Side 1 av 2

Hjelp! Bilen min tikker!

Lagt inn: 30 mar 2007, 14:30
av Paradigm N558
Vanskelig å forklare, men når motoren min har vært skrudd av, i mer enn 5 minutter, så tikker den sinnsvakt.. som om alle 16 ventilene tikker, men bare litt, og det varer i maks 30 sekunder etter jeg har startet.

Har ikke prøvd å lokalisere lyden, men tror det kan være noe annet, som f.eks vannpumpe elns... Noen innspill, noen?

Lagt inn: 30 mar 2007, 14:36
av Terra N837
Hydrauliske løftere i toppen?

Lagt inn: 30 mar 2007, 14:37
av Paradigm N558
alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!

Lagt inn: 30 mar 2007, 14:40
av Terra N837
ParADigM N558 skrev:alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
Mystisk, har ingen anelse, sikkert andre som vet..

Lagt inn: 30 mar 2007, 14:44
av Paradigm N558
Terra N837 skrev:
ParADigM N558 skrev:alle sammen?
Dette skjedde plutselig..
OG.. den tikker KUN under akselerasjon.. men så straks jeg slutter å akse, så slutter den å tikke.. dette er uavhengig om hvor mye jeg akser!
Mystisk, har ingen anelse, sikkert andre som vet..
Tor, Hjelle eller Anders? :D:D

Lagt inn: 30 mar 2007, 15:13
av Mats Erik Aasegg
Sprekk i eksosmanifold?Var borti lignende på en på en OG900 T8.Der var det tikking helt til at matrialet ble så varm at det utvidet seg og ble tett....

Lagt inn: 30 mar 2007, 15:14
av utengen
Hei

Om du har en høy tikking metallisk, så kan det være for lavt oljetrykk som gjør at ventiltrykkerne tikker altså for lite olje til de.
Så sjekk oljenivå og ev oljetrykk.
Det er jo litt merkelig om de bare helt plutselig har begynt og tikke, så enten har du mistet oljetrykket eller så er det noe annet som spøker for deg.

Om trykkerne begynner og tikke kan man enkelt sjekke om de har blitt (myke) ta bort ventilkåpen ta en stor skrutrekker eller noe som du kan klemme ned en og en trykker og se om de kjennes myke, finner du noen som er mykere en de andre, så bytter du ut de som er myke, husk bare og vri motoren i rett posisjon på hver sylinder.

Tikker det også på tomgang eller er det helt stille?

Mvh

Tommy Utengen

Lagt inn: 30 mar 2007, 15:15
av Paradigm N558
Mats Erik Aasegg skrev:Sprekk i eksosmanifold?Var borti lignende på en på en OG900 T8.Der var det tikking helt til at matrialet ble så varm at det utvidet seg og ble tett....
Har hatt tjafs med eksosmanifolden min ja..
Men det skal Imaas bil ha "midlertidig fiksa" som det så pent heter..

Lagt inn: 30 mar 2007, 15:26
av Frode N073
huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?

på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.

har du bytta om så e det tett :?

Lagt inn: 30 mar 2007, 15:42
av Paradigm N558
får håpe det går til H****** da, er Imaas Bil som har mekka på manifolden min ;)

Lagt inn: 30 mar 2007, 16:05
av Tor N12
Frode N073 skrev:huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?

på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.

har du bytta om så e det tett :?
Han har da vel ikke vært av med kammene???

Vanskelig å uttale seg når man ikke har hørt den selv men som Tommy sier, sjekk oljenivå/oljetrykk først i allefall... høres jo merkelig ut at det gir seg straks du avslutter en aks...

Er ikke Noen som har vært der og tappet bilen for olje da? ;)

Lagt inn: 30 mar 2007, 16:45
av Hjelle, N6
Kva med den klassiske magnetventiltikkinga?
Skulle ihvertfall både være enkelt å lokalisere og eliminere om en opnar panseret...

Lagt inn: 30 mar 2007, 16:58
av Paradigm N558
vel, NOEN må gi gass mens jeg går fram da.. hehe
Ja, kan godt være en magnetventil.. håper jo mest på det egentlig :)

Skal sjekke olje, dreper noen om det er for lite.. for da har NOEN ikke informert meg om at jeg har kjøpt en bil som drikker/lekker olje, og da... da blir det dyrt..

Lagt inn: 30 mar 2007, 17:30
av Frode N073
Tor N12 skrev:
Frode N073 skrev:huska du å setta de rette boltane te kammane på rett plass?

på 900'en min va det det oljespor i halvparten av boltane som sko gi smøring te kammen/lageret. tror trykkarane og får smøring den veien.

har du bytta om så e det tett :?
Han har da vel ikke vært av med kammene???
quote]

eg så blande kortå. :oops:

leste denna tråden for litt siden viewtopic.php?t=13516&highlight=
va sikker på at det va same trådstartar men så feil kan me ta :?

Lagt inn: 30 mar 2007, 18:26
av TurboTuv
Heisann...
På meg høres det ut som sprekk i eksosmanifold eller ødelagt
pakning til denne...
Så jeg er enig med Aasegg...
Har hatt dette problemet før...Både på 8V og 16V...
Dette hører du ved å stå å se på manifolden mens du gir gass med handen rett på spjeldhuset...Eller du kan se etter sprekker på manifolden.
De pleier fort å bli synlige.
Dette problemet blir imidlertid fort verre og hvis det er pakningen må det gjøres noe med relativt fort, fordi eksosen kan skjære spor i toppen slik at det blir vanskelig å få tett med en ny pakning...
Dette er selfølgelig bare mitt synspunkt da...
Håper du finner ut av det og lykke til...

Hilsen Marius...