Side 1 av 1
Godkjenning av 88 motor i en 87 bil.
Lagt inn: 20 apr 2007, 09:45
av Johan N828
Hei. Som kjent har jeg fått byttet motor i bilen min. Motoren er en 88 mod eller 89 (er ikke 100% sikker.)
Det jeg lurer på er om jeg må få dette godkjent?
Jeg vet at mellom 87 og 88 så byttet det til brekket bak.
Bilen det gjelder en er 900 87 mod =)
Mvh Johan
Lagt inn: 20 apr 2007, 11:02
av Morti
Det viktigste som må ordnes for å få t16 maskin godkjent i en 87 mod 900 er at man må montere det nye understellet (88 og nyere) for å få de nye bremsene. Uten dette blir den aldri godkjent. Det anbefales vel at man bør montere krengningshemmer (stabstag) også.
Jeg har papiret fra GM som beskriver hva som må fikses, kan ta en titt på det.. da vet jeg konkret hva som må til
Lagt inn: 20 apr 2007, 13:18
av Tor N12
Morti skrev:Det viktigste som må ordnes for å få t16 maskin godkjent i en 87 mod 900 er at man må montere det nye understellet (88 og nyere) for å få de nye bremsene. Uten dette blir den aldri godkjent. Det anbefales vel at man bør montere krengningshemmer (stabstag) også.
Jeg har papiret fra GM som beskriver hva som må fikses, kan ta en titt på det.. da vet jeg konkret hva som må til
Dette MÅ da være feil

T16 ble jo levert fra 84 (med de gamle bremsene) og det skal jo holde å ha dem?? Mener å huske at det skiller på bremsebelegget men på den annen side så var jo Johans bil en turbo fra før...
Lagt inn: 20 apr 2007, 13:45
av Eirik N396
Skal ikke være nødvendig med det nye understellet! Men du må ha riktig bremsebelegg, er ikke helt sikker på hvilket dette er. Ser GM deler ut litt forskjellige papirer, som spriker en del når det gjelder bl.a. bør og må.
Lagt inn: 20 apr 2007, 15:23
av Morti
Tor N12 skrev:Morti skrev:Det viktigste som må ordnes for å få t16 maskin godkjent i en 87 mod 900 er at man må montere det nye understellet (88 og nyere) for å få de nye bremsene. Uten dette blir den aldri godkjent. Det anbefales vel at man bør montere krengningshemmer (stabstag) også.
Jeg har papiret fra GM som beskriver hva som må fikses, kan ta en titt på det.. da vet jeg konkret hva som må til
Dette MÅ da være feil

T16 ble jo levert fra 84 (med de gamle bremsene) og det skal jo holde å ha dem?? Mener å huske at det skiller på bremsebelegget men på den annen side så var jo Johans bil en turbo fra før...
Min er egentlig 84 mod gli, og for at den skulle bli godkjent med t16 så måtte den ha understell fra 88 og nyere, IKKE 84-88 understellet. Men det kan jo hende det er annerledes når bilen er turbo fra før av. Skal finne frem papiret og se hva som står det eksagt!
Er vel en grunn til at de laget nytt understell i 88, så kanskje de mener at biler som skal bygges om til t16 skal ha understellet med de beste bremsene..
Lagt inn: 20 apr 2007, 15:51
av Ottar N398
Stemmer ikke at du må ha det nye understellet

Jeg fikk papir på at jeg måtte bytte til det gamle understellet for å få min godkjent

(Se bilde)
http://www.geting.se/viewimage.php?image=15128-1.jpg
Delenr er til de gamle turboklossene

Lagt inn: 21 apr 2007, 00:30
av Morti
Fant papiret mitt nå og, står akkurat det samme der! Da er vel saken biff
Lagt inn: 21 apr 2007, 01:04
av Johan N828
Sweet. EU kontroll innen neste måned er omme

Lagt inn: 21 apr 2007, 15:47
av alex_ander3@hotmail.com
Hva står i vognkortet ditt? står det "TURBO" eller står det "turbo 16v"