Side 1 av 1

reg. reim elle rkjede på og900?

Lagt inn: 05 mai 2007, 09:49
av enebakksaab
noen som vet om det er reg.reim eller kjede på og'n min?

Lagt inn: 05 mai 2007, 09:55
av Jørgen N237
det er kjede.. :D

Lagt inn: 05 mai 2007, 09:56
av enebakksaab
takker, da slapp jeg å tenke på bytte :lol:

Lagt inn: 05 mai 2007, 10:27
av Tor N12
enebakksaab skrev:takker, da slapp jeg å tenke på bytte :lol:
Kjeder må også byttes av og til, du bør i alllefall reagere om det rasler fra registeret ;)

Lagt inn: 05 mai 2007, 15:33
av enebakksaab
tenkte bare jeg skulle bytte fordi jeg ikke vet når det var byttet før jeg kjøpte bilen.
men hvor ofte bør kjedene byttes? og hvor vanskelig er dette?

Lagt inn: 05 mai 2007, 16:36
av KongerudN344
Finnes ingen fasit på hvor ofte de skal byttes. Det er når det begynner og rasle i dem, og det er ikke sikkert at det kommer til og gjøre det en gang.

Når det gjelder vansklighetsgraden så vil si den er relativt høy på 16V. Men med haynesbok, teknisk innsikt og god tid så er det overkommelig. Men deffinitivt ingen jobb jeg hadde gått på dersom det ikke var helt nødvendig.

Lagt inn: 05 mai 2007, 16:43
av Vangen N622
Trenger ikke å være kjedet heller vist det rasler. Er en sak som spenner opp kjedet med oljetrykk som også kan gå istykker.

Lagt inn: 05 mai 2007, 17:38
av Ingvar N629
Kjedet skal byttes når strammeren er så og så langt ute. Rekker ikke å finne hvor mange mm det er snakk om nå, men søk litt, evt på STCS, så finner du nok ut av det.

Lagt inn: 05 mai 2007, 17:46
av enebakksaab
ok, takk for tipsene. overlater nok det til en som har litt mer tekninsk innsikt enn hva jeg har;)

Lagt inn: 05 mai 2007, 21:14
av Kongpetrus
PS! Broren din vet endel om Saab :wink:

Lagt inn: 06 mai 2007, 00:25
av Jørgen N237
Har en mistanke om at det er kjedet mitt som lager lyd nå, skal sjekkes ut i morgen.. Den motoren er gått mellom 150k og 200k km..

Lagt inn: 06 mai 2007, 09:19
av enebakksaab
hehe, vet det. men jeg får ikke tak i ham fordi han snekreer i kjelleren :roll:

Lagt inn: 06 mai 2007, 12:14
av Aero1990
Måtte bytte på min T16 da den var gått ca 210`km.

Merket kraftig rasling fra registeret når motoren var helt kald, dvs fra rett etter jeg startet, så forsvant lyden etter litt kjøring. Lyden fra registeret hører man ikke så godt ved jevnt pådrag, da er det jevn "strekk" i kjedet, det høres mest når man slipper gassen eller gir mer gass, altså når man varierer belastningen.

PS
Det er uhyre viktig at man ikke ignorerer et kjede som begynner å bli dårlig; hvis det ryker, oppstår skader som koster flerfoldige titusen å fikse!

Lagt inn: 06 mai 2007, 14:17
av Jørgen N237
Aero1990 skrev:Måtte bytte på min T16 da den var gått ca 210`km.

Merket kraftig rasling fra registeret når motoren var helt kald, dvs fra rett etter jeg startet, så forsvant lyden etter litt kjøring. Lyden fra registeret hører man ikke så godt ved jevnt pådrag, da er det jevn "strekk" i kjedet, det høres mest når man slipper gassen eller gir mer gass, altså når man varierer belastningen.

PS
Det er uhyre viktig at man ikke ignorerer et kjede som begynner å bli dårlig; hvis det ryker, oppstår skader som koster flerfoldige titusen å fikse!
Jeg hører en dunking/banking når jeg presser bilen på lave turtall i høyt gir.. Er rundt 2000 omdreininger jeg hører det på, trodde det var resonans fra eksos først..

Lagt inn: 06 mai 2007, 14:33
av Pål N526
kan jo være kassa da.. har noen kjeder der også.. har du noen mulighet for og ta opp lyden?