Side 1 av 2
startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når varm
Lagt inn: 28 apr 2007, 23:53
av janerik171187
driver da fortsatt med bilen min (ganske nærme eu godkjent nå) men har litt problemer igjen.
på motor så er alle vakuumslanger byttet, rotor + fordeler og plugger byttet (mekonomen + ngk) olje byttet.
turbo er byttet av tidligere eier.
til problemene
når bilen er kald så må den startes flere ganger for å få liv i den (stopper igjen) hjelper ikke å trykke inn litt gass heller, da bare stopper den helt.
må nesten stå å varme motoren i et par min før det er no vits å prøve å kjøre, bare hakker og vil ikke opp i fart ellers, (maks 50 på flata og sånt)
men etterhvert som bilen får temperatur så blir den bedre og bedre, helt til den blir nogenlunde varm da går dne greit (virker relativt svak til å ha 155hk)
(for å ha noe å sammenligne med så kan jeg ligge i 5gir i 90 og trykke gassen i bånn så skjer det liksom ikke noe, tar laaang tid før den går opp i 100+) sperrer på 4500rpm ca og da (dvs stopper helt opp omtrent gir opp rett og slett (vet ikke om sperra skal være sånn))
veldig irriterendes om man vil gi på litt i 1gir, blir skikkelig hakk(ete kjøring) om man glemmer å gire før den sperrer.
har da mistanke om at feilen ( en av de ivaffall

) ligger i kaldstartsystemet
noen tips til nøyaktig hvor

?
co'n er forøvrig der den skal være (0,5% målt med varm motor) oppgitt verdi er 0,3 til 1%.
si fra om jeg har glemt å oppgi noe

Re: startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når
Lagt inn: 29 apr 2007, 00:03
av Tor N12
janerik171187 skrev:
si fra om jeg har glemt å oppgi noe

F.eks biltype og modell

Re: startproblemer og generelt dårlig drag når kald (ok når
Lagt inn: 29 apr 2007, 00:04
av janerik171187
Tor N12 skrev:janerik171187 skrev:
si fra om jeg har glemt å oppgi noe

F.eks biltype og modell

skal hatte det står i siggen jeg
87mod 900t8 155hk
Lagt inn: 29 apr 2007, 01:00
av Eirik N396
Hakkete kjøring med lav "sperre" høres litt ut som tenningsbank og medfølgende fuelcut, kan dette stemme? Eller mener du bare litt "småfjusking"? For turtallsperra skal ihvertfall ikke ligge så lavt
Og dette du beskriver om at bilen nesten ikke er kjørbar før den har fått stått og fått opp varmen minner meg om da jeg hadde ødelagt toppakning (desverre!). Vann kom inn i en sylinder, og bilen sveiv ikke ordentlig med en gang. Tok litt tid før vannet forsvant og bilen kom seg. Dette forsvant da toppakning ble byttet. Virker det som den ikke sviver på alle sylindre?
Kanskje noen har bedre forslag, men det var ihvertfall mine

Lagt inn: 29 apr 2007, 11:19
av janerik171187
Eirik N396 skrev:Hakkete kjøring med lav "sperre" høres litt ut som tenningsbank og medfølgende fuelcut, kan dette stemme? Eller mener du bare litt "småfjusking"? For turtallsperra skal ihvertfall ikke ligge så lavt
Og dette du beskriver om at bilen nesten ikke er kjørbar før den har fått stått og fått opp varmen minner meg om da jeg hadde ødelagt toppakning (desverre!). Vann kom inn i en sylinder, og bilen sveiv ikke ordentlig med en gang. Tok litt tid før vannet forsvant og bilen kom seg. Dette forsvant da toppakning ble byttet. Virker det som den ikke sviver på alle sylindre?
Kanskje noen har bedre forslag, men det var ihvertfall mine

når dne er kald så kan det minnes om tenningsbank med fuelcut hvis man prøver å gi på ordentlig ivaffall, (sperrer enda lenger ned enn 4500rpm når kald) er når den er varm den sperrer på 4500rpm (org skal vell være rundt 6000rpm???) kjører sånn her, vroooooooooo(turbo slår inn)oooo også gir den seg helt på 4500rpm (ingen ulyder som når den er kald, blir nesten som å kutte tenninga).
når den er lunken så høres den ut som en råtten boble 1300 elns

skikkelig råtten motorlyd, men når varm så er den ok
før jeg justerte co'n så var den bedre, men ikke fin da heller (dyttet ut langt over 10% co da)
motoren ekke glad i sakte kjøring heller, blir fort relativt varm (langt unna rødmerkinga men alikevell) og truer med å stoppe innimellom
kjører jeg i 100+ på e6 så er den helt grei å kjøre, men virker generelt svak ut
har en mistanke om at den som justerer turbotrykket ikke er helt god (den med 3 slanger og en elektrisk kopling med 2 ledninger som sitter over radiatoren) den "klikker" dvs slår seg inn og ut fort hvis jeg lukker panseret for fort, har skjedd før men da holdte det å dunke på boksen litt så sluttet den, men ville ikke det denne gangen, så lever sitt eget liv om dne klaprer eller ei.
den har vært byttet før, hadde den gamle i bilen, sjekket på de, og delenummeret er ikke det samme, kan det ha noe å si? ene har en ordentlig plugg på den, mens den andre har bare to flatstiftkoplinger på seg
Lagt inn: 29 apr 2007, 11:54
av Ottar N398
Har du sjekka tenningen på bilen? Dette kan være grunnen til at den går dårlig på tomgang. Tenningen skal være innstilt på 20 grader ved 2000 omdr.
Du bør også skaffe deg en gradert turbotrykksmåler

