HJELP! Stor oljelekkasje på 9000! (Bilder) HJELP!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

HJELP! Stor oljelekkasje på 9000! (Bilder) HJELP!

Legg inn av Pasient N657 » 30 apr 2007, 02:42

Jeg bytta olje og oljefilter på bilen min for litt siden, og etter det oljeskiftet har den lekt olje som besatt!!

Den har alltid hatt en liten oljelekkasje, men denne er ekstrem. Det renner bokstavelig talt ut olje under bilen.

Var i garasjen til en kompis i dag for og forske på dette, og da vi lyste ned i mellom "sylinderne" i innsuget så vi at det sto en stråle av olje ut av en bolt et sted.

Her er bilder, så kanskje noen av dere med mer peiling enn meg kan fortelle meg hva det er, hvordan jeg fikser det, og kanskje hvorfor det har skjedd? :)

Bilde
Bilde

Dette er KRISE, jeg MÅ ha bilen kjørbar ASAP. Så om noen har peiling på dette, rop ut!

(å ta bilen til den lokale saab-forhandleren kommer ikke på tale. 1, det er dyrt som F***. 2, jeg er lærling. 3, jeg stoler nesten ikke på noen der.)

Takker for svar! :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 apr 2007, 10:25

Det er litt vanskelig å se, men jeg vet at nedi der står oljetrykkføleren. På turbomotorer går det også ut oljerør til denne nedi der, men alle motorer har vel sikkert "uttaket" til dette røret. Mest sansynlig er det ved en av disse det spruter olje, at en av disse to har skrudd seg ut. Her kommer oljen rett fra oljepumpen, så det forklarer det høye trykket...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 apr 2007, 11:24

ut av bolten?
Bytt bolten og pakningen da.. sånn for å være sikker ;)
Men skader sikkert ikke å sjekke om den er nok tight.. altså tight til skruven først..
Æsj.. oljesøl i motorrommet er ikke gøy -.-
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 30 apr 2007, 11:29

når du bytta olje og oljefilter, skrudde du først ut en plugg du trodde var tappepluggen, men så var det bare en bolt med en slags ventil og en fjær inni? :D for det gjorde jeg når jeg skulle bytte olje for første gang, og den bolten skrudde jeg ikke ordentlig til igjen. ser ikke helt hvor du mener på bildet ditt, men om det er langt nede så er det jo en mulighet. og JA det kunne ligne på en føler ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar