Saab 9-5, problemer med fusking ved start...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Saab 9-5, problemer med fusking ved start...

Legg inn av Jossva N1079 » 10 apr 2007, 22:53

Midt i påskeferien hadde bilen stått rolig noen dager og jeg hadde kjørt strekningen Trondheim - Steinkjer, dvs 12 mil før den ble parkert. Da jeg skulle ut å kjøre ville den først ikke starte :cry: Forsøkte flere ganger uten at det skjedde noe! Dvs det som skjedde var at startmotoren gikk og det virket nesten som den hostet og harket og startet bare nesten :? Etter å ha forsøkt ca. 10 ganger tenkte jeg at det kanskje ville hjelpe å slå av det meste som trakk strøm og voila! Etter dette har det ikke vært noen liknende problemer.

Det som er rart er at jeg opplevde noe liknende ca. et og et halvt år etter at jeg hadde kjøpt bilen ( for ca. 2,5 år siden nå..) og da hadde forhandleren som jeg kjøpte den hos, byttet til et nytt batteri før jeg overtok den. Den gangen visste det seg at dette var defekt, men heldigvis var det fortsatt garanti på dette så jeg fikk et nytt hos Din Bil i Trondheim. Dermed sitter det et batteri som er ca. 1 år gammelt i bilen nå med fortsatt garanti så vidt jeg vet...

Spørsmålet blir da: kan det være at batteriet på nytt er (delvis) defekt? Kan dette evt skyldes at batteriet får for mye ladestrøm og kanskje koker? Jeg sjekket "øyet" på batteriet og det virket ikke som at det er noen feil der, men jeg har ikke hatt mulighet til noe særlig feilsøk. Polene vikrer fine og ingenting med ledningene heller. Mulig jeg ser på feil plass....
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Legg inn av Tore N795 » 11 apr 2007, 08:25

Ta med batteriet til et verksted eller en bensinstasjon (en som gjør mer en å bare selge pølser). De har en batteritester som tester hvor mye strøm batteriet klarer å levere, og vil raskt si om det er defekt eller ikke.

Batteriet på min bil røk også i vinter. Snakket med merkeverksted og dette var et vanlig problem på 9-5.
Mitt problem er et jeg kjører en god del korte turer og ikke får ladet batteriet skikkelig. En ting du kan gjøre for å begrense strømforbruket er å slå av automatisk bakrutevarme på ACC'en. Denne går på automatisk ved start når det er kaldere en +2 grader (eller var det +4). Hvordan dette gjøres står beskrevet i manualen din.
Å lade batteriet noen ganger i løpet av vinteren er også anbefalt.
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 11 apr 2007, 19:25

Synd å si det.. jeg måtte selv slepes igang pga flatt batteri i påska..
skulle starte.. men slo ikke inn...

Sjekket batteriet da jeg kom hjem igjen... tørt som et knekkebrød ... (slurv av meg...) etterfylte batterivann og satte det til ladding...

Håper jeg berget det... men tviler sterkt på at det vil komme seg...

Vi har noe som stjeler strøm.. helt klart :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Svar