servopumpe kanskje? men jeg trodde ikke den lå der.)
Det virker ganske umulig å komme til på undersiden der. Det er på en måte på undersiden av toppen når man står og ser ned i motorrommet på høyre side (sett innenifra) - skal ta et bilde - hva kan ha utløst dette? Er det så enkelt som å skru igjen og fylle på og alt er i orden? Eller må jeg bytte en pakning inni der? Hvor stor skade kan servoen ha tatt av å være uten olje een liten periode??
Takk for raske svar!!
Lagt inn: 07 mar 2007, 19:36
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:Tor N12 skrev:Og selvfølgelig viftereima

Hvis det var reima som var så på tur at han totalt mangler servo, så hadde det vel ikke tatt lange tiden før han var strømløs, samt at bilen hadde blitt litt varm uten vannpumpe, så den er det vel neppe...
Det er en egen reim som kun driver servopumpa, så det kan godt være som Tor skriver.
EDIT: Ser nå at han skriver at han har oljelekkasje, så da kan vi vel glemme reima.
Servopumpa sitter ganske riktig nederst, bakerst på motoren på høyre side. Prøv å skru på igjen slangen som sannsynligvis har hoppa av, og fyll opp med olje igjen.
Lagt inn: 07 mar 2007, 19:38
av EdHunter N815
Ingvar N629 skrev:Det er en egen reim som kun driver servopumpa, så det kan godt være som Tor skriver.
Aha, da så. Er ikke helt lommekjent i motorrommet på 900, lenge siden jeg har vært nedi et slikt et

Lagt inn: 07 mar 2007, 20:17
av Saabfan
OK, skal ned å skru fast nå, men lurte litt på om det er en pakning man må bytte eller om det holder å bare skru igjen?
Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?
Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
Lagt inn: 07 mar 2007, 20:22
av Ingvar N629
Saabfan skrev:OK, skal ned å skru fast nå, men lurte litt på om det er en pakning man må bytte eller om det holder å bare skru igjen?
Umulig å si uten å vite hva som lekker...
Saabfan skrev:Må jeg bytte servopumpe??! Er det grei jobb?
Prøv å fylle på olje først.... Men er en grei jobb å bytte,ja. Men trangt.
Saabfan skrev:Må jeg bruke original servoolje? Den er ikke billig! Noen som har erfaring med shell sin servoolje? Har shell rett over gata her..
Shell sin funker. Har hatt det på min i årevis, men har Feltema nå.
Lagt inn: 07 mar 2007, 22:32
av Henrik N449
jeg kjørte hjem til Drammen fra Oppland uten servoolje, forrige eier har også kjørt sånn littegranne.
Skal jeg kaste servopumpa mi i restavfall?
Lagt inn: 07 mar 2007, 22:34
av Ottar N398
Ellers kan jeg tipse om at det er tomme størrelse få fastnøklene som skal brukes på sjøten (min hvertfall) så slipper du å ødelegge festet med å bruke 13mm

Lagt inn: 07 mar 2007, 22:58
av Saabfan
Har vært ute nå. Er rimelig sikker på at det lekker fra den ene skjøten der et av rørene kommer ut av servopumpen, det øverste røret, det man ser fra siden like ved grenrøret.
Servooljen lekker ned på eksosrøret og en dings som står opp av røret, noe som må være lambdasonden? Det kommer hvertfall to hvite ledninger ut av den.
Har fylt på ny olje (shellolje) og det med med en gang mye lettere å dreie rattet - mer eller mindre som det skal være.
Problemet er jo at det er klin umulig å komme til med noe skrujern der! Fikk "så vidt" litt tak i mutterhodet med en liten skiftenøkkel, men fikk ikke strammet eller løsnet på den. 14-nøkkelen var for liten og 17 for stor.
Hvordan fikser jeg dette? Det er jo IKKE PLASS TIL Å SKRU. Og da mener jeg ikke at det er vanskelig, men at det ikke går (hvert fall med det verktøyet jeg har). Så jeg står litt fast her...
Lagt inn: 07 mar 2007, 23:19
av KongerudN344
Det GÅR og skru der, hadde akkurat samme problemet på min.. brukte laaaang tid på og få det sammen igjen og mulig jeg måtte ty til noen modifiseringer, husker ikke riktig... Men tror nok at problemet ditt er løst ved og få det tett igjen

Så tviler i alle fall på at du trenger og bytte pumpe
Lykke til!
Lagt inn: 07 mar 2007, 23:57
av Eirik N396
Saabfan skrev:14-nøkkelen var for liten og 17 for stor.
Dersom du snakker om mm-nøkler nå, og disse ikke passer, så les Eliah sitt innlegg. (Men har du ikke prøvd 15 og 16?

)