startvansker etter girkasseskifte på og 900 t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

startvansker etter girkasseskifte på og 900 t16

Legg inn av Thyge » 15 apr 2007, 14:12

Hei!
Sliter litt med å få start på bilen etter jeg byttet girkasse på bilen.
den får bensin, og det er gnist på pluggene og tenningen skal være stilt riktig, men ikke antydning til at den vil starte.
noen som har forslag til hva som kan være galt?
er en 84 modell 900turbo 16v.




Mvh Thyge

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 15 apr 2007, 14:39

Siden du har byttet kasse, så går jeg sterkt utifra at du har hatt ute hele motoren. :p Da har du vel mest sansynlig koblet noe feil som gjør at du ikke får start?
Saab er livet! :)

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

Legg inn av Thyge » 15 apr 2007, 17:54

det er myye mulig:) er litt usikker på om jeg har satt alle vakum slangene riktig og to kabler jeg ikke helt finner ut hvor skal. så hvis noen har noen bilder av motorrommet så hadde det vært ypperlig.


Mvh
Thyge

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 15 apr 2007, 17:57

Nåken spesielle område av motorrom du vil ha bilde av?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

Legg inn av Thyge » 15 apr 2007, 18:00

foran ved insuget osv. hadde vært fint :)

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

Legg inn av Thyge » 17 apr 2007, 13:14

Vangen N622 skrev:Siden du har byttet kasse, så går jeg sterkt utifra at du har hatt ute hele motoren. :p Da har du vel mest sansynlig koblet noe feil som gjør at du ikke får start?
du har ikke peiling på hva jeg har koblet feil ? er litt lei av å klø meg i hue nå :P

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 17 apr 2007, 14:32

kos med T16 ledningsnett jaaa ;)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 17 apr 2007, 15:13

Sikker på at pumpa går? Og er du helt sikker på at du får gnist? Verd å sjekke en gang til :wink: Ellers kan du sjekke om ledningene til fordeleren er på plass :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

Legg inn av Thyge » 17 apr 2007, 15:56

jada pumpa går og får gnist, fordelern har jeg gått over sikkert 1000 ganger så den skal også være i orden. begynner å bli mektig lei hele bilen :(

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 apr 2007, 16:07

Blir pluggene våte?
sjekk jordingspunktet på innsprutet....sitter på en eller to av skruene på innsuget....

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

Legg inn av Thyge » 17 apr 2007, 16:18

ja pluggene blir våte,

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 apr 2007, 16:21

Og ikke har du vært av med pluggledningene, og fått satt de på i helt feil rekkefølge?? Prøvd å bytte plugger?

Thyge
Innlegg: 12
Registrert: 06 feb 2007, 20:54
Sted: Bergen

Legg inn av Thyge » 17 apr 2007, 16:28

har vært av med plugg ledningene, men har satt de på riktig igjen ( ifølge boka ) kjøpt nye plugger også

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 17 apr 2007, 19:16

Heisann!
Har kommet nesten like langt som deg med girkassebytte. Jeg også har en 84 mod 900 16TIC. Har koblet alle ledninger ferdige, og holder på å sette inn intercoolern,luftfilterboks osv. Er det noe du er i tvil om er koblet riktig så kan vi sammenlikne.
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 17 apr 2007, 20:54

Er det gnist på pluggene i riktig rekkefølge og den får bensin så går bilen...

Dobbeltsjekk eller trippelsjekk pluggkabler! Få gjerne en utenforstående til og sette de på, fort gjort og se seg helt blind på det der....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar