Vurderer 9-5 - Smøreproblemer!?
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
Vurderer 9-5 - Smøreproblemer!?
Hei.
Vurderer å gå til anskaffelsen av en Saab 9-5.
Har hørt rykter om at det på disse tidlige modellene (1997->) var smøreproblemer på motoren. Og at dette førte til at motorene havarerte. Stemmer dette og hvordan stiller Saab seg til dette?
Noen med erfaringer?
Er det ellers noe jeg må passe på ved kjøp av en slik bil?
Alle tilbakemeldinge er velkomne..
Mvh
Roger
Vurderer å gå til anskaffelsen av en Saab 9-5.
Har hørt rykter om at det på disse tidlige modellene (1997->) var smøreproblemer på motoren. Og at dette førte til at motorene havarerte. Stemmer dette og hvordan stiller Saab seg til dette?
Noen med erfaringer?
Er det ellers noe jeg må passe på ved kjøp av en slik bil?
Alle tilbakemeldinge er velkomne..
Mvh
Roger
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Om du søker etter "oil sludge" e.l. får du opp noen gamle tråder ang. dette
Konklusjonen fra de lærde pleier vel være at dette problemet ikke er så stort. Om den har hatt servicene sine, og fått oppgraderingene er det ikke noe å bekymre seg veldig over. Ihvertfall ikke om oljen er skiftet ofte. Og om bilen er mye langkjørt (ikke for mange småturer) er dette en fordel.. 
viewtopic.php?t=8987
viewtopic.php?t=8040
viewtopic.php?t=10000
viewtopic.php?t=7939
viewtopic.php?t=5939


viewtopic.php?t=8987
viewtopic.php?t=8040
viewtopic.php?t=10000
viewtopic.php?t=7939
viewtopic.php?t=5939
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis serviceheftet er komplett så er det 8 års motorgaranti, dvs havariet koster kr 0,-.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Det forutsetter at bilen er 99 eller nyere. Dersom du ikke har motorgaranti og du må betale sjøl kommer det jo veldig ann på hva du gjør sjøl.
Skrur du sjøl og kjøper motor på SDCC i sverige (http://www.sdcc.se) så vil du komme relativt greit ut av det, 15 000 - 20 000 kanskje? Er flere her på forumet som har kjøpt motor derfra.
Skrur du sjøl og kjøper motor på SDCC i sverige (http://www.sdcc.se) så vil du komme relativt greit ut av det, 15 000 - 20 000 kanskje? Er flere her på forumet som har kjøpt motor derfra.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
jeg byttet motor i min 98-mod etter havari....sto da i en 2.0t,så jeg kjøpte en 2.3turbo....ny motoren kostet 18000+ svensk moms....den hadde garanti bevis på at motoren hadde bare gått 54000km å fulgte med 1år garanti,den var ny
overhalt og skiftet reg-kjede...denne kjøpte jeg hos sdcc
Veldig fornøyd med de...
overhalt og skiftet reg-kjede...denne kjøpte jeg hos sdcc

Veldig fornøyd med de...
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Lytt på motoren!
Få selger til å starte mens du står ved bilen, hør på lyden. Er det unormale lyder, skrangle/diesel typ, når motoren starter eller på tomgang er det et dårlig tegn. Sjekk peilepinnen, kan være litt "majones" nå, etter vinteren, dersom den har gått mye småturer, men nivået skal stemme. Sjekk serviceboka, hvor langt har det vært mellom skiftene? Opprinnelig skiftintervall var vel 20 000km? Det må ikke overstiges!
Er alt ok, og du kjøper bilen, så drar du rett avgårde og skifter olje og filter, uansett hvor langt (kort) det er siden forrige skift, skift igjen om 2000km, deretter kjører du intervall på 10 000km. Det gjorde jeg når jeg kjøpte 9-5
Bortsett at jeg kjører neste skiftintervall 4000km, for da får jeg det på hver hele 10 000.
Lykke til!
Få selger til å starte mens du står ved bilen, hør på lyden. Er det unormale lyder, skrangle/diesel typ, når motoren starter eller på tomgang er det et dårlig tegn. Sjekk peilepinnen, kan være litt "majones" nå, etter vinteren, dersom den har gått mye småturer, men nivået skal stemme. Sjekk serviceboka, hvor langt har det vært mellom skiftene? Opprinnelig skiftintervall var vel 20 000km? Det må ikke overstiges!
Er alt ok, og du kjøper bilen, så drar du rett avgårde og skifter olje og filter, uansett hvor langt (kort) det er siden forrige skift, skift igjen om 2000km, deretter kjører du intervall på 10 000km. Det gjorde jeg når jeg kjøpte 9-5


Lykke til!

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
Hei sann..
Takker for alle svar. Har ennå ikke funnet en 9-5 som jeg liker. Det må liksom si PANG når du ser på en bil. Det er først da du vet at du har funnet den du er ute etter.
De jeg har sett på så langt har litt for mange parkeringsbulker her og der. Noen som mente at bilen var "pertentlig på passet", men jeg fant skader i dør-kant (som om de har åpnet dører inn i diverse tinger), bulk på dører etc.
Skjønner at det er naturlig at det er noe på en 5,6-7 år gammel bil, men jeg har en 17 år gammel Fiesta som kun har 2 "shoppingbulker".
Skal fortsette jakten, har en smertegrense på 150 lapper, så vi får se hva som dukker opp.
Skulle noen ha en som passer, send meg gjerne en PM eller noe. Så tar jeg kontakt.
MVH
Roger
Takker for alle svar. Har ennå ikke funnet en 9-5 som jeg liker. Det må liksom si PANG når du ser på en bil. Det er først da du vet at du har funnet den du er ute etter.
De jeg har sett på så langt har litt for mange parkeringsbulker her og der. Noen som mente at bilen var "pertentlig på passet", men jeg fant skader i dør-kant (som om de har åpnet dører inn i diverse tinger), bulk på dører etc.
Skjønner at det er naturlig at det er noe på en 5,6-7 år gammel bil, men jeg har en 17 år gammel Fiesta som kun har 2 "shoppingbulker".
Skal fortsette jakten, har en smertegrense på 150 lapper, så vi får se hva som dukker opp.
Skulle noen ha en som passer, send meg gjerne en PM eller noe. Så tar jeg kontakt.
MVH
Roger
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 40
- Registrert: 12 mar 2007, 10:24
- Medlemsnummer: n999
- Navn: Roger Øverland
- Bil: Saab 9-5 2.0 SE
Heisann!
Da har jeg kjøpt meg en 9-5 2.0t 1998 modell.
Servicer fulgt, oppgradert veivhusventilasjon. Meget pen. Blir nok et pengesluk etter hvert;);)
Takker for alle tips, blir nok sikkert mer mas fra min side fremover, da jeg er fersk SAAB eier:)
Da har jeg kjøpt meg en 9-5 2.0t 1998 modell.
Servicer fulgt, oppgradert veivhusventilasjon. Meget pen. Blir nok et pengesluk etter hvert;);)
Takker for alle tips, blir nok sikkert mer mas fra min side fremover, da jeg er fersk SAAB eier:)
Roger Øverland
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
n999
'98 mod. 9-5, 2.0t
150hk
--------------------------------
http://www.garaget.org/?car=49096
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Gratulerer med ny bil. Ikke noe dumt valg. 

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048