Side 1 av 1
Skifte av vannpumpe ng900
Lagt inn: 24 apr 2007, 15:51
av Vegars
Lurer på om det er mye knot å kommer til for å få skiftet vannpumpa?
Ser at reimhjulet kaster mye, så regner med at det er ferdig... lager lyd også!
Bør man skifte drivreim og alle hjul i samme slengen og kanskje?
Bilen har gått 171.000 km nå...
Lagt inn: 24 apr 2007, 16:33
av Aleks-ander_N948
Ja hvis det er ei stund sida det er bytta så er det vel like greit og gjøre det nå enn om noen tusen km til

Re: Skifte av vannpumpe ng900
Lagt inn: 24 apr 2007, 17:07
av Tor N12
Vesto skrev:
Bør man skifte drivreim og alle hjul i samme slengen og kanskje?
Bilen har gått 171.000 km nå...
Selvfølgelig!!!! Hvis ikke så kan du banne på at det ryker etter kort tid;)
Lagt inn: 24 apr 2007, 17:16
av KongerudN344
Speedparts selger ett sett med reimhjula og reima du trenger

Tror jeg betalte rundt 650 kr ell no...
Lagt inn: 24 apr 2007, 17:42
av Vegars
Da blir det nok skifte av alt sammens ja!
Men er det noen som vet hvordan det er å komme til å få skiftet alle hjulene?
Bør man ta noe fra undersiden? ser litt trangt ut der nede...
Lagt inn: 24 apr 2007, 17:59
av Aleks-ander_N948
Du kommer til bak venstre framhjul.. der kan du skru vekk ei sånn plate så du kommer ned til Reimhjulet på veivakslingen

Lagt inn: 24 apr 2007, 18:11
av Ottar N398
Aleks-ander_N948 skrev:Du kommer til bak venstre framhjul.. der kan du skru vekk ei sånn plate så du kommer ned til Reimhjulet på veivakslingen

Kunne banna på at det var høyre fremhjul

Noen som er sikker?
Lagt inn: 24 apr 2007, 18:19
av Pancho N497
er på høyre siden ja

trenger ikke ta av plata der engang, går fint og ta alt ovenfra

Lagt inn: 24 apr 2007, 18:41
av Aleks-ander_N948
hehe ja.. var vel litt ivrig der ja

Lagt inn: 24 apr 2007, 18:48
av KongerudN344
Pancho N497 skrev:er på høyre siden ja

trenger ikke ta av plata der engang, går fint og ta alt ovenfra

Gjør det det? Må du da ikke skru løs det ene motorfestet og løfte opp motoren for og få ut skruen til det midterste reimhjulet?
Lagt inn: 24 apr 2007, 18:58
av Pancho N497
KongerudN344 skrev:Pancho N497 skrev:er på høyre siden ja

trenger ikke ta av plata der engang, går fint og ta alt ovenfra

Gjør det det? Må du da ikke skru løs det ene motorfestet og løfte opp motoren for og få ut skruen til det midterste reimhjulet?
neida, hvis det er vanlig skru som du kan bruke 13 fastnøkkel på er det ingen problem, men hvis det er skru med innventig torx så må du finne en liten bits og bruke en fastnøkkel på for det er dårlig plass til verktøy der. Og hvis det er for trangt har du en kompis med deg og bruker ett spett og tar imellom motor og innerskjermen og skyver unna motoren litt så du får bedre plass til verktøyet.
Lagt inn: 25 apr 2007, 02:17
av Saab900STCR
Eller så skaffar man en kortare rem og kutter ut det mitterste hjulet en gång før alla.
Søk på
http://www.saabnet.com efter "short belt mod"
Der står allt du trenger å vite.
Mvh
Lagt inn: 25 apr 2007, 20:12
av Vegars
Dette skal jeg gjøre!
Sto der at reima skulle være 21mm bred og 2460 el.2470mm lang, og så skulle den ha 6 ribber...
Kan man bare dra innom en rekvisita og få tak i ei reim, hvis man oppgir disse tallene?
Sikkert mange butikker som bare skaffer delene etter delenr!?
Lagt inn: 25 apr 2007, 23:09
av Saab900STCR
Reima ska heta 6pk2460 eller 6pk2470.
6pk talar om att det är en reim med 6"kammar" och det andra talet är naturligtvis länden.
Mekonomen kan skaffa denna, det vet jag!
Och det betyder att dom flesta andra bilrekvisita-butikker också kan det.
Mvh