Side 1 av 1

Rustflekker på Saab 96!

Lagt inn: 03 apr 2007, 20:00
av Magnus N848
Hei alla i hopa!

Jeg har en 1972mod Saab 96 som jeg kjøpte for en måneds tid siden, jeg tenkte jeg skulle restaurere den til vintern, eller en gang jeg får tid.

Men først og fremst tenkte jeg å få den i kjørbar stand, slik at jeg kan kjøre og kose meg litt med den i sommer.
Lakken er vel egentlig "grei nok", men det er er par rustflekker og bobler som må fikses. Heldigvis er det kun overflaterust. 8) (Ja, den skal hellakkeres med tiden..)

Jeg har nå vært og kjøpt grunning/primer, og den lakken jeg fant som var nærmest fargen på min bil.
Men hva gjør jeg så?

1: Sliper ned? Får jeg kjøpt en egnet slipemaskinsak på mekk?
2: Vasker med rødsprit?
3: Grunner, og lakker over?

Kunne vært flott med et par tips i denne saken, da jeg aldri har gjort noe liknende før..
Hilsen Magnus :D

Lagt inn: 03 apr 2007, 21:32
av be_foto N710
Du kan vel bruke de fleste typer pusse maskin for å pusse med. Bare du klarer å bruke den.

Men før du begyner å lake så kan det lønne seg å spraye på rust killer, dette kan øke sjansen for att du får tatt helt knekken på rusta så den ikke kommer tilbake.

Lagt inn: 04 apr 2007, 11:00
av TurboLars N383
Bare så det er sagt så bør du slipe med negerkuse :wink:
Nesten alt annet vil det bli merker etter over tid

Lagt inn: 04 apr 2007, 15:44
av Magnus N848
Hva er en negerkuse? Og skal jeg ta på rustkiller, la det stå litt og virke, og så vaske av med rødsprit eller? :oops:

Lagt inn: 04 apr 2007, 15:56
av Eirik N396
Negerkuse, kalles Grovrengjører på biltema :)

Bilde

Lagt inn: 04 apr 2007, 16:01
av Magnus N848
Ah ok! Vet ikke om jeg vil vite hva "kuse" betyr..

Takk for tipsene, jeg skal ut å se hva jeg finner.. men kan noen forklare litt hva jeg gjør når jeg har slipt vekk utysket? :wink:

Lagt inn: 04 apr 2007, 17:20
av TurboLars N383
Det du gjør når du har slipt grundig med den såkalte "grovrengjøreren" er å matte ned lakkovergangene , før du har på rustkiller eller hva du velger å bruke . Når det er tørt så sliper matter du det ned og sparkler hvis det er behov for det , og deretter har du på fyller over sparkelen før du sliper den også . Så er lakken neste ut 8)
Resultatet avhenger selvfølgelig kun av hvor nøye du er :D
Det skulle vel være det meste .

Lagt inn: 04 apr 2007, 17:25
av TurboLars N383
Kan legge til at når du skal matte så bruker du rondell med 180eller 240papir . Sparkelen kan du godt pusse med 180 ( gjerne med kloss ), og slip over med rondell med 240papir mellom hver gang du sparkler hvis du sparkler flere ganger . Husk også å blåse av støv og andre urenheter med blåsespissen , kan godt vaske med silikonfjerner mellom hver gang også .
Fylleren slipes også med ca 400papir på rondell , men da med pute på maskinen .
Så blire så fint så :wink:

Lagt inn: 04 apr 2007, 17:55
av saabanders
1. Fjern det du får med grovrengjører eller liknande.
2.http://www.hammerite.com/uk/products/ps_kurust.html
3. Sink grunning
4. MANGE lag med orginallakk. Den får du laga på sprayboks.

Dette er ingen fasit, det ser du av dei andre innlegga, men min anbefaling.
Det er to ting(minst) som er avgjerande for resultatet: At all rust er vekke og at det er så mykje lakk på at det vert heilt tett mot luft, vatn og salt. Små rust flekker kan du halde under kontroll med å polere ofte med ein god voks.
Men mi erfaring med rust er som med hiv, det er omtrent umuleg å bli kvitt, men med riktig medisin går det an å leve lenge med det.

Mvh. Anders

Lagt inn: 07 apr 2007, 00:35
av Magnus N848
Nå har jeg begynt å slipe vekk rust! 8) Fikk tak i en skive til å ha på vinkelslipern, og så bruker jeg grovt sandpapir på klosse der jeg ikke kommer til med maskinen, dette funker veldig bra.

Men lurer på at par ting, som vanlig...

Under listene på dørene osv er det svart, men resten av bilen er hvit.
Det svarte ser veldig hjemmelaget ut, kan det være det? Jeg lurer på om hele bilen har vært hvit, her kan dere se hva jeg mener; http://img106.imageshack.us/my.php?imag ... 001pl5.jpg
Mulig jeg driter på leggen nå, fargekoden heter nemlig W1B, og for alt jeg vet kan det bety "white 1 black".

En annen ting er at det er veldig vanskelig og få med all rusten, spessielt rundt hjulbuene. Får vekk 99,9%, men kan fortsatt skimte en svak brunfarge her og der.. Er dette veeldig viktig å få vekk? Bilen skal jo som sagt restaureres til vintern, så dette er bare for at den ikke skal ruste mere i mellomtiden.

Vil også legge til at bilen ser veldig ut som en tyggis nå som den er nyvasket og pen. :shock:

Lagt inn: 07 apr 2007, 02:39
av Eirik N396
Villmann N848 skrev:Under listene på dørene osv er det svart, men resten av bilen er hvit.
Det svarte ser veldig hjemmelaget ut, kan det være det? Jeg lurer på om hele bilen har vært hvit
Ja, dette er ganske sikkert noe hjemmelaget.. ;) (uten at jeg vet altfor mye om 96)

Lagt inn: 07 apr 2007, 09:51
av saabanders
Bilen har vert hvit, noe også fargekoden forteller. Det under listene er hjemmelaget. Det ble ofte brukt for å skjule rust nederst på dørene. Og det er viktig å få bort all rust, ellers vil det snart begynne å ruste igjen

mvh. Anders

Lagt inn: 08 apr 2007, 21:58
av og900turbo
Jeg har kjøpt inn produkter fra denne bedriften http://www.chemical.no/ for å prøve noe annet enn Corroless Rustkiller på prosjektet mitt. Corrolessen var håpløs på den gamle 99en min. Det rustet igjen etter noen få år, og det bare på de plassene det var smurt Corroless. Du greier ikke å pusse eller sandblåse vekk absolutt all rust på et karosseri, det vil alltid ligge noe igjen mellom platefalser og på andre utilgjengelige steder. Så etter å ha studert nevnte link fant jeg ut at de kanskje hadde brukbare produkter. Jeg har til nå bare tatt litt smårust på bruksbilen, men produktene virker å være av god kvalitet. Men bare tiden vil vise om de virkelig duger.... Jeg har nå fulgt bruksanvisningene, så vi får se om det fungerer.

Lagt inn: 08 apr 2007, 23:26
av Dag_N353
http://www.partsmaster.com/vContent/2/d ... _Trust.pdf

Denne her kan også anbefales når det gjelder å stoppe rust. Funker som fy ;)