Side 1 av 1

900i turbo

Lagt inn: 22 feb 2004, 21:35
av Lars_N289
Hei! Har liggende en turbo som jeg gjerne vil prøve å sette på en 900i 8v. Det er integrert WG på den. Noen som kan komme med en liste over hva jeg bør skaffe meg av deler. Nytt grenrør, oljerør, osv. Kan vel heller ikke kjøre så mye ladetrykk(0.4-0.5 bar).

Hvordan skal jeg få lagt opp oljerør til turboen? Retur skal gå fint.

Det er jo selvfølgelig bedre å skaffe seg en turbomotor å sette i. Men tenkte å prøve likevel. Har hørt om flere som har gjort dette, og i mange tilfeller går det bra.

Er heller ikke så redd for motoren.

Hvordan fungerer egentlig ladetrykksreguleringen når det ikke er APC, sånn enkelt forklart?

Lagt inn: 23 feb 2004, 08:22
av macgeier
Turbo uten APC, helt enkelt:
Du kan se det som to komponenter, selve turboen og Wastgaten.
Wastgaten slipper eksosgassene forbi turbinhjulet når et innstillt turbotrykk oppnåes og videre trykkøkning er umulig.
Stiller du wastgaten inn på 0,5 bar så oppnår du ikke høyer trykk enn 0,5 bar, turboen jobber fritt uten påvirkning inntil den når 0,5 bar, men da åpner wastgaten og holder det på det innstilte trykk.


Med APC er det noe annet, da er det innstillte trykk fått navnet "grunnladetrykk" og APC`en har overtatt styringen av turbotrykket.

Lagt inn: 23 feb 2004, 09:12
av Mortimer-N18
Du trenger vel ikke mer enn det du skriver..

Turbogrenrør
Rør og slanger til og fra turbo
oljerør til og fra turbo
Evt vannrør/slanger til og fra turbo
Oljekjøler anbefales

Oljerør til turboen bør ikke være noe problem. Mest sannsynlig er den blokka di med uttak for olje til turbo. Hullet er blindet med en bolt. Det hullet sitter under innsuget, så hvis du finner en blinderbolt der, så er det den.

Når det gjelder ladetrykk så tror jeg ikke du skal kjøre så mye som 0,5 bar.. det er nok ikke lurt med mer enn 0,3bar pga tenningsbanken som oppstår pga høy kompresjon. Allerede der møter du et problem og det er aktuatorklokka på WG'en. Den må ha 0,45bar for å åpne om den er original. Du kan godt prøve å kjøre med den, men jeg vil tro at du smelter hull i stempla etter kun kort tid med det. Eller som det skjedde med Jens P. at stemplet finner veien ut av blokka....

Ladetrykksregulering uten APC er så enkelt som at du kobler en slange fra kompressorhuset på turboen til aktuatorklokka på WG'en. Hvis du ikke har på noen form for bleeder ventil så vil trykket bli det aktuatorklokka er beregnet til. Har du bleederventil kan du justere trykket som du vil, bare ikke under det trykket aktuatorklokka beregnet til. Originalt så er aktuatorklokka 0,45bar.

Håper det klarnet opp litt. :)

Lykke til :)

Lagt inn: 23 feb 2004, 16:32
av Lars_N289
Tusen takk for gode råd og opplysninger! Det er ikke en orginal turbo fra saab, men en som har stått på en diesel. Tror den er litt mindre en orginal saabturbo. Er ikke sikker på merke. Men det sist jeg så på den, var det en slange fra kompressorhuset som gikk opp til aktuatorklokka. Dette er vel det dere snakker om. Siden den er så liten kan det vere at aktuatorklokka fungerer under 0.45bar.

Er det bare å justere på staget til WG'en, for å høyne/senke ladetrykk? Hvordan kan jeg vite hvor mye ladetrykk jeg har ved de forskjellige innstillinger, må det måles eller?

Lagt inn: 23 feb 2004, 20:17
av Mortimer-N18
For å se nøyaktig hvor høyt ladetrykk du har så må du nok montere en gradert turbotrykksklokke.
Ellers er det nok vanskelig å si hvor høyt trykk du har...

Lagt inn: 23 feb 2004, 20:47
av Lars_N289
Jaja. Får se hva d blir til. Må først sanke litt deler. Noen som har en orginal bypassventil, intercooler til salgs, eventuelt oljekjøler??

Siden jeg har k-jetronic, så skal vel innsuget til turboen kobles til "luftmengdmeteret"? Er vel ikke akkurat luftmengdmeter det heter, men dere skjønner vel hva jeg mener.