Side 1 av 2

Cruise control på og900!

Lagt inn: 25 mar 2007, 23:31
av Magnus N608
Hei!
Har mulighet for og plukke det av en bil gratis.
Men, er det vanskelig og montere på min?
Må vel kanskje ha elsprut?

Magnus

Lagt inn: 25 mar 2007, 23:33
av Saab900STCR
Plocka av det!
Passar det inte på din bil, så kan du sälja.
Husk å få med dingsen som styr den!

Mvh

Lagt inn: 25 mar 2007, 23:37
av Magnus N608
Saab900STCR skrev:Plocka av det!
Passar det inte på din bil, så kan du sälja.
Husk å få med dingsen som styr den!

Mvh
Da skal jeg se og få gjort det:P
Men hvor sitter alle komponentene?
Og er det mange av dem?:P
Bilen er foresten en 85 mod. Men den har t16.

Lagt inn: 25 mar 2007, 23:43
av Saab900STCR
Jag vet inte hur det ser ut på en Og900, men jag gissar att det är en elmotor med vajer på som drar på samma "skiva" som orginal gasvajer.
Sen ska det nog vara en føler før vakum ett sted, dom ska vara kopplade elektriskt med dingsen som styr dom och en brytarpanel inne i bilen.
Orginal så tror jag dom brytarna sitter i ena hendelen vid rattet.
Någon med mer pejling än mig på Og900 kommer säkert att skriva i den här tråden! :D

Mvh

Lagt inn: 25 mar 2007, 23:52
av Magnus N608
Saab900STCR skrev:Jag vet inte hur det ser ut på en Og900, men jag gissar att det är en elmotor med vajer på som drar på samma "skiva" som orginal gasvajer.
Sen ska det nog vara en føler før vakum ett sted, dom ska vara kopplade elektriskt med dingsen som styr dom och en brytarpanel inne i bilen.
Orginal så tror jag dom brytarna sitter i ena hendelen vid rattet.
Någon med mer pejling än mig på Og900 kommer säkert att skriva i den här tråden! :D

Mvh
Hjalp egentlig veldig mye det der:P
Så at bryteren er på linklysbryteren!
Får håpe den passer på min :lol:

Lagt inn: 26 mar 2007, 01:11
av Eirik N396
Saab900STCR skrev: Sen ska det nog vara en føler før vakum ett sted, dom ska vara kopplade elektriskt med dingsen som styr dom och en brytarpanel inne i bilen.
Den vakuumsaken sitter i venstre hjulbue. Husker ikke helt om det er den med rød eller svart hette på toppen. Om ingen andre kan svare deg, ta med begge ;)

Lagt inn: 26 mar 2007, 02:14
av Magnus N608
Eirik N396 skrev:
Saab900STCR skrev: Sen ska det nog vara en føler før vakum ett sted, dom ska vara kopplade elektriskt med dingsen som styr dom och en brytarpanel inne i bilen.
Den vakuumsaken sitter i venstre hjulbue. Husker ikke helt om det er den med rød eller svart hette på toppen. Om ingen andre kan svare deg, ta med begge ;)
OK!
Ikke dumt og vite:P
Hva gjør den saken?

Lagt inn: 26 mar 2007, 09:23
av Eirik N396
magnus skrev:OK!
Ikke dumt og vite:P
Hva gjør den saken?
Det er jeg ikke helt sikker på. Ved nærmere kontroll ser det forøvrig ut som om du skal ha begge de to dingsene jeg snakket om. Den ene er en vakuum-bryter, og den andre er en slags vakuumpumpe, om jeg forstod teksten riktig.

Har funnet en liste her over hvilke komponenter som inngår i CruiseControl-systemet, skal poste den til deg ikveld :)

Lagt inn: 26 mar 2007, 09:51
av Saab900STCR
Cruisecontrolen jobbar så att den måler vakumet eller trycket i insuget, försöker hålla den likt och på det viset få bilen att hålla konstant fart.
Det var på tidiga cruisecontroler det var så, den var alltså inte kopplad till noen hastighetsgiver.
Nyare cc på saab får hastighetssignal från ABS-enheten och håller farten mera riktig på det sättet.

Mvh

Lagt inn: 26 mar 2007, 10:28
av saabanders
Cruisecontrolen jobbar så att den måler vakumet eller trycket i insuget, försöker hålla den likt och på det viset få bilen att hålla konstant fart.
D
Jeg vill ikke påstå at dette er feil,men det høres merkelig ut. Hvordan skal den holde farten i nedoverbakker og oppoverbakker uten å forandre vakumet?? De jeg har vert borti( ikke Saab Orginal)får enten signal fra en giver på en aksel, eller fra tenningen, samme som varvreknaren. Vakum er ofte brukt til å dra i gass-vaieren i stedet for en elektromotor. Men på turbo og disel er det ofte ett annet opplegg da der kan bli mangel på vakum.
Har i mange år kjørt med er ettermontert system som Micro bildelar solgte for mange år siden.og den virker ok. Der er også som regel en bryter på bremsen slik at den slår seg av viss du trår på bremsen. Det samme på clutchen. Så du slipper rusing viss du uten å tenke deg om trår inn clutchen.

Mvh. Anders

Riktig!

Lagt inn: 26 mar 2007, 10:46
av Viggen-51
saabanders skrev: Vakum er ofte brukt til å dra i gass-vaieren i stedet for en elektromotor.
Mvh. Anders
På og900 er det en vakuumklokke med "dimmekjede" som er festet bak/i dashbordet til gasspedal og gasswiren. Mao. ved fartsøkning (holde Set-knappen inne), så kan man kjenne at gasspedalen beveger seg ned mot gulvmattene! 8)

Det er også sensorer som slår av cc ved berøring av bremse- eller clutch-pedal! 8)

Re: Riktig!

Lagt inn: 26 mar 2007, 11:29
av Ingvar N629
Trykkgiveren med rød hette i venstre innerskjerm registrerer om pumpa går, dvs når det er vacuum så gir den signal til APCen om at den skal gå på GLT.

Du må også ha med styreboksen for cruisen, sitter bak knepanelet på passasjersida. Den får forresten hastighetssignal fra speedometeret, på bilen min så er det iaf ferdig lagte kabler til den selv om jeg ikke har cruise.

Lagt inn: 26 mar 2007, 12:36
av Magnus N608
Eirik N396 skrev:
magnus skrev:OK!
Ikke dumt og vite:P
Hva gjør den saken?
Det er jeg ikke helt sikker på. Ved nærmere kontroll ser det forøvrig ut som om du skal ha begge de to dingsene jeg snakket om. Den ene er en vakuum-bryter, og den andre er en slags vakuumpumpe, om jeg forstod teksten riktig.

Har funnet en liste her over hvilke komponenter som inngår i CruiseControl-systemet, skal poste den til deg ikveld :)
Takk skal du ha!

Det virker bare mer og mer innviklet og montere cc, men må vel få det til :D

Lagt inn: 26 mar 2007, 18:05
av Eirik N396
Her har du en grei oversikt over hva du må få med deg, det er en komponentliste over hva som trengs, og hvor du finner det. I tillegg er noen av delene avbildet nederst! Si fra om du trenger koblingsskjema :)

Bilde

Lagt inn: 26 mar 2007, 22:03
av Magnus N608
Eirik N396 skrev:Her har du en grei oversikt over hva du må få med deg, det er en komponentliste over hva som trengs, og hvor du finner det. I tillegg er noen av delene avbildet nederst! Si fra om du trenger koblingsskjema :)

Bilde
Takker!
Da skal få demontert så fort som mulig