Side 1 av 1

Sprukket topp og900

Lagt inn: 19 feb 2004, 16:21
av Morten S.
Hører innemellom hørt at det "er vanlig" at toppene på og900 sprekker.
(Har vært utsatt for dette på en 8-ventiler for noen år siden - og da sa de på SAAB at det var første gang de hadde sett det på 8v.)

En kompis har en 900s 1992 der vi mente at toppakningen var gått (har gått ca 150.000) Forståsegpåere sier at med den km standen så er det ikke pakningen men toppen som er sprukket. Det er tydelig vann i 4. sylinder. Noen som har erfaring med dette? Har også tidl. hørt at dersom de sprekker så er det mellom 2- og 2- sylinder.?
Mange teorier ute å går :?
Hvor langt går motorene normalt, ved normal kjøring for toppakningen går?

Lagt inn: 19 feb 2004, 16:53
av Lars_N289
At det komer vann inn i en av syliderene, kan jo komme av gåen toppaknig. Det blir forbindelse mellom en vannkanal og sylinderen. Dette vi du merke ved at du får trykk i kjølevannet. Bør jo ikke akkurat la motoren gå når det er slik men.

Lagt inn: 20 feb 2004, 08:54
av Gjest
Takker, men er klar over dette. Er mest interessert i erfaringer med sprukne topper.

Lagt inn: 20 feb 2004, 09:04
av Trond N47
Sprukne topper har jeg aldri hørt om, har hatt flere og900 med 8V
som har gått tett opptil halvmillionen uten noen gang å bytte
toppakning. Har imidlertid hørt om andre som har byttet topp-
pakningen mellom 150 og 250 km.

Har kjørt mange 900 og 9000 stygglangt uten slike problemer. Har
også stor omgangskrets med SAAB etterhvert (påvirkning?) uten
slike problemer.

Lagt inn: 20 feb 2004, 09:05
av Trond N47
... det var k-kilometer jeg mente...

Lagt inn: 20 feb 2004, 16:09
av Lars_N289
Siden det er alu-topp, kan den ha lettere får å sprekke ved høy varme. Men det er vel skjelden sånt skjer.

Lagt inn: 20 feb 2004, 18:39
av Børre N17
Tidlige 8V turbo var utsatte for sprekker, men har aldri hørt om dette på senere utgaver + 16V. Men toppakninger er vel ikke helt ukjent at må skiftes på en og annen bil.