Side 1 av 1

Røyk fra rattet!

Lagt inn: 25 apr 2007, 06:48
av PetterT
Når jeg var ute å kjørte i går begynte det å ryke fra rett bak rattet mitt. Det lukta også helt jævlig svidd, og fultlysa mine ble stående på etter jeg hadde stoppet bilen og tatt ut nøkkelen. Etter jeg kobla fra strømmen på batteriet og satt det på igjen, merka jeg ingenting, men jeg har ikke fultlys lenger. Noen som har vært borti noe liknende før? Bilen er en ng 900.

Lagt inn: 25 apr 2007, 07:28
av Morti
Det er sikkert noe elektronikk som har kortsluttet. Dette er ganske skummelt, så jeg ville fiksa på det snarest.

Et tips vil være å ta av + på batteriet når du er ferdig med å kjøre... kjedelig å komme tilbake til oppbrent bil! Brannslukkningsapparat er heller ikke dumt å ha i bilen hehe

Lagt inn: 25 apr 2007, 07:38
av Henrik N449
hmm, det røyk fra bilen min for noen dager siden og.. ekkelt

Høres ut som kabelbrudd/overledning bak hovedlysbryteren.

På bilen min sitter hvertfall ikke relèene bak brytern, men i sikringsboksen under panseret. Ellers kunne jo et slikt ha brent opp

Lagt inn: 25 apr 2007, 08:21
av Paradigm N558
På min OG900 så begynte det også å ryke fra rattet.. så mista vi alt av lys i fronten og...
Var bare ei lita kortsluttning som satte fyr på noen kabler.. ingenting å bekymre seg over :p

Lagt inn: 25 apr 2007, 09:13
av saabanders
Veit de ikkje at det er røyken inni ledningane som får elektriske ting til å virke?? For viss røyken slepp ut, slutter som regel ting å virke :)

Mvh. Anders

Lagt inn: 25 apr 2007, 16:25
av PetterT
det var bryteren og den er skiftet, så nå funker det! :lol: Noen som vet om det kan være fordi det satt 100w pære i som gjorde at det smelta? Eller skal ikke det ha noe å si?

Lagt inn: 25 apr 2007, 16:51
av Paradigm N558
det kan ha noe å si ja..
selv om belastningen egentlig skal ligge over ett relè

Lagt inn: 25 apr 2007, 17:56
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:det kan ha noe å si ja..
selv om belastningen egentlig skal ligge over ett relè

ehhh... snakker om selvmotsigelse... som du sier belastningen ligger over rele'et, styrestrømmen fra bryteren kjenner ingen forskjell på hvor store pærer som er montert.

Men, må presisere at jeg ikke har sett hvordan dette er koblet på ng900, på 9000 så går i allefall alt over rele'et fra og med M87

Lagt inn: 25 apr 2007, 21:22
av Paradigm N558
Tor N12 skrev:
ParADigM N558 skrev:det kan ha noe å si ja..
selv om belastningen egentlig skal ligge over ett relè

ehhh... snakker om selvmotsigelse... som du sier belastningen ligger over rele'et, styrestrømmen fra bryteren kjenner ingen forskjell på hvor store pærer som er montert.
Sier ja, det kan ha noe å si. Alt kan ha noe å si, til og med været kunne ha hatt innvirkning... for å sette det på spissen..

For joda, styrestrømmen skal mellom releet og og bryteren skal være helt upåvirket av dette.. derfor jeg skrev at det skal egentlig..
Men om dette har vært ødelagt av f.eks. tidligere eier, så er det helt umulig å si hvordan det ligger an i lendet nå, uten å observere.

Lagt inn: 25 apr 2007, 22:41
av Tor N12
ParADigM N558 skrev:Sier ja, det kan ha noe å si. Alt kan ha noe å si, til og med været kunne ha hatt innvirkning... for å sette det på spissen..

For joda, styrestrømmen skal mellom releet og og bryteren skal være helt upåvirket av dette.. derfor jeg skrev at det skal egentlig..
Men om dette har vært ødelagt av f.eks. tidligere eier, så er det helt umulig å si hvordan det ligger an i lendet nå, uten å observere.
Tenk på at svarene du gir skal hjelpe trådstarter ;)