Side 1 av 1

Saab 9-5, problemer med fusking ved start...

Lagt inn: 10 apr 2007, 22:53
av Jossva N1079
Midt i påskeferien hadde bilen stått rolig noen dager og jeg hadde kjørt strekningen Trondheim - Steinkjer, dvs 12 mil før den ble parkert. Da jeg skulle ut å kjøre ville den først ikke starte :cry: Forsøkte flere ganger uten at det skjedde noe! Dvs det som skjedde var at startmotoren gikk og det virket nesten som den hostet og harket og startet bare nesten :? Etter å ha forsøkt ca. 10 ganger tenkte jeg at det kanskje ville hjelpe å slå av det meste som trakk strøm og voila! Etter dette har det ikke vært noen liknende problemer.

Det som er rart er at jeg opplevde noe liknende ca. et og et halvt år etter at jeg hadde kjøpt bilen ( for ca. 2,5 år siden nå..) og da hadde forhandleren som jeg kjøpte den hos, byttet til et nytt batteri før jeg overtok den. Den gangen visste det seg at dette var defekt, men heldigvis var det fortsatt garanti på dette så jeg fikk et nytt hos Din Bil i Trondheim. Dermed sitter det et batteri som er ca. 1 år gammelt i bilen nå med fortsatt garanti så vidt jeg vet...

Spørsmålet blir da: kan det være at batteriet på nytt er (delvis) defekt? Kan dette evt skyldes at batteriet får for mye ladestrøm og kanskje koker? Jeg sjekket "øyet" på batteriet og det virket ikke som at det er noen feil der, men jeg har ikke hatt mulighet til noe særlig feilsøk. Polene vikrer fine og ingenting med ledningene heller. Mulig jeg ser på feil plass....

Lagt inn: 11 apr 2007, 08:25
av Tore N795
Ta med batteriet til et verksted eller en bensinstasjon (en som gjør mer en å bare selge pølser). De har en batteritester som tester hvor mye strøm batteriet klarer å levere, og vil raskt si om det er defekt eller ikke.

Batteriet på min bil røk også i vinter. Snakket med merkeverksted og dette var et vanlig problem på 9-5.
Mitt problem er et jeg kjører en god del korte turer og ikke får ladet batteriet skikkelig. En ting du kan gjøre for å begrense strømforbruket er å slå av automatisk bakrutevarme på ACC'en. Denne går på automatisk ved start når det er kaldere en +2 grader (eller var det +4). Hvordan dette gjøres står beskrevet i manualen din.
Å lade batteriet noen ganger i løpet av vinteren er også anbefalt.

Lagt inn: 11 apr 2007, 19:25
av ArntR N315
Synd å si det.. jeg måtte selv slepes igang pga flatt batteri i påska..
skulle starte.. men slo ikke inn...

Sjekket batteriet da jeg kom hjem igjen... tørt som et knekkebrød ... (slurv av meg...) etterfylte batterivann og satte det til ladding...

Håper jeg berget det... men tviler sterkt på at det vil komme seg...

Vi har noe som stjeler strøm.. helt klart :wink: