Side 1 av 2
Girkasser 9-5, sterke?
Lagt inn: 30 apr 2007, 16:58
av lie_N509
Er det samme manuelle girkasse i alle 9-5er? Eller er det kraftigere i Aero feks?
Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)
Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?
Lagt inn: 30 apr 2007, 16:59
av saab95turbo N845
jeg kjører med 260 hk, 428nm og merker ikke noe til at kassa er for svak/dårlig......heller et problem med clutchen spør du meg

Lagt inn: 30 apr 2007, 17:02
av lie_N509
Okei, ser at du har 2.3, vet du om det er forskjell fra 2.0 sin kasse?
Lagt inn: 30 apr 2007, 17:06
av saab95turbo N845
Det mener jeg helt sikkert at det ikke er, er originalt 2.0 i min, men byttet til 2.3 da 2.0`n havarerte

Re: Girkasser 9-5, sterke?
Lagt inn: 30 apr 2007, 23:56
av matrox N522
lie_N509 skrev:Er det samme manuelle girkasse i alle 9-5er? Eller er det kraftigere i Aero feks?
Har ikke inntrykk av at 9-5kassene er så svake, dere med trimmede 9-5er, hva mener dere (og erfaringer?)
Hvor mye tåler feks en 2.0t-kasse av NM?
Skjer med 9-5 da Torstein?

Lagt inn: 01 mai 2007, 00:09
av Kristine
Torstein skal smiske til deg pappan sin 9-5, det vet jeg ;D
Lagt inn: 01 mai 2007, 02:17
av Edonis
Kristine skrev:Torstein skal smiske til deg pappan sin 9-5, det vet jeg ;D
Nesh, du også?

Lagt inn: 01 mai 2007, 03:52
av lie_N509
Seff! Kan ikke begynne på BI uten skikkelig bil!
Lagt inn: 01 mai 2007, 17:05
av Kristine
Edonis skrev:Kristine skrev:Torstein skal smiske til deg pappan sin 9-5, det vet jeg ;D
Nesh, du også?

Nei, jeg må nok kjøpe sjøl, og 9-5 blir det ikke.

Lagt inn: 02 mai 2007, 12:17
av ArntR N315
Har hatt ingen problemer med min 9-5. Ingen sluring i clutch, ingen ulyder, ingen probs i det hele tatt!!!
Men så kjører jeg som "familiemann" også da...
Men kassene er vel sterke nok til å tåle mer enn originaleffekt, så det er vel heller clutchen som er det svakeste ledd..
mvh
Arnt R
Lagt inn: 02 mai 2007, 15:59
av saab95turbo N845
det tror jeg også

Lagt inn: 02 mai 2007, 23:01
av Øyvind
Er ikke helt sikker på om det er så stor froskjell på girkassene til 9-5. Jeg kjører 2.0 150hk selv, og den er så tungt giret at det virker helt feil. Tror det er samme utvekslingen som på 2,3t !
Lagt inn: 03 mai 2007, 07:47
av Ingvar N629
Er ikke alle kassene av "kortlådstyp" ganske like, både til ng900, og9-3 og 9-5? Det skiller på utveksling, synkringer og tripod/medbringere, men ellers er det vel likt?
Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.
Lagt inn: 03 mai 2007, 13:06
av Cato N698
Ingvar N629 skrev:Er ikke alle kassene av "kortlådstyp" ganske like, både til ng900, og9-3 og 9-5? Det skiller på utveksling, synkringer og tripod/medbringere, men ellers er det vel likt?
Beste forsterkinga en kan gjøre er vel å hive inn en diff.
Jeg vet hva en diff er, men ikke hvordan den gjør kassa "sterkere", fortell

Lagt inn: 03 mai 2007, 13:13
av Ingvar N629
Cato N698 skrev:
Jeg vet hva en diff er, men ikke hvordan den gjør kassa "sterkere", fortell

En diff vil gjøre at kreftene i girkassehuset fordeles jevnere, og en får ikke like store spenningstopper, som det kalles. Det motvirker fleksing i selve girkassehuset, som fører til at avstanden mellom drevene blir større. Med større avstand vil overført kraft angripe lengre ut på sporene i drevene, spenningskonsentrasjonen blir for stor og drevene ryker.