hei.
Har en saab 900 86 modell, 5 dørs og 4-gira. 2,0 L.
Den er utrolig dau, trekker nesten ikke på gira, og må over 80 for å kunne kjøre i 4-gir. Det er faren min som eier den, har hatt den siden den var ny, og han sier at den har vært like dårlig hele tida. Noen som veit hva dette kan skyldes??
Har også et problem med at den bruker mye bensin, bruker nesten 2l på mila. Noen som har noe fornuftig svar på det?
mvh 900 AERO
Dau motor og h?yt bensinforbruk???
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Sjekk tenninga... Sikkert klart å vri bittelitt på fordeleren når han har bytta lokk. Sjekk at den er på ca 18grader fortenning. Mener det var 18grader på den motoren i hvertfall.. hvis det ikke er mer da. Men sjekk den opp mot instruksjonsboka i hvertfall.
Lav tenning fører til at den blir slapp og at bensinforbuket går opp.
Lav tenning fører til at den blir slapp og at bensinforbuket går opp.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Går nesten ut fra at dette er en forgassermotor og da kan det være lurt å sjekke forgasseren eventuelt om det er et lite hull i membran. Eventuelt kan det være at den trekker falsk luft et sted. Kan være pakningen mellom forgasser og innsug som er utett. Ellers hvis dette er en forgasser er vel ikke de kjent for å bruke minst bensin. Den gamle Aeroen jeg hadde brukte mye mindre bensin enn den 900c-en jeg hadde.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
samme problem her med Saab 9000 1994model..2,0i CS..trekker ikke i det hele tatt og tømte full tank på under 400km med pen kjøring..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Erfaringa di White med bensinforbruk 900c kontra T16 er den same her.
900c-en brukt stort sett 1.2-1.5 liter pr. mil, T16-en klarar seg med rundt literen. Hadde også problem med membranen på 900c-en eg hadde (då var forbruket 2l/mil og endå dårligare trekkkraft, fikk reparert den og då var en tilbake på 1.2-1.5/pr mil.
Ang. dokke med 9000 ville eg ha sjekka ut pluggane, bilen din Wicky har vel DI om eg ikkje tek feil, bilar med DI skal ha andre pluggar enn bilar utan. Typisk feil om det er nokon som ikkje har greie på SAAB som har tatt service på bilen. Elektrodeavstanden skal også vere større, eg meinar på den skal vere over 1mm mot rundt 0.6mm på bilar utan DI.
Pluggane skal helst vere NGK sine R-pluggar, BCPR6ES-11 er vel den som er anbefalt. Kan vere eit bomskudd, men ein grei plass å sjekke for feil, altmedan andre ting på den bilen ikkje har vore heilt 100%...
900c-en brukt stort sett 1.2-1.5 liter pr. mil, T16-en klarar seg med rundt literen. Hadde også problem med membranen på 900c-en eg hadde (då var forbruket 2l/mil og endå dårligare trekkkraft, fikk reparert den og då var en tilbake på 1.2-1.5/pr mil.
Ang. dokke med 9000 ville eg ha sjekka ut pluggane, bilen din Wicky har vel DI om eg ikkje tek feil, bilar med DI skal ha andre pluggar enn bilar utan. Typisk feil om det er nokon som ikkje har greie på SAAB som har tatt service på bilen. Elektrodeavstanden skal også vere større, eg meinar på den skal vere over 1mm mot rundt 0.6mm på bilar utan DI.
Pluggane skal helst vere NGK sine R-pluggar, BCPR6ES-11 er vel den som er anbefalt. Kan vere eit bomskudd, men ein grei plass å sjekke for feil, altmedan andre ting på den bilen ikkje har vore heilt 100%...

Jeg har hatt akkurat samme symptomene på min 9000i -88, dau som f.. og gulpet i seg bensin som bare det. Sikkert 2l på mila. Ved kaldstart klaget naboen på bensinlukt og svartrøyk.
Det hele ble løst etter at jeg skiftet bensintrykksregulatoren.
Man skal vere forsiktig med å kjøre med en slik feil på motoren over lengre tid, da den vil sote ned ventilsetene. Dette kan føre til dårlig tetting mot setet og i verste fall brenner du hakk i setet...
Det hele ble løst etter at jeg skiftet bensintrykksregulatoren.
Man skal vere forsiktig med å kjøre med en slik feil på motoren over lengre tid, da den vil sote ned ventilsetene. Dette kan føre til dårlig tetting mot setet og i verste fall brenner du hakk i setet...
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: