Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 19 feb 2004, 16:21
Hører innemellom hørt at det "er vanlig" at toppene på og900 sprekker.
(Har vært utsatt for dette på en 8-ventiler for noen år siden - og da sa de på SAAB at det var første gang de hadde sett det på 8v.)
En kompis har en 900s 1992 der vi mente at toppakningen var gått (har gått ca 150.000) Forståsegpåere sier at med den km standen så er det ikke pakningen men toppen som er sprukket. Det er tydelig vann i 4. sylinder. Noen som har erfaring med dette? Har også tidl. hørt at dersom de sprekker så er det mellom 2- og 2- sylinder.?
Mange teorier ute å går
Hvor langt går motorene normalt, ved normal kjøring for toppakningen går?
"Alt" fra totakt til turbo
-
Lars_N289
- 1,5 bar

- Innlegg: 431
- Registrert: 01 sep 2003, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av Lars_N289 » 19 feb 2004, 16:53
At det komer vann inn i en av syliderene, kan jo komme av gåen toppaknig. Det blir forbindelse mellom en vannkanal og sylinderen. Dette vi du merke ved at du får trykk i kjølevannet. Bør jo ikke akkurat la motoren gå når det er slik men.
-
Gjest
Legg inn
av Gjest » 20 feb 2004, 08:54
Takker, men er klar over dette. Er mest interessert i erfaringer med sprukne topper.
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 20 feb 2004, 09:04
Sprukne topper har jeg aldri hørt om, har hatt flere og900 med 8V
som har gått tett opptil halvmillionen uten noen gang å bytte
toppakning. Har imidlertid hørt om andre som har byttet topp-
pakningen mellom 150 og 250 km.
Har kjørt mange 900 og 9000 stygglangt uten slike problemer. Har
også stor omgangskrets med SAAB etterhvert (påvirkning?) uten
slike problemer.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 20 feb 2004, 09:05
... det var k-kilometer jeg mente...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Lars_N289
- 1,5 bar

- Innlegg: 431
- Registrert: 01 sep 2003, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av Lars_N289 » 20 feb 2004, 16:09
Siden det er alu-topp, kan den ha lettere får å sprekke ved høy varme. Men det er vel skjelden sånt skjer.
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 20 feb 2004, 18:39
Tidlige 8V turbo var utsatte for sprekker, men har aldri hørt om dette på senere utgaver + 16V. Men toppakninger er vel ikke helt ukjent at må skiftes på en og annen bil.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM