justering av brekk på 1987mod saab 900 turbo 8v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

justering av brekk på 1987mod saab 900 turbo 8v

Legg inn av janerik171187 » 12 mar 2007, 19:38

hei, lurte da på om det er en finurlig måte å justere brekket på en saab 900 turbo 8v 1987mod, har prøvd å stramme waieren men hjelper ikke stort, klossene er fine så er ikke de (hvis det ikke er egne til brekket da

er ikke no bra at bilen triller av seg selv hvis jeg parkerer på litt slakk nedoverbakke :P (med kun brekk)

edit:

når bilen jager litt på tomgang og sperrer på 4500rpm isdtedet for 6000rpm som den skal, er det tenninga som trenger en justering da? nye plugger og fordelerlokket ser fint ut

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2007, 20:14

du har vel de gamle bremsene med brekket framme og då ska det ver sjøljusterande. hvis calipperane glir som de ska så ska du pompa på bremsepedalen någen ganga for så å hold'an inne og så pompa med brekket. då ska det strama seg.
detta mens motoren e i gang.

e någen år siden eg va borti det systemet så ta det med ei lidå klypa salt. men du finne fort ut om det virke
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 12 mar 2007, 20:16

Frode N073 skrev:du har vel de gamle bremsene med brekket framme og då ska det ver sjøljusterande. hvis calipperane glir som de ska så ska du pompa på bremsepedalen någen ganga for så å hold'an inne og så pompa med brekket. då ska det strama seg.
detta mens motoren e i gang.

e någen år siden eg va borti det systemet så ta det med ei lidå klypa salt. men du finne fort ut om det virke
får prøve det imorra :P

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 mar 2007, 22:56

Kan være en fordel å ta ut mekanismen for brekket som går innpå kalipperen og smøre denne opp igjen. Har lett for å bli endel dritt som gjør at denne armen går tregt. Wiren skal ikke strammes men du skal holde inne bremsen og dra i brekket for å stramme det.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 mar 2007, 23:51

Bare pass på og ikke stram for mye! Da ender det med at du må løsne wire'en manuelt under dashbordet. Har ikke gjort dette sjøl da jeg egentlig ga opp hele prosjektet og satte det bort til et verksted. Det endte i alle fall med flere arbeidstimer og ny kalipper på meg...

Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar