Ombygd Saab 9000.i.Til hva?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Ombygd Saab 9000.i.Til hva?

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 20 mar 2007, 21:29

Jeg kan ikke gi meg med og finne ut hva jeg har kjøpt så jeg håper noen kan hjelpe meg.Da tidligere eier ikke finner papirene på bilen
Har Kjøpt en Saab 9000.i.2.0.1989.Aut Som skal være ombygd i Tyskland!
Nå er den 2.3 Turbo.Man.
Svarte Dyser.Nr:0280155009.Ingen fargering. orginalt ?eller hva.
GearKasseNr:GM-75403.Trolig 1991 Kasse ?
Ved viduspussermotor finner jeg to bokser under plastdekslet.Første
Svart PlastBoks. Artnr-9108531.Trolig noe med DI.Jeg HAR svart DI Kasset har skrapet 4 plasser ikke antydning til RØD farge.

Andre boks.Silverboks.APC.?.Det står Jetronic på boksen.

På oransje bakgrunn står det.Bosch.0280000908.Made in Germany.8857187.

På Kampanjeskilt er det gravert inn ett 8 tall på C-4.Hva betyr det?


På forhånd takker for svar.
M.V.H.
Vidar.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Ombygd Saab 9000.i.Til hva?

Legg inn av Eirik N396 » 20 mar 2007, 21:55

Saabvidar skrev: Andre boks.Silverboks.APC.?.Det står Jetronic på boksen.
Det er nok ingen APC, men insprøytningshjernen vil jeg tro! Jeg har ikke mye peiling på 9000, så skal ikke uttale meg for sikkert. Men jeg tror dette er hjernen til lh'en :) (Om du har lh2.2 , lh2.4 eller lh2.4.2 får noen andre svare på)

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 20 mar 2007, 22:00

det er ikke abs boksen da? husker ikke hvordan det ser ut nedi der det er så lenge siden jer var oppi der, men mener jeg har abs og trionic boks der..
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 mar 2007, 22:11

Ifølge delenummeret er "SilverAPC-boksen" en lh-innsprøytningsboks fra en 90-92 Turbo

Edit:

Den svarte plastboksen du mistenker har noe med DI å gjøre - det tror jeg stemmer. Ifølge delenummeret er det ihvertfall hjernen til DI-opplegget ;)
Sist redigert av Eirik N396 den 20 mar 2007, 22:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 20 mar 2007, 22:12

Lh 2.4.2

Sjekk under førersetet, der skal apc'n ligge.

Du har DI/APC

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 mar 2007, 22:36

Kassa er ihvertfall ei M91 eller M92 kasse ifrå ein 2.3T.

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 20 mar 2007, 22:57

Petter 900 T skrev:Lh 2.4.2

Sjekk under førersetet, der skal apc'n ligge.

Du har DI/APC

Petter
Har sett under setene og under bakseter men ingen bokser .De jeg fant var under plastdeksel i motorrommet.
vedr turbo skal det stå TB eller GT noen plasser har to små skilt på turbo med div nr ??

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 mar 2007, 01:22

Kan være sansynlig at du har motor og drivverk fra M92, på den modellen så sitter både DI/APC-boksen og hjernen til innsprøytninga i akvariet. M92 har ingen bokser under setet med mindre den har TCS.
Girkassa er M91/M92.
Den svarte boksen er DI/APC-boksen og den sølvfargede er LH-boksen.
LH SKAL ha RØD DI-kassett, men den kan gå på den sorte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Saabvidar.N.871
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 27 des 2006, 20:44
Medlemsnummer: N 871
Navn: vidar sørby
Bil: 9000 Cde Turbo/9000 Cse/900S
Sted: Møre_Romsdal

Legg inn av Saabvidar.N.871 » 21 mar 2007, 19:42

Takker for noen av mine undringer vedr min bil.Fikk beskjed av en bekjent at når jeg har svart DI kasset så har jeg ikke knakksensor,??? Jeg trodde det var på egen føler men nei sa vedkomne.Hva mener dere om det.

M.V.H.
Vidar

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 mar 2007, 20:22

Biler med DI har ikke bankesensor, iaf ikke når det er Trionic! Det står hele tiden 80V (på rød kassett iaf) spenning over pluggene (unntatt ved gnist), og under forbrenning ioniseres gassmolekylene i sylinderen slik at gassen leder strøm. Hvor mye strøm som går over gapet registreres kontinuerlig og systemet vet dermed når forbrenningen skjer, og dermed også om det er tenningsbank.

Men det er mulig det er bankesensor på biler med DI/APC og/eller DI+APC? De med DI+APC bør ha det iallfall, da APC og DI jobber separat.

EDIT: uansett er det lett å finne ut. Hvis det er bankesensor på din bil så sitter den skrudd i blokka på sida mot torpedoveggen, du ser den såvidt om du titter ned mellom 2. og 3. rør på innsuget.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 22 mar 2007, 22:24

Det skal ikke være noe bankesensor på den... er som Ingvar sier, i allefall om den er ombygd korrekt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar