Side 1 av 2

Høy eller lavtrykk?

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:23
av Larisss
Hvordan ser man på en turbo om den er lavtrykk eller høytrykk?
Er det noen kjennemerker?

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:25
av Petter 900 T
Avhenger av hvilken bil(Saab) det er snakk om, og ja, man kan se forskjell.

Spesifiser litt du, så får du sikkert svar.

Petter

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:28
av Larisss
Det er en Saab 9000 Turbo 87mod 2.0L.. han som jeg skal kjøpe turbon av sier det er høytryksturbo, jeg vet ikke helt om jeg tror på det, så det jeg lurte på er om man kan kjenne det igjen på noe?.

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:33
av Petter 900 T
Larisss skrev:Det er en Saab 9000 Turbo 87mod 2.0L.. han som jeg skal kjøpe turbon av sier det er høytryksturbo, jeg vet ikke helt om jeg tror på det, så det jeg lurte på er om man kan kjenne det igjen på noe?.
Han har rett, lavtrykk 9000 kom mange år senere..

Petter

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:35
av Larisss
Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.

Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:47
av Petter 900 T
Larisss skrev:Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.

Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.
For det første, det er ikke turboen som bestemmer ladetrykket, det er det elektronikken som gjør.

Du har vel ladetrykksinstrument i dashbordet ditt? ergo høytrykk...

Jeg er litt nysgjerrig, aldri hørt om, eller sett lavtrykks 9000 fra 87...

Så om du spesifiserer litt, så blir det lettere å hjelpe deg :D

Petter

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:50
av Eirik N396
Larisss skrev:Jeg har Saab 9000 turbo 87mod 2.0L, å det er lavtrykksturbo.

Så jeg syns det var rart at han har høytryks, når han har samme bilen som meg, å bilen er helt orginal.
Nei, det har du nok ikke. (Med mindre den er ombygd). Lettrykksturbo ble først levert i 1993. Men det er ikke slik at med en gang LTT ble introdusert, var det kun dette som ble levert! Det finnes 9000 med både LTT og FTT, selv om de kom etter at LTT ble introdusert.

Hvordan har du funnet ut at din er LTT da?

Lagt inn: 27 mar 2007, 13:58
av Larisss
Eneste "turbo" instrument i dasjbordet er den måleren som står oppe mellom temp og bensin måleren (Turbo/APC)..
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.

Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...

Lagt inn: 27 mar 2007, 14:07
av Petter 900 T
Larisss skrev:Eneste "turbo" instrument i dasjbordet er den måleren som står oppe mellom temp og bensin måleren (Turbo/APC)..
Jeg kom på at bilen min er 85mod og motoren er 87mod, kan det ha noe å gjøre med at jeg har lavtryksturbo? den lader 0.8. sånn som jeg har forstått det, så lader lavtryks heletiden, mens høytryks lader fult fra 2500-3000rpm?.

Jeg begynte faktisk å bli usikker nå, om jeg har høytryks ellr:P...
0.8 er høytrykk.

Petter

Lagt inn: 27 mar 2007, 14:08
av Larisss
Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?

Lagt inn: 27 mar 2007, 16:43
av Ingvar N629
Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
Som Petter alt har sagt: Det er ikke turboen som bestemmer trykket! Elektronikken i bilen din, i ditt tilfelle APC-systemet, bestemmer hvor mye ladetrykk du får!

Ingen 9k fra 87 lader vel 1,1 bar originalt, men det er enkelt å justere med skrutrekker og loddebolt, så lenge du vet hva du gjør!

mvh Ingvar

Lagt inn: 27 mar 2007, 16:46
av Larisss
Ja det var ikke orginalt ladetrykk på 1.1bar. Men jeg trodde ikke det var samme turbo, som står i min bil

Lagt inn: 27 mar 2007, 20:11
av Petter 900 T
Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!

Petter

Lagt inn: 27 mar 2007, 20:19
av Tor N12
Petter 900 T skrev:
Larisss skrev:Gløm alt:P...

E ha prata med han som ha bilen før meg:P jeg har høytryks!!.
Men hvilken turbo er det som står i en Saab 9000 turbo 87mod 2.3L da?
den ladet 1.1 å den gikk ganske bra, er det samme turbo, som er i min bil?
87 modell 2,3T det har jeg aldri sett!

Petter
Det har du rett i, den må være ombyggd.

2.3 i kom første gang i M90 mens 2.3 Turbo kom som M91

2.3 Turbo bruker T25, det samme gjør de nyere 2-literne mens de gamle 2.0T bruker Garret TB0343 eller TB0356 med T3-flens.

Lagt inn: 28 mar 2007, 23:54
av Trond N47
Bra du kom inn på denne tråden Tor, jeg holdt på å ramle av stolen.

T25 kom forresten på alle turbomodellene i M91, alt før det var "T3". Garret TB0343 var kun oljekjølt og ble erstattet av vannkjølt TB0356 midt i M87 såvidt jeg husker. Hvis noen har en 87 modell med 2,3T så må karrosseriet være bygd om på høyre side for å få plass til "långmotorn".

9k ltt lader mellom 0,4 og 0,5 bar (grunnladetrykket). De fleste ltt mangler magnetventil. Fulltrykkerne av 9k 2,0T ladet 0,75 bar. 2,3T ladet 1,0 bar mens Aero M93- ladet 1,08 bar. Med fornuftige trimsatser ligger gjerne makstrykket på 1,1 - 1,3 bar.