Side 1 av 1

fra 8v til 16v

Lagt inn: 23 feb 2004, 16:32
av roar
lurer på å bytte fra t8 til t16.
men trenger en delebil eller en kompl. pakke slik at det blir bare å smette motoren nedi.
helst ser jeg for meg en delebil, fikk tilbud om en motor fra trondheim bil demontering om en 89 mod motor gått 217. til 5000kr men vet ikke om alt er med der og desuten vil ikke drivakslingene påsse i den for jeg har en 84 mod. stemmer det?
men jeg er veldig åpen for tips om t16 delebiler.
er det noen som har en eller vet om en?
takker for alle svar på forhånd.

roar! :D

8-16

Lagt inn: 23 feb 2004, 16:55
av Petter 900 T
Det er endel småting som er "litt forskjellig". Motorfeste høyre side, noen slanger osv.

Drivakslene sitter på girkassa, ikke motoren! Disse skal uansett gå om hverandre, sier de fleste. har bare byttet mellom drivaksler og gearkasser fra før 90. men Mortimer har gearkasse fra 87 og drivaksler fra 92 så?

Du må ha med komplett ledningsnett, inkl. hjernen inni bilen. Husk at haynesboka ikke er til å stole på!!!!!!!!!! (Ta tenningspulsen fra coilen)

Det som jeg anbefaler er å ha en komplett donorbil. Uten det ville iallefall jeg ha hatt stor manko på dippedutter :shock: og dingser :oops: (Takk enda en gang Børre)

Petter

Re: fra 8v til 16v

Lagt inn: 25 feb 2004, 22:18
av Gjest
roar skrev:lurer på å bytte fra t8 til t16.
men trenger en delebil eller en kompl. pakke slik at det blir bare å smette motoren nedi.
helst ser jeg for meg en delebil, fikk tilbud om en motor fra trondheim bil demontering om en 89 mod motor gått 217. til 5000kr men vet ikke om alt er med der og desuten vil ikke drivakslingene påsse i den for jeg har en 84 mod. stemmer det?
men jeg er veldig åpen for tips om t16 delebiler.
er det noen som har en eller vet om en?
takker for alle svar på forhånd.

roar! :D
Stemmer det med akslingene ja, de indre knutene er mindere på den gammle, men de er jo lette å bytte. Gjorde sånn et bytte i en jeg hadde en gang, det var stor forskjell ja,

Re: fra 8v til 16v

Lagt inn: 26 feb 2004, 03:54
av alex_ander3@hotmail.com
Anonymous skrev:
roar skrev:lurer på å bytte fra t8 til t16.
men trenger en delebil eller en kompl. pakke slik at det blir bare å smette motoren nedi.
helst ser jeg for meg en delebil, fikk tilbud om en motor fra trondheim bil demontering om en 89 mod motor gått 217. til 5000kr men vet ikke om alt er med der og desuten vil ikke drivakslingene påsse i den for jeg har en 84 mod. stemmer det?
men jeg er veldig åpen for tips om t16 delebiler.
er det noen som har en eller vet om en?
takker for alle svar på forhånd.

roar! :D
Stemmer det med akslingene ja, de indre knutene er mindere på den gammle, men de er jo lette å bytte. Gjorde sånn et bytte i en jeg hadde en gang, det var stor forskjell ja,
byttet over de indre drivknutene i overigår jeg.. evar ikke så lett å få i drivakslene når "høbbene" (det vi kaller de indre drivknutene) var for småe:) tar ikke lange tiden å bytte de over da.. må bare passe på og få shimsene rett på igjen..

Lagt inn: 26 feb 2004, 08:06
av Lars_N289
Jeg skulle sette i en i motor i min gamle 900. Den hadde 4-trinns kasse fra før, og på den nye motoren var det 5-trinns. Trodde de indre drivknutene skulle ga om hverandre. Men det gjorde de altså ikke.
Bilen min var 1985mod, og girkasse og motor fra den andre var 1988mod.

Den gamle girkassa hadde større knutkors, og "kopper" som sitter på kassa. 5-trinns kassa hadde mindre. Det jeg gjorde var å bytte over "koppene fra 4-trinns kassa til 5-trinns kassa. Det gikk helt fint.