Ny topp til 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Ny topp til 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 12 mar 2007, 12:31

Jeg har akkurat fått vite av han som overhaler toppen min at den er sprukket mellom setene, og kan regnes som søppel...

Så må jeg altså ha ny topp da, men her er vi litt uenige. Han mener jeg kan bruke en B202 topp (jeg har B234L), og sier at den eneste forskjellen mellom disse er kammene.
Men er det ikke slik at kanalene i innsuget på 2,3 toppen er større en på 2,0? Er det flere forskjeller?
Hvordan vil det i så fall bli om jeg bruker 2,0 topp? Har en liggende som jeg plukket ventilløftere fra tidligere, så vurderer å bruke denne.

Og i tilfelle noen skulle ha så har jeg en annonse i ØK på 2,3 langtopp :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2007, 12:34

Du kan IKKE bruke 2,0-topp. Den har som du sier trangere innsugskanaler, som også gjør at den ikke passer mot innsuget ditt.

Det er mulig å skru dit en 2,0-topp, men den passer altså ikke for det. Men en 2,1-topp passer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 12 mar 2007, 13:32

På 91 mod 9000 jeg hadde, ble det satt på 2,0 topp, toppen ble preppet så kanaler stemte med 2,3 l. den fugerte helt bra. Mener det var "Tore topplokk" i tronheim som gjorde dette..
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 12 mar 2007, 13:39

TGM N363 skrev:På 91 mod 9000 jeg hadde, ble det satt på 2,0 topp, toppen ble preppet så kanaler stemte med 2,3 l. den fugerte helt bra. Mener det var "Tore topplokk" i tronheim som gjorde dette..
Jeg får høre med han som skal overhale for meg, om han har mulighet til å frese opp kanalene da...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar