Side 1 av 1

Regulere tomgang

Lagt inn: 15 mar 2007, 10:35
av Paradigm N558
Heisann!
På min bil (signatur) så opplever jeg når motoren er varm, og slått av, at når jeg skal starte den, så driver den å faller i turtall en del.

Den faller ned til Engine Stall Point, ca. og klarer å komme seg opp, så faller den ned igjen. Dette skjer en 2-3-4 ganger, så går den som normalt.
Dette er veldig irriterende, og når jeg hadde frieksos, så hendte det seg at motoren stoppet opp.

Så tenker sikkert mange, om ikke alle, tomgangsregulatoren.
Vel.
Hvor er den? Jeg har jo vakumstyrt gass!
Alle, hver eneste en, av vakumslangene mine er byttet, så har ikke noe lekasje.

Noen som har peiling i det hele tatt? Til og med Imaas Bil her i Bodø viste ikke.. :|

Re: Regulere tomgang

Lagt inn: 15 mar 2007, 11:11
av Ingvar N629
ParADigM N558 skrev:Jeg har jo vakumstyrt gass!
Forklaring utbes.

Originalt har iaf 9k med T5 både tomgangsmotor og gasswire.

Eller misforsto jeg det du skrev helt?

Re: Regulere tomgang

Lagt inn: 15 mar 2007, 11:14
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:
ParADigM N558 skrev:Jeg har jo vakumstyrt gass!
Forklaring utbes.

Originalt har iaf 9k med T5 både tomgangsmotor og gasswire.

Eller misforsto jeg det du skrev helt?
Den har gasswire i tillegg ja, men hva er tomgangsmotor? :p

Lagt inn: 15 mar 2007, 11:15
av Paradigm N558
TYI:
viewtopic.php?t=11785&highlight=vakumstyrt+gass

Når motor er avslått, brukes gasswire..
men så straks motoren er startet, så koples denne på en rar måte ut, og vakumstyringen til gassen starter..

Lagt inn: 15 mar 2007, 11:38
av Ingvar N629
Å, du har TCS.... Da skal ikke jeg legge meg borti dette her...

Lagt inn: 15 mar 2007, 12:06
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:Å, du har TCS.... Da skal ikke jeg legge meg borti dette her...
Nå ble jeg mer skeptisk... :p

Lagt inn: 15 mar 2007, 12:08
av Tor N12
Umulig å gi deg svar på nettet uten å ha sett bilen...

Les ut eventuelle feilkoder så kan vi se om de evt kan fortelle noe..

Ellers så er det ofte feil på selve spjellhuset = DYYYYYYRT, sikkerhetsventilene = Ikke fullt så jævlig ;) eller potmeteret på gasspedalen= ca 2800

Du kan også være heldig og at det kan holde med rens av spjellhus og kalibrering av systemet..

Lagt inn: 15 mar 2007, 12:31
av Paradigm N558
har ikke du liggende noe tjafs da Tor?
*host*peke på signaturen din*hark*

Lagt inn: 15 mar 2007, 13:04
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:har ikke du liggende noe tjafs da Tor?
*host*peke på signaturen din*hark*
Joda, men som sagt så er problemet feilsøkingen...
Er ikke bare å bytte deler, systemet må kalibreres for hver gang en del skiftes med unntak av ved bytte av sikkerhetsventilene, men de har sjelden noe med tomgangen å gjøre så lenge systemet ikke går i limp home.

Lagt inn: 15 mar 2007, 13:26
av Paradigm N558
Tor N12 skrev:
ParADigM N558 skrev:har ikke du liggende noe tjafs da Tor?
*host*peke på signaturen din*hark*
Joda, men som sagt så er problemet feilsøkingen...
Er ikke bare å bytte deler, systemet må kalibreres for hver gang en del skiftes med unntak av ved bytte av sikkerhetsventilene, men de har sjelden noe med tomgangen å gjøre så lenge systemet ikke går i limp home.
*sukk*
får bare vente til det er så jævlig da at jeg ikke har noe annet valg.. har liksom ikke råd nå..
MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..

Lagt inn: 15 mar 2007, 13:35
av EdHunter N815
ParADigM N558 skrev:MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
Hvis du skal ha deg katt så anbefaler jeg sportskatalysatoren til SP :) Passer rett inn på 3" og har metallisk innmat så motstanden er minimal og lav nok helt opp til 300 HK+ ;)

jeg monterte denne rett før EU, ingen problemer på kontrollen, og jeg syns bilen går jevnere og finere. Merker ingenting på effekten, 4-5 HK har jeg nok mistet men det tåler jeg :)

Lagt inn: 15 mar 2007, 14:24
av Paradigm N558
EdHunter N815 skrev:
ParADigM N558 skrev:MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
Hvis du skal ha deg katt så anbefaler jeg sportskatalysatoren til SP :) Passer rett inn på 3" og har metallisk innmat så motstanden er minimal og lav nok helt opp til 300 HK+ ;)

jeg monterte denne rett før EU, ingen problemer på kontrollen, og jeg syns bilen går jevnere og finere. Merker ingenting på effekten, 4-5 HK har jeg nok mistet men det tåler jeg :)
men then again... skal ha bilen min til lakking og tjafs videre nå på tirsdag, så det utgår å bruke noe mer penger på den... den her mnd.. :D

Lagt inn: 15 mar 2007, 16:16
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
Det har han rett i i allefall om du også har 3" framrør, med 2.5" så skal ikke problemet være like stort.

MEN... Du har jo forandret på hardwaren i bilen din da?? Har du tatt ny adapsjon? En god regel er å alltid nulle boksen når du bytter hw, ta av batteriet et min eller to, sett på igjen og kjør deg en tur.
Med det samme du starter opp etter å ha tatt spenningen så kan tomgangen være urolig/høy men etter at du har fått kjørt litt så skal den stabilisere seg.

Mvh Tor

Lagt inn: 15 mar 2007, 17:02
av Paradigm N558
Skal gjøre det Tor ;)