Side 1 av 2

99 servo

Lagt inn: 18 mar 2007, 21:31
av Liebak
har idag tilpasset servo på min 99. er en orgnal 99 servo tannstang men det leddet som kommer fra rattstammen passer ikke. hva passer der? og900?

håper på svar nok en gang fra dere :D


burde vell snart laget en prosjekt tråd til alle spørsmalene mine :lol:

Lagt inn: 18 mar 2007, 22:12
av Børre N17
Nei det er et eget ledd der som er til 99 med servo. Rattstammen mener jeg er den samme, emn ikke sikker.

Lagt inn: 18 mar 2007, 22:58
av Liebak
hvor får jeg tak i et sånt ledd?

Lagt inn: 18 mar 2007, 23:04
av Børre N17
Tja, det er nok ikke like lett å spore opp.

Lagt inn: 18 mar 2007, 23:33
av og900turbo
Det er et dobbelknuteledd på orginale 99 servoer. Hadde en 99 GLE med orginal servo. Problemet med de stengene var at de hadde for svake servotetteringer, som medførte at det ble presset ut servoolje i de yttre belgene. Jeg fikk ikke tak i tetteringer, men Saab hadde byttestenger. Men det ble for dyrt å bytte stang hver gang tetningene begynte å lekke. Jeg skal si fra hvis jeg finner et slikt ledd her hjemme, men det er 900 som gjelder for meg nå.

Har du montert inn en orginal 99 servostang i en 99 uten servo? Det må ha vært litt av en jobb i så fall. 99 GLE har spesielle motorfestefundamenter som servostanga skrues fast i. Og gjennomføringen i torpedoveggen er endret for å få plass til servoventilen.

Lag gjerne en prosjekttråd med litt mer opplysninger om bilen med bilder og sånt, så blir det lettere å hjelpe deg....

Lagt inn: 19 mar 2007, 10:20
av Liebak
en del modifisering kan man trygt si det er men men...

moro lell :lol:


si ifra hvis du finner noe da....evig takknemlig i såfall...

Lagt inn: 19 mar 2007, 12:45
av Børre N17
Litt jobb er det å bygge om, men det er bedre å bygge om til og900 servo. Bedre tilgang på deler i etterkant.
Vet dette ikke hjelper deg siden du alt har bygd om, men bare til info om andre går med samme tanker.

Lagt inn: 20 mar 2007, 00:19
av Liebak
hvordan er utvekslingen på og 900 servo i forhold til 99 servo.

ikke satt inn motor enda så er fortsatt mulig å ombestemme seg he he...

Lagt inn: 20 mar 2007, 09:57
av Jørgen N237
sprokit_mk1 skrev:hvordan er utvekslingen på og 900 servo i forhold til 99 servo.

ikke satt inn motor enda så er fortsatt mulig å ombestemme seg he he...
900 servo krever jo mer plass da, og må ha rattstamme fra 900 også..

Lagt inn: 20 mar 2007, 21:50
av kenny n277
hadde 900 servo i min 99, måtte lage ett overgangs ledd nede nellom ratt stammen og tannstangen, en del fra ver bil i hver ende, fikk det til å virke fint det, så det er mulig men et var jo litt arbeid å få det inn med tilpassing å sånn.

Lagt inn: 20 mar 2007, 23:47
av Liebak
men noen som vet forskjellen på utvekslingen på dem?

Lagt inn: 20 mar 2007, 23:49
av Eirik N396
sprokit_mk1 skrev:men noen som vet forskjellen på utvekslingen på dem?
Desverre, kan vel ikke egentlig hjelpe deg her, men jeg vet jeg nettopp leste det et sted! Problemet er at med alle de Saabklubbene og sidene jeg har vært innom i det siste blir det umulig å spore den opp igjen :roll:

Lagt inn: 21 mar 2007, 23:31
av og900turbo
Utvekslingen på stengene til 99 er som følger:

Standardstang: 4,1
Servostang: 3,6
EMS fra litt ut i 1976 og oppover: 3,4

EMS-stanga var uten servo, så den bilen må ha vært tung på styringa....

Men den beste stanga jeg har hatt var den på den V4 sinnataggen jeg hadde. (Saab 96 for uinnvidde) Den var selvfølgelig uten servo og hadde en utveksling på 2,5! Makan til direktestyrt bil.....

sprokit_mk1, jeg har en gladnyhet til deg, jeg fant dobbeltknuten! Men jeg har plukket av det ene krysset, og det andre må også skiftes. Men du får kjøpt sånne kryss, jeg gjorde det når jeg overhalte den andre knuten som jeg tok i bruk på GLE`en. Jeg husker ikke nå hvor jeg handlet hen, men det var i en maskinforretning sørpå som selger kryss. Kanskje noen kan hjelpe til her.

Jeg mener fortsatt at du bør bygge om bilen til 900-stang nå med en gang, for det er meget få 99 med servo som ble produsert, og det er ikke sikkert Saab har så mange stenger igjen å overhale på...
Og de varer ikke evig, det kan jeg love deg.

Lagt inn: 21 mar 2007, 23:46
av Peter
og900turbo skrev:Men den beste stanga jeg har hatt var den på den V4 sinnataggen jeg hadde. (Saab 96 for uinnvidde) Den var selvfølgelig uten servo og hadde en utveksling på 2,5! Makan til direktestyrt bil.....
Da hadde den totakts tannstang, for v4 har orginalt 3 1/4, på rally bilen står det totakts tannstang, pluss at vi skal ha et bittelite ratt på den, da blir det direkte styring da :twisted:

Lagt inn: 22 mar 2007, 11:12
av og900turbo
Da må de ha funnet ut etter hvert at 96en ble for tung på styringa med en "svær" V4 i motorrommet. Min 68-modell telte jeg 2,5 omdreininger fra side til side på, og det var orginalstanga. Savner egentlig den bilen til vinterbruk, for den var fortreffelig når du koblet bort frihjulet. Full kontroll.......