Side 1 av 2
Oljepluggen sitter fast
Lagt inn: 08 mai 2007, 23:40
av untouch4ble N1021
Jeg tenkte jeg skulle skifte olje på saab'n min for første gang. Og jeg får seriøst ikke løs oljepluggen, det er relativt trangt under bilen og, så jeg får ikke skikkelig grep rundt redskapen. Så eneste løsning jeg ser det er å få den på bukk? Slik at jeg får bedre tak? Har ikke skiftet olje så mange ganger i mitt liv, men aldri opplevd at de ska sitte så forferdelig.
Tips?
Lagt inn: 08 mai 2007, 23:44
av Cato N698
Sett den på små bukker og legg deg under?
Lagt inn: 08 mai 2007, 23:53
av Terra N837
Ja sett den på bukk.
Ikke legg deg under hvis du kun har jekket den opp!
Lite koselig å bli klemt flat
Safety first

Lagt inn: 09 mai 2007, 07:40
av KongerudN344
Kun rå muskelkraft som gjelder her! De pluggene pleier og sitte som fy! Bruk en lang latmannsarm og ta i! Pass på og skru riktig vei, det er fort gjort og skru feil vei når pluggen sitter bakfram og oppned
Husk ny plugg når du bytter olje

Lagt inn: 09 mai 2007, 07:53
av Morten-N146
Og du må bruke 6-kantet pipe og ikke den med 12 spor i. Da går det faktisk an å bruke om igjen pluggen.
Lagt inn: 09 mai 2007, 10:49
av Ingvar N629
Ny plugg er vel ikke nødvendig med mindre du ødelegger den, men du bytter selvfølgelig ut kobberskiva. 6-kantet pipe er som White sier et must! Er 13mm hvis den ikke er bytta til noe uoriginalt tjafs.
Lagt inn: 09 mai 2007, 13:05
av Kongpetrus
Har du ikke latmann kan du bruke 2 stk 13mm fastnøkler (6 kant).
Den ene på pluggen og den andre på fastnøkkelen for å få bedre kraft.
Lagt inn: 09 mai 2007, 16:16
av daytonabeach
Ingvar N629 skrev:Ny plugg er vel ikke nødvendig med mindre du ødelegger den, men du bytter selvfølgelig ut kobberskiva. 6-kantet pipe er som White sier et must! Er 13mm hvis den ikke er bytta til noe uoriginalt tjafs.
MÅ man bytte kobberskiva også? hva skjer om du bruker den gamle?

Lagt inn: 09 mai 2007, 16:22
av Cato N698
daytonabeach skrev:Ingvar N629 skrev:Ny plugg er vel ikke nødvendig med mindre du ødelegger den, men du bytter selvfølgelig ut kobberskiva. 6-kantet pipe er som White sier et must! Er 13mm hvis den ikke er bytta til noe uoriginalt tjafs.
MÅ man bytte kobberskiva også? hva skjer om du bruker den gamle?

Jeg bruker skiva to ganger, ikke fordi det er dyrt å bytte den, men fordi jeg er glemsk
Har vært 100% tett her. Man kan jo også varme opp skiva før man monterer den igjen.
Lagt inn: 09 mai 2007, 16:29
av daytonabeach
Er dette melk & brød varer hos saab tro?

Lagt inn: 09 mai 2007, 16:36
av Hjelle, N6
Koparbrikker får du vel på eitkvart bilverksted. Er berre å få rette innvendig diameter. Kostar omtrent ingenting. Er en slakk med å bytte koparbrikka ved oljeskift kan en risikere at bilen vil dryppe olje.
Lagt inn: 09 mai 2007, 16:42
av daytonabeach
Lekkasje vil vi ikke ha, noen som vet hvilken dim jeg skal ha så jeg slipper å skru den ut 2 ganger

Lagt inn: 09 mai 2007, 17:06
av Ingvar N629
Er samme dimensjon på alle saab.
Og ja, det er melk og brød-vare.
Lagt inn: 09 mai 2007, 22:51
av Terra N837
Jeg bruker acetylenbrenner og varmer kopperskiva til den er rødglødende. Når den er rødglødende hiver jeg den umiddelbart i iskaldt vann, så slipper man å bytte den for hver gang

Lagt inn: 09 mai 2007, 22:56
av daytonabeach
Vet ikke hva som er enklest jeg, få tak i en acetyelenbrenner eller dra på saab
Hvilken nytte gjør forresten oppvarmingsprosessen?
HURRA! jeg har plutselig fått mer turbotrykk! eeh *kremt* på forumet altså
