Side 1 av 1

Montere turbo?

Lagt inn: 18 feb 2004, 15:58
av deepwater
Heisann.

Kan man montere turbo på en vanlig to-liter fra -90?
Har noen av dere gjort det?

Eller er det bedre å bytte hele motoren?

Hva må man passe på med myndigheter, HK-avgifter og andre lurerier, tro?

Mvh

Lagt inn: 18 feb 2004, 16:13
av Mortimer-N18
Bedre å bytte hele motor.... Ellers så kan du ikke lade mer enn kanskj 0,2-0,3bar...
Det er en del som er forskjellig på de motorene..

Lagt inn: 18 feb 2004, 17:02
av Jørgen N237
Med avgifter er det ingenting om bilen er registrert første gang i Norge før 1.1.96...

Jeg bytter motor iu min -90 modell til en 2.3 turbo..

Lagt inn: 18 feb 2004, 22:55
av deepwater
Freshmaker:

Haugan har en -93 modell 2,3T. Tror du denne passer i min -90?

Hva byttet du ellers? Det er vel en styring eller hjerne som hører til? Hva med gearkasse, drivaksler eller liknende? Eksos?

Jeg nevner videre: Luftfilter, bensinpumpe, bremser, wirer, slanger, radiator, og hører det egen oljekjøler til?

Andre ting?

Eller har du beskrevet byttet ditt et annet sted, kanskje?

Takknemlig for veiledning...

Lagt inn: 18 feb 2004, 23:17
av Jørgen N237
Har ikke byttet ennå, bare skaffet motor.. Jeg tror den går, alt el. må skiftes.. Jeg skifter alt fremme... Tror Trond N47 har god peiling på dette.. Skal beskrive det underveis..

Lagt inn: 19 feb 2004, 13:36
av Trond N47
Dersom du kjører 9000 gjelder følgende:

Bytte til 2,0 turbomotor (med clutch):
Ny motor med turbo, grenrør, innsug, gasspjeld, trykkledninger,
intercooler, luftfilter og luftfilterboks. Alt som har med turbo og
innsug må byttes. Framre del av ledningsnett og alt elektrisk for
motorstyring, innsprøytning og tenning. Magnetventil, bypassventil
og bensintrykkregulator hører med her. Også må du bytte hele
eksosanlegget.

Har du bil eldre enn 1990, må du også bytte bremsene framme,
dvs kalipere, klosser og skiver. Støtdempere bør byttes hvis de
ikke er i topp stand. Speedometer, turbotrykkmåler og cruice-
control kan flyttes over hvis du vil. Tror ikke disse er nødvendige.
Tror også at bensinpumpa kan beholdes.


Skal du sette i en 2,3 turbomotor gjelder følgende i tillegg:
Nye nedre motorfester i bilen og motoren. Kraftigere drivaksler var
standard, men de gamle passer så lenge de varer. Har du AC-
kompressor, så passer ikke denne på 2,3 motoren.


Husk at girkasser ikke passer sammen med motoren før og etter
1994. Du kan bruke alle motorer og girkasser om hverandre hvis de
kommer fra biler eldre enn 1994 modell. Med den nye kortmotoren
kom en ny inngående aksel i girkassa. Setter du inn en i kasse i en
turbo så får du lav utveksling og voldsom akselerasjon, men det
holder ikke så lenge...

Lagt inn: 24 feb 2004, 00:45
av wicky
så det er utrolig mye som skal gjøres før man kan montere en 2.0T i en vanlig 2.0 fra 1994?huff...men igjen..er det dyrt?og hva er mulighetene for trim og slikt på en 2.0t?