Hjelper mye på feilsøkningen

Lagt inn: 29 apr 2007, 12:03
av janerik171187
Eliah skrev:Har du sjekka tenningen på bilen? Dette kan være grunnen til at den går dårlig på tomgang. Tenningen skal være innstilt på 20 grader ved 2000 omdr.
Du bør også skaffe deg en gradert turbotrykksmåler

Hjelper mye på feilsøkningen

tenningen er instillt på 20grader som den skal.
er jo gradert til en viss grad den jeg har, den lader helt til der grønne området slutter ivaffall
men har ivaffall funnet en som har litt deler, skal se hva jeg finner ut av der.
hvor får man tak i gradert måler?
Lagt inn: 29 apr 2007, 12:23
av Eirik N396
janerik171187 skrev:
hvor får man tak i gradert måler?
Alle har det, Bilxtra, SP, BSR ...
Lagt inn: 29 apr 2007, 12:25
av Saab900STCR
Gradert måler?
Biltema, Torshov, Speedparts, Bs-bildeler...
Stort sett alla som säljer bildelar har det eller kan skaffa!
Mvh
Lagt inn: 29 apr 2007, 12:50
av janerik171187
Saab900STCR skrev:Gradert måler?
Biltema, Torshov, Speedparts, Bs-bildeler...
Stort sett alla som säljer bildelar har det eller kan skaffa!
Mvh
da er'e jo greit
har tatt litt film av åssen bilen er nå, legger de ut etterpå
Lagt inn: 29 apr 2007, 16:39
av janerik171187
filmene, første er når jeg starter den, andre er under panseret mens den går på tomgang (ja har litt høy tomgang

)
http://s82.photobucket.com/albums/j261/ ... art003.flv
http://s82.photobucket.com/albums/j261/ ... art004.flv
det med hånda under turboen er at jeg merker en liten lekkasje der, men er utgående så burde ikke ha annen innvirkning enn lyd
Lagt inn: 29 apr 2007, 23:02
av Ingvar N629
Høres ut som om den går på tre sylindre, maks. Er toppakninga i orden? Spruter alle fire dysene? Har du gnist på alle pluggene?
Har du komptesta skiten?
Hvilket merke er det på de tenningsdelene du kjøpte? Og på pluggkablene? De motorene der er kresne på tenningsdeler, det er ngk (plugger) og saab original som gjelder.
Lagt inn: 30 apr 2007, 05:30
av janerik171187
Ingvar N629 skrev:Høres ut som om den går på tre sylindre, maks. Er toppakninga i orden? Spruter alle fire dysene? Har du gnist på alle pluggene?
Har du komptesta skiten?
Hvilket merke er det på de tenningsdelene du kjøpte? Og på pluggkablene? De motorene der er kresne på tenningsdeler, det er ngk (plugger) og saab original som gjelder.
pluggkablene er bungicord elns, ngk plugger og beru rotor + fordelerlokk (mekonomen)
skulle kompteste, men glemte det sist jeg hadde mulighet, men skal se om jeg får gjort det.
den fæle råtne motorlyden kommer nok fra turboen tror jeg nå, lekker som bare f når den er kald, men tetter seg når den blir varm, tenkte å bytte pakning imorra, så ser jeg da.
men et eller annet er feil når kald ivaffall
Lagt inn: 30 apr 2007, 09:14
av Ingvar N629
janerik171187 skrev:
pluggkablene er bungicord elns, ngk plugger og beru rotor + fordelerlokk (mekonomen)
Beru vet jeg om folk som har hatt problemer med. Når fikk du problem med motorgangen, var det i forbindelse med noe du bytta/gjorde med motoren?
Lagt inn: 30 apr 2007, 19:22
av janerik171187
Ingvar N629 skrev:janerik171187 skrev:
pluggkablene er bungicord elns, ngk plugger og beru rotor + fordelerlokk (mekonomen)
Beru vet jeg om folk som har hatt problemer med. Når fikk du problem med motorgangen, var det i forbindelse med noe du bytta/gjorde med motoren?
akkurat sånn den er nå kom av seg selv egentlig
men hadde en tendens til å måtte starte den 2 ganger før, men ikke så mange som nå
alt var mye bedre når blandinga var helt på trynet
