Side 1 av 1

og900: bremsekalipper bak

Lagt inn: 23 apr 2007, 22:44
av Harald N1080
Skifta bremseklosser for litt siden på min og900, og sleit litt med den venstre bak.

Jeg skrudde ut den skrua under 14mm. skrua, for å få stempelet helt tilbake, og tok ut klossene.
Satte inn de nye, og så at stempelet ikke var langt nok tilbake. Jeg fikk allikevel på kalipperen igjen, og skrudde sammen alt.
Burde kanskje ikke gjort dette, men heller fikset problemet, men når man bare har én bil, og MÅ ha den i stand, så blir man kanskje litt korttenkt.
Merka at bremsene "tok" litt på dette hjulet, men tenkte at det kanskje ville slite seg litt ned, og gå seg til etter hvert - noe det også har gjort. Dette har jeg forreste erfart med flere av mine tildligere biler (at det var for "trangt" men at det gikk seg til).

Problemet mitt nå er at håndbrekket ikke funker.
Jeg har prøvd å justere det på wiren under baksetet (leste en guide på dette et eller annet sted).
MEN...så fant jeg i går en ny guide til justering av håndbrekk, hvor det sto at den skal justeres med den skuen under 14mm'en på kalipperen.

Hva er riktig her? Hvor skal jeg justere og hvordan?

I Haynes-boka sto det at jeg skulle skru denne skrua (den under 14mm skrua) helt inn, så en halv omdreining ut igjen, eller noe i den duren.

Jeg er litt på tur her, så jeg hadde satt pris på litt tips til hva jeg kan gjøre for å "shape" alt opp litt, og justere alt på plass - ALLER HELST uten å måtte demontere kalipper, slik at jeg slipper lufting osv.

Re: og900: bremsekalipper bak

Lagt inn: 23 apr 2007, 23:09
av Tor N12
ninja5000 skrev:Skifta bremseklosser for litt siden på min og900, og sleit litt med den venstre bak.



MEN...så fant jeg i går en ny guide til justering av håndbrekk, hvor det sto at den skal justeres med den skuen under 14mm'en på kalipperen.

Hva er riktig her? Hvor skal jeg justere og hvordan?

I Haynes-boka sto det at jeg skulle skru denne skrua (den under 14mm skrua) helt inn, så en halv omdreining ut igjen, eller noe i den duren.
.
Det er den korrekte metoden

Lagt inn: 26 apr 2007, 23:10
av Aero1990
Jeg pleier å skru stilleskruen slik at man finner eksakt posisjonen hvor hjulet går lett rundt og ikke henger; man skrur inn slik at det henger og justerer utover samtidig som man kjenner om hjulet henger eller går lett.

Når man har justert slik, får man håndbrems som tar med en gang, slik at man bare må dra mer enn ett hakk eller to for at den skal ta skikkelig.

Lagt inn: 27 apr 2007, 08:35
av Tore N795
Justerte med skruen slik at bremsene såvidt tok på begge hjulene på min gamle 900. Etterhvert som brekket ble dårligere justerte jeg bare etter på samme skruen.
Du bør ikke justere på wirene da dette bare blir rot, og du til slutt ender opp med at armen på kalipperen som wiren er festet på tar i stoppepinnen.

Lagt inn: 02 mai 2007, 10:56
av skilpaddaN287
Håndbrekket er selvjusterende. Hvis du strammer wiren fungerer ikke selvjusteringa. Wiren slakkes helt, så stikkes et føleblad på 0,1mm mellom hevarmen og kalipperen og wiren strammes til følebladet ramler ned av seg selv, og da er wiren riktig justert. Metoden er den samme enten du har håndbrekk foran eller bak. Da skal sjøljusteringa virke og det skal ikke være nødvendig justere på noe før bremseklossene må skiftes.