Side 1 av 2

dump

Lagt inn: 10 feb 2004, 23:52
av Pancho N497
er det noen som har erfaring med montering av dumpventiler? vurderer å anskaffe en slik til min saab 900 t16 84mod. om noen eventuelt har gjort det i en sånn bil. eventuelt om noen har bilder og tips om hvilken ventil jeg burde kjøpe og hvor den er best å plassere. :roll:

Lagt inn: 11 feb 2004, 00:35
av alex_ander3@hotmail.com
hei du. en dump er et must på en og900;p sparer turboen også da den slipper å stoppe opp når du stenger spjeldhuset.
Jeg og alle jeg kjenner i området her, kjører med en dump som er fra "turboxs" den heter RFL og står for real fucking loud. og det skal jeg love deg at den er:)

du setter dumpen i røret mellom intercoolere og spjeldhuset, sveiser den inn. og setter på en siliconeslange som du setter på motorens "vakumsystem"

på bilen min ser den slik ut.

http://ul.zsh.net/alexander/1874830590alexanderdump.jpg
dumpen koster rundt 2100 tror jeg det var.
kan kjøpe dne på krb trading eller på speedparts

Lagt inn: 11 feb 2004, 10:39
av Rune N35
du har vel 8v alex?
på t16 sitter det luftmassemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...

Lagt inn: 11 feb 2004, 11:01
av alex_ander3@hotmail.com
Rune N35 skrev:du har vel 8v alex?
på t16 sitter det luftmengdemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...
oi, la ikke merke til at det var snakk om en 16v jeg, beklager :oops:

går den mye dårligere da.. brodern hadde jo dump på hans 900 AERO, og den gikk ikke noe dårligere tror jeg.. hmmm

dump

Lagt inn: 11 feb 2004, 11:23
av Petter 900 T
Blir ikke riktig blanding på 16v med "dumpen" i friluft nei. :?

Ryker endel av bilen når jeg ikke har full gass. :shock: mao. ikke så ofte............

Petter

Lagt inn: 11 feb 2004, 12:24
av Øyvind
Detter er enkelt som f.. Sett på en resirkulerende ventil, sveiv ned vinduet og rop ut PSSSH... hver gang du slipper gassen. Da får du både i pose og sekk. Bedre respons og fet lyd. :lol:

Lagt inn: 11 feb 2004, 15:50
av Børre N17
Med resirkulerende og åpent filter har du lyd fortsatt.. Men det er ikke derfor den er der... :wink:

Lagt inn: 11 feb 2004, 19:40
av AeroPetter
Vil det si at jeg som har en -86 16V ikke bør sveise på RFLen på dette røret allikevel? (som jeg nettopp har gjort :? )

Lagt inn: 11 feb 2004, 19:49
av Rune N35
Stemmer det AeroPetter...kjørte som Børre nevner jeg, med original resirk og åpent filter.

Lagt inn: 11 feb 2004, 20:40
av Pancho N497
kjører allerede med original resirk og åpent filter :P

Lagt inn: 11 feb 2004, 21:48
av Mortimer-N18
Ser ikke problemet med å kjøre åpen dumpventil på 16V :?: :!: :?: ... Så lenge den har to stempler og holder tett på tomgang så er det ikke noe i veien med det. Jeg har kjørt med det i snart 2 år og har ikke hatt ett eneste problem med det. 8)
Det PSSSSHH'er som bare det :)

Lagt inn: 11 feb 2004, 22:35
av Øyvind N43
Det PSSSSHH'er som bare det
Kan gå god for det. Kjørte et par biler bak under jubileumstreffet til GSV i 2002. 8)

Har alldri hørt slike lyder fra en Saab noen gang, den lager sinsykt mye lyd. Ga skikkelig gjennlyd i bygatene. :D

Lagt inn: 12 feb 2004, 07:11
av Mortimer-N18
Øyvind N043 skrev:
Det PSSSSHH'er som bare det
Kan gå god for det. Kjørte et par biler bak under jubileumstreffet til GSV i 2002. 8)

Har alldri hørt slike lyder fra en Saab noen gang, den lager sinsykt mye lyd. Ga skikkelig gjennlyd i bygatene. :D
Morro med bygater :)

Lagt inn: 12 feb 2004, 13:00
av Trond N47
Trodde alle T16 hadde bypassventil jeg. Funker som en dumpventil
men fører luften tilbake til innsugsrøret mellom luftmassemåleren og turboen. Min har iallefall det. Da holdes turboen i gang mye lengre
enn ved dumpventil, da luften fortsetter å sirkulere over turboen og
holder den i gang.

En resirkulerende dumpventil må da være det samme som
bypassventilen såvidt jeg kan forstå. Og bypassventilen er det ikke
vanskelig å justere så den åpner ved høyere trykk, min åpner originalt
ved ca 1,2-1,4 bar.

Lagt inn: 12 feb 2004, 20:33
av Ole N26
Mortimer skrev:Ser ikke problemet med å kjøre åpen dumpventil på 16V :?: :!: :?: ... Så lenge den har to stempler og holder tett på tomgang så er det ikke noe i veien med det. Jeg har kjørt med det i snart 2 år og har ikke hatt ett eneste problem med det. 8)
Det PSSSSHH'er som bare det :)
For å få dette til å virke på biler med massemåler må man ofte stramme dumpen ganske mye.
Litt av problemet med å stramme dumpen for mye er at den ikke åpner lett nok. Dvs at turboen din faktisk vil miste litt turtall før dumpen åpner.
Synd å ofre dette bare for lyden. Sett på en stempel dump av type resirkulerende og open air, så blir det like fet lyd.
Har til og med vært borti en 9-5 som godtok en frilufts-dump, men jeg vil ikke anbefale det.