Side 1 av 2

Småproblemer etter overhaling

Lagt inn: 29 mar 2007, 13:04
av EdHunter N815
Jeg har fått bilen min sammen etter overhaling av topp og bytte av kamkjede. Har så vidt hatt start på den, og det virker som den går som den skal utenom at ventiltrykkerne bråker (dette vil nok ordne seg etter noen minutter). Uansett, jeg har et par småting som jeg la merke til de to minuttene bilen var i gang:

Det som bekymrer meg, er at oljelyset lyste. Kan det være at siden mye av kanalene er fyllt av luft, så tar det en stund før jeg får opp oljetrykk?

En annen ting jeg la merke til er at temperaturmåleren "logret" noe voldsomt. Denne fungerte fint før jeg begynte å skru, og så vidt meg husker er det eneste jeg har hatt demontert av kjølesystemet noen slanger og termostaten. Hva kan være grunnen til dette? Luft i systemet her også kanskje?

Jeg er ganske bekymret her, har ikke veldig lyst til å starte opp hvis jeg mangler oljetrykk eller kjøling...

Lagt inn: 29 mar 2007, 13:12
av Paradigm N558
Luft i kjølesystemet er uskadelig så lenge du ikke har motor på lengre enn maks 5 min.. du vet jo selv når motoren starter å bli varm ;)

Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det ;)

Lagt inn: 29 mar 2007, 13:17
av EdHunter N815
ParADigM N558 skrev:Luft i kjølesystemet er uskadelig så lenge du ikke har motor på lengre enn maks 5 min.. du vet jo selv når motoren starter å bli varm ;)

Men oljetrykk er verre.. prøvd å målt oljenivået etter ca. 10 sekund på tomgang?
Hvis ikke, gjør det ;)
Spørsmålet er jo ikke om det er skadelig med luft i systemet, heller om det er det som gjør at måleren hopper som en kanin med rabies...

Jeg har ikke mulighet til å måle oljetrykket atm, men skal få gjort det neste gang jeg tar oppstart.

Lagt inn: 29 mar 2007, 17:35
av turban
Kan tilføye at 2000rpm er turtallet du burde ligge på når du skal fylle løfterne, dette pga. av frekvensen motoren din lager ved dette turtallet.

Lagt inn: 29 mar 2007, 17:38
av EdHunter N815
turban skrev:Kan tilføye at 2000rpm er turtallet du burde ligge på når du skal fylle løfterne, dette pga. av frekvensen motoren din lager ved dette turtallet.
Det er jeg klar over, men vet ikke om jeg tar sjangsen på å gjøre dette før jeg vet hvorfor oljelyset lyser :shock:

Lagt inn: 29 mar 2007, 21:10
av Tor N12
Mål oljetrykket, evt sjekk tilkobllingen på oljetrykksgiveren.
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!

Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)

Lagt inn: 29 mar 2007, 21:54
av EdHunter N815
Tor N12 skrev:Mål oljetrykket, evt sjekk tilkobllingen på oljetrykksgiveren.
og for all del... ikke la den gå før du vet at du har oljetrykk!!

Hvis du mener at tempgiveren går raskt opp og ned så har det ikke noe med luft å gjøre, den sensoren som sitter i motoren trenger litt tid på å reagere så den kan umulig gjøre at instrumentet beveger seg raskt... (om jeg nå forstod deg rett da)
Jeg har ingen intensjon om å kjøre en meter uten oljetrykk nei. Jeg har fått tak i måler, hvor er det enklest å koble seg inn med den for å måle?

Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?

Lagt inn: 29 mar 2007, 22:07
av Ottar N398
EdHunter N815 skrev:
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?
Jupp :wink:

Lagt inn: 29 mar 2007, 22:09
av EdHunter N815
Eliah skrev:
EdHunter N815 skrev:
Tror jeg kom på hvorfor temperaturen danser som en gal, jeg glemte muligens å koble den til... La meg tippe at den står rett ved siden av termostaten, og det skal kobles innpå en kabelsko på en tapp der?
Jupp :wink:
Utrolig hvor lite som skal til, skulle nesten tro det var forbeholdt folk med en spesiell utdannelse å skru bil. :P

Lagt inn: 29 mar 2007, 23:22
av EdHunter N815
Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?

Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?

Lagt inn: 30 mar 2007, 00:26
av Gunnar N326
EdHunter N815 skrev:Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?

Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
Tilbakeslagsventil? bare gjetter... :wink:
Oljenivåføleren din kan vel bare varsle lavt oljenivå... ikke manglende oljetrykk?? :? Skru av trykkgiveren på blokka og koble til oljetrykksmåleren der. Har oljefilteret fyllt seg med olje? Hvis ikke er oljepumpa di på ferie.... :shock: Vet ikke hva du har demontert, men hvis oljetrykkgiveren funker, og du ikke har oljetrykk på motoren, må du tenke på om du har vært borti noe som driver oljepumpa.. har ikke vært borti dette på disse motorene, men på skolen en gang måtte vi ta av fordeleren på en 3L Ford V6, fordi vi ikke fikk oljetrykk på den etter overhaling. Da kunne vi dreie oljepumpa manuelt, til vi fikk trykk... Bare som et eksempel...

Lagt inn: 30 mar 2007, 00:30
av EdHunter N815
Gunnar N326 skrev:
EdHunter N815 skrev:Bare en liten tanke; kan det være oljenivåføleren som har hengt seg opp? Så vidt jeg husker er denne mekanisk... Bilen har jo stått uten olje en stund mens jeg har skrudd og herjet på, så den kan jo ha hengt seg opp i nedre posisjon kanskje?

Og en ting til; hva gjør den fjæren og greiene som står på oljepumpen?
Tilbakeslagsventil? bare gjetter... :wink:
Oljenivåføleren din kan vel bare varsle lavt oljenivå... ikke manglende oljetrykk?? :? Skru av trykkgiveren på blokka og koble til oljetrykksmåleren der. Har oljefilteret fyllt seg med olje? Hvis ikke er oljepumpa di på ferie.... :shock: Vet ikke hva du har demontert, men hvis oljetrykkgiveren funker, og du ikke har oljetrykk på motoren, må du tenke på om du har vært borti noe som driver oljepumpa.. har ikke vært borti dette på disse motorene, men på skolen en gang måtte vi ta av fordeleren på en 3L Ford V6, fordi vi ikke fikk oljetrykk på den etter overhaling. Da kunne vi dreie oljepumpa manuelt, til vi fikk trykk... Bare som et eksempel...
Jeg vet bare at oljelyset lyser, ikke om det er nivå eller trykk som er feilen. Skal sjekke om filteret er fyllt opp. Oljepumpen er jo bare to drev som drives direkte av veivakselen, kort fortalt. Denne har jo vært demontert, men ser ikke hvordan denne kunne monteres feil...

Lagt inn: 30 mar 2007, 00:31
av Ingvar N629
Punkt EN før oppstart når du har hatt motoren i biter er jo å skru av oljerøret til turboen og la motoren gå på starteren til det kommer olje der. Hvis du ikke har gjort det alt, så gjør det!

Lagt inn: 30 mar 2007, 00:32
av EdHunter N815
Ingvar N629 skrev:Punkt EN før oppstart når du har hatt motoren i biter er jo å skru av oljerøret til turboen og la motoren gå på starteren til det kommer olje der. Hvis du ikke har gjort det alt, så gjør det!
Det kan du si ;)

Edit; da finner jeg jo ut om pumpen funker også :D

Lagt inn: 30 mar 2007, 00:37
av Tor N12
Hvis det er oljeLAMPA som lyser så er det oljeTRYKKET den varsler for. Varsel for lavt oljeNIVÅ står som tekst i edu'en: "check oil level"