Side 1 av 2
tikking!!!
Lagt inn: 26 apr 2007, 17:26
av WilliamN582
Er det noen som kan forklare meg hvorfor denne tikker?? Hva som må gjøre for å få en stopp ¨på det.. den går bort når jeg tråkker inn bremsepedalen?! hmm
gjelder en 9000 turbo
Lagt inn: 26 apr 2007, 17:33
av EdHunter N815
Dette er magnetventilen din. At den tikker tyder vel på at den begynner å bli dårlig, men jeg er usikker på HVORFOR den egentlig gjør det.
For å få den til å slutte å tikke må den nok byttes.
Uten å kunne si det sikkert lurer jeg på om APC kobler den ut når man bremser slik at ladetrykket synker til GLT.
Edit: søkte litt på tikkende magnetventil her på forumet, og ser at tikkende MV kan komme av feil på bankesensor og muligens APC, men det er sikkert andre som har mer peiling på dette enn meg...
Lagt inn: 26 apr 2007, 17:40
av WilliamN582
men da er det bare å bytte den..
kan det ha noe med at jeg har byttet apc`n?
den er modifisert!!
Lagt inn: 26 apr 2007, 17:43
av Paradigm N558
skal ha heller lite å si.. faktisk ingenting om jeg tenker rett..
Men tikker den måler den feil eller så er den ødelagt..
Bytt den
Lagt inn: 26 apr 2007, 17:46
av WilliamN582
oki.. men takker for kjapt svar..
lærte noe i dag å:)
Lagt inn: 27 apr 2007, 08:06
av Edward N812
et øyeblikk!! En annen grunn til at magnetventiler tikker, er at de registrerer tenningsbank, og det trenger ikke nødvendigvis bli registrert fordi bankesensoren er dårlig. hvor mye lader du etter APC ble modifisert, kanskje en del? og kanskje du ikke har gjort noe som helst for å veie opp den økte luftmengden med mer drivstoff?
bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.
og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe
Lagt inn: 27 apr 2007, 09:54
av Paradigm N558
candikid skrev:et øyeblikk!! En annen grunn til at magnetventiler tikker, er at de registrerer tenningsbank, og det trenger ikke nødvendigvis bli registrert fordi bankesensoren er dårlig. hvor mye lader du etter APC ble modifisert, kanskje en del? og kanskje du ikke har gjort noe som helst for å veie opp den økte luftmengden med mer drivstoff?
bare en idè. for å sjekke om du faktisk har tenningsbank kan du jo som sagt bytte magnetventil og se om den også tikker, eller montere en bankediode (som vil blinke hver gang bankesensoren din registrerer tenningsbank)
er bankesensoren din ødelagt derimot, som du foreløpig ikke vet noe om, er kanskje ikke bankediode den beste løsninga.
og nå kan noen rette på meg om jeg tar feil. er ydmyk som alltid, hehe
Du tar ikke feil

Lagt inn: 27 apr 2007, 11:46
av Ingvar N629
En magnetventil er enten helt åpen eller helt stengt. Dersom det skal være en mellomting så må stempelet pulsere, og det er den tikkinga du hører, William. At mv tikker vil ikke si at den er dårlig, av og til skal den tikke, men om den tikker konstant er det noe galt et annet sted i systemet.
-Har du fullt ladetrykk, eller går den på glt?
-Når tikker den, og hvor lenge?
Lagt inn: 27 apr 2007, 12:02
av Paradigm N558
OK, tikker den hvis du har tenningen på, og ikke motoren i gang, så måler den enten feil, eller så er den defekt.
Ta den av og prøv å blås igjennom den for å se om den er tett.
Husker ikke i hodet hvilke vei den skal være helt tett om du tar den av..
Kan komme tilbake til det senere ^^
Lagt inn: 27 apr 2007, 12:08
av Ingvar N629
Mv tikker noen sekunder når du skrur på tenninga, for så å stoppe hvis alt er som det skal. Tikker den konstant har det null og niks med bankesensor å gjøre da APC ikke regulerer ned trykk under et visst turtall, og når motoren ikke går så er jo turtallet null. Feilen da er enten trykkgiver, kabelbrudd eller APC-boksen (at det er boksen er ikke spes vanlig).
Lagt inn: 27 apr 2007, 16:51
av WilliamN582
den tikker litt, når jeg skrur på tenningen, og når den starter er det stille, mens når jeg har hatt den opp på turtall, og den kommer nedigjen, tikker den hele tiden..
har en boostmåler, og den viser -7 når den står på tomgang..
APC`n er justert til 1.1bar
Lagt inn: 27 apr 2007, 19:15
av Ottar N398
Høres veldig ut som tenningsbank

Sjekk elektrodeavstand på plugger og kabler

Lagt inn: 27 apr 2007, 19:32
av WilliamN582
hmm!!! hjelp??!!!
Lagt inn: 27 apr 2007, 20:05
av Ingvar N629
Jeg tror ikke det har noe med tenningsbank å gjøre, da skulle den jo bare ha tikket en liten stund. Prøv å bytt trykkgiveren, og se om det blir bra da. Den sitter på oversiden av plata over pedalene. Jeg tipper at den henger seg opp, om jeg husker rett er det nemlig et stempel inni der.
Lagt inn: 28 apr 2007, 01:39
av Ottar N398