Side 1 av 1

Tripod/medbringer og900

Lagt inn: 02 mai 2007, 21:37
av Ottar N398
Har hatt litt klakkelyder ved akselerasjon på bilen min i det siste, og etter en inspeksjon så jeg at den ene damasken rundt den indre drivknuten hadde lekkt en del :roll: Jeg lurer da på om det kun er tripod'en som må byttes? eller trenger jeg en ny medbringer også?
Har tripod liggende men har ikke tenkt på at det kunne vært fornuftig å plukke en medbringer fra noen av kassene som har gått på skroten :wink:
Så hva må byttes? :wink:

Lagt inn: 02 mai 2007, 22:58
av og900turbo
Når det gjelder medbringerene bruker jeg å stryke fingeren langs anslagsflatene mot tripodene, og da kjenner jeg på gropene som evt. er der hvor mye slitt de er. Det krever selvfølgelig demonterte drivaksler. Det jeg merker slitte indre drivknuter på er varierende grad av diffuse vibrasjoner ved akselerasjon. Har aldri hørt klakking fra de indre drivknutene. Da må de i så fall være veldig slitte. Prøv å sjekk om det er vertikal slakke på drivakslene ved de indre drivknutene når bilen står på bakken driftsklar, for da er tripodene plassert i de nevnte slitegropene i medbringerene. Jeg vil anbefale deg å bytte tripoden og vurdere slitasjen på medbringeren. Hvis det er en markante groper er det lurt å bytte.

Lagt inn: 03 mai 2007, 11:44
av Ottar N398
Vel, jeg fant horisontal slakk i nevnte drivaksel :roll: Skal det være det?

Lagt inn: 03 mai 2007, 17:46
av og900turbo
Hmm, mener du med horisontal slakk at du kan bevege akselen ut og inn av medbringeren, såkalt aksiell bevegelse? I motsetning til opp og ned som er radiell bevegelse. Litt på tynn is med faguttrykkene her.... Hvis så, så skal det være litt bevegelse der fordi sporet i drivknuteenden av akselen er litt bredere enn låseringen i drivknuten. Hvis du har mye bevegelse kan knuten være mye slitt eller låseringen ha løsnet fra sporet sitt. Det medfører ofte havari med at akselen presses i bunnen av drivknuten og tripoden ramler ut av medbringeren.

Lagt inn: 03 mai 2007, 18:33
av Ottar N398
Var ikke nevneverdig forsjell mellom høyre og venstre og det var ikke mange mm det var snakk om. Mulig at tripoden ikke er ødelagt da :wink: Hadde damasken av i går og det var ennå fett inni :roll:

Når jeg tenker meg om lurer jeg på om lyden oppsto når jeg bytta nav :? Er tripodene mindre på biler med abs? Og er det noen andre forslag til hva som kan lage en klonke lyd ved akselerasjon? (bare på 1 og 2gir)

Takker for hjelpen hvertfall :D

Lagt inn: 03 mai 2007, 19:59
av Ingvar N629
Når senka du bilen?

Lagt inn: 03 mai 2007, 23:01
av Eirik N396
Om jeg husker riktig fra prøveturen vår, så kan kanskje dette utdype nærmere:

- Det kommer vanligvis et klunk/klakk under hver akselerasjon. Ved litt godt pådrag fra bunn, kom lyden ofte rundt 3000.

- Ved litt ivrig oppstart kommer også lyden, men da akkurat i det en setter bilen i bevegelse.

Lagt inn: 03 mai 2007, 23:13
av Cato N698
Denne lyden lagde min også, da var det en av boltene som festet traversen som hadde knukket av :twisted:

Lagt inn: 04 mai 2007, 08:19
av Ottar N398
Ingvar N629 skrev:Når senka du bilen?
Er vel et godt år siden :roll: Hva tenkte du på?

Lagt inn: 04 mai 2007, 08:19
av Ottar N398
Cato N698 skrev:Denne lyden lagde min også, da var det en av boltene som festet traversen som hadde knukket av :twisted:
Takker for tips :wink: Får krabbe under å sjekke :roll:

Lagt inn: 04 mai 2007, 08:21
av Ingvar N629
Eliah skrev:
Ingvar N629 skrev:Når senka du bilen?
Er vel et godt år siden :roll: Hva tenkte du på?
Hadde det vært nylig så kunne det ha vært grunnen pga slitasje og ny vinkel på drivakslingene. Men det kan vi jo glemme nå.