99 servo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

99 servo

Legg inn av Liebak » 18 mar 2007, 21:31

har idag tilpasset servo på min 99. er en orgnal 99 servo tannstang men det leddet som kommer fra rattstammen passer ikke. hva passer der? og900?

håper på svar nok en gang fra dere :D


burde vell snart laget en prosjekt tråd til alle spørsmalene mine :lol:

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 mar 2007, 22:12

Nei det er et eget ledd der som er til 99 med servo. Rattstammen mener jeg er den samme, emn ikke sikker.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 18 mar 2007, 22:58

hvor får jeg tak i et sånt ledd?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 18 mar 2007, 23:04

Tja, det er nok ikke like lett å spore opp.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 18 mar 2007, 23:33

Det er et dobbelknuteledd på orginale 99 servoer. Hadde en 99 GLE med orginal servo. Problemet med de stengene var at de hadde for svake servotetteringer, som medførte at det ble presset ut servoolje i de yttre belgene. Jeg fikk ikke tak i tetteringer, men Saab hadde byttestenger. Men det ble for dyrt å bytte stang hver gang tetningene begynte å lekke. Jeg skal si fra hvis jeg finner et slikt ledd her hjemme, men det er 900 som gjelder for meg nå.

Har du montert inn en orginal 99 servostang i en 99 uten servo? Det må ha vært litt av en jobb i så fall. 99 GLE har spesielle motorfestefundamenter som servostanga skrues fast i. Og gjennomføringen i torpedoveggen er endret for å få plass til servoventilen.

Lag gjerne en prosjekttråd med litt mer opplysninger om bilen med bilder og sånt, så blir det lettere å hjelpe deg....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 19 mar 2007, 10:20

en del modifisering kan man trygt si det er men men...

moro lell :lol:


si ifra hvis du finner noe da....evig takknemlig i såfall...

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 19 mar 2007, 12:45

Litt jobb er det å bygge om, men det er bedre å bygge om til og900 servo. Bedre tilgang på deler i etterkant.
Vet dette ikke hjelper deg siden du alt har bygd om, men bare til info om andre går med samme tanker.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 20 mar 2007, 00:19

hvordan er utvekslingen på og 900 servo i forhold til 99 servo.

ikke satt inn motor enda så er fortsatt mulig å ombestemme seg he he...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 mar 2007, 09:57

sprokit_mk1 skrev:hvordan er utvekslingen på og 900 servo i forhold til 99 servo.

ikke satt inn motor enda så er fortsatt mulig å ombestemme seg he he...
900 servo krever jo mer plass da, og må ha rattstamme fra 900 også..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 20 mar 2007, 21:50

hadde 900 servo i min 99, måtte lage ett overgangs ledd nede nellom ratt stammen og tannstangen, en del fra ver bil i hver ende, fikk det til å virke fint det, så det er mulig men et var jo litt arbeid å få det inn med tilpassing å sånn.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 20 mar 2007, 23:47

men noen som vet forskjellen på utvekslingen på dem?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 mar 2007, 23:49

sprokit_mk1 skrev:men noen som vet forskjellen på utvekslingen på dem?
Desverre, kan vel ikke egentlig hjelpe deg her, men jeg vet jeg nettopp leste det et sted! Problemet er at med alle de Saabklubbene og sidene jeg har vært innom i det siste blir det umulig å spore den opp igjen :roll:

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 21 mar 2007, 23:31

Utvekslingen på stengene til 99 er som følger:

Standardstang: 4,1
Servostang: 3,6
EMS fra litt ut i 1976 og oppover: 3,4

EMS-stanga var uten servo, så den bilen må ha vært tung på styringa....

Men den beste stanga jeg har hatt var den på den V4 sinnataggen jeg hadde. (Saab 96 for uinnvidde) Den var selvfølgelig uten servo og hadde en utveksling på 2,5! Makan til direktestyrt bil.....

sprokit_mk1, jeg har en gladnyhet til deg, jeg fant dobbeltknuten! Men jeg har plukket av det ene krysset, og det andre må også skiftes. Men du får kjøpt sånne kryss, jeg gjorde det når jeg overhalte den andre knuten som jeg tok i bruk på GLE`en. Jeg husker ikke nå hvor jeg handlet hen, men det var i en maskinforretning sørpå som selger kryss. Kanskje noen kan hjelpe til her.

Jeg mener fortsatt at du bør bygge om bilen til 900-stang nå med en gang, for det er meget få 99 med servo som ble produsert, og det er ikke sikkert Saab har så mange stenger igjen å overhale på...
Og de varer ikke evig, det kan jeg love deg.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 21 mar 2007, 23:46

og900turbo skrev:Men den beste stanga jeg har hatt var den på den V4 sinnataggen jeg hadde. (Saab 96 for uinnvidde) Den var selvfølgelig uten servo og hadde en utveksling på 2,5! Makan til direktestyrt bil.....
Da hadde den totakts tannstang, for v4 har orginalt 3 1/4, på rally bilen står det totakts tannstang, pluss at vi skal ha et bittelite ratt på den, da blir det direkte styring da :twisted:
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 22 mar 2007, 11:12

Da må de ha funnet ut etter hvert at 96en ble for tung på styringa med en "svær" V4 i motorrommet. Min 68-modell telte jeg 2,5 omdreininger fra side til side på, og det var orginalstanga. Savner egentlig den bilen til vinterbruk, for den var fortreffelig når du koblet bort frihjulet. Full kontroll.......
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar