Side 1 av 1

Fylte spyleveske på, kjølevannet på bilen:P

Lagt inn: 11 mai 2007, 18:26
av Larisss
Går det bra?:P

Jeg hadde det travelt i sta. så jeg fylte spyleveske på kjøletvannet på bilen. Kannene på kjøleveske og spyleveske var likens å jeg valgte seffølgelig spyleveske. Er dette farlig?

Lagt inn: 11 mai 2007, 18:42
av Larisss
Ingen som vet dette?.. jeg tørr ikke ut å kjøre før jeg vet dette:P

Lagt inn: 11 mai 2007, 18:47
av Ingvar N629
Har aldri vært borti at noen har gjort det, så jeg vet ikke, men det verste jeg ser for meg er at spylervæska kan skumme mer enn kjølevæska gjør. Du kan jo løsne på lokket til ekspansjonstanken for å være sikker, hvis du ut og kjøre før du har bytta.

EDIT: Hvor mye er det snakk om, forresten?

Lagt inn: 11 mai 2007, 18:50
av Larisss
Ja hvordan bytter jeg vann da?..skal jeg åpne på slangene som går til radiator osv?

Lagt inn: 11 mai 2007, 18:56
av Aleks-ander_N948
Det er vel en dreneringsplugg nederst på radiatoren du kan åpne eller noe sånn :wink:

Lagt inn: 11 mai 2007, 19:00
av Kongpetrus
Det er ikke farlig.
Kokepunktet på spylerveske er tidligere enn vann. Regner med at du max har en kanne på.....

Juster koke/frysepunktet med glykol (frostvæske)

Lagt inn: 11 mai 2007, 19:01
av Kongpetrus
Men eeeh - du kan ikke ha fylt mye på?
Hvis ja så har du et annet problem...... (i tilegg)

Lagt inn: 11 mai 2007, 19:02
av Larisss
okey;)..
Hadde ca 2L på før jeg leste på kannen hva jeg egentlig brukte:P

Lagt inn: 11 mai 2007, 20:18
av og900turbo
Hvis du kjører med det får du jo vaska kjølesystemet litt innvendig....

Det er fort å tappe av kjølevæska. Ta av slangen nede på radiatoren og åpne avtapningspluggen for motoren under eksosmanifolden. La lokket på ekspansjonstanken være av så du slipper inn luft under avtappingen.

Lagt inn: 11 mai 2007, 20:35
av Saabfan
Du kan sikkert jevne ut dette med konsentrert glykol, men jeg ville muligens byttet kjølevann hvis jeg var deg, særlig hvis det er en god stund siden sist, eller du ikke vet når det var bytta sist.

Jeg byttet nettopp kjølevann på min 2,1L 16v 900, og der sitter den avtappingspluggen JÆVLIG kinkig til der hvor motorvarmerkablene går til blokka. Den hadde jeg ikke rørt. Bare pes. Ta av begge slangene til radiatoren og la det renne, men prøv å begrens søl på lakk. Klarer du å fange opp alt som kommer ut, mål hvor mye du har fått ut. Det er 10 liter i systemet på min, lurer på om det kan være 8 på litt eldre modeller, det finner du i haynesboka.

Kommer det mye mindre ut (på min rant bare 5 liter ut) starter du bilen og lar den gå med slangene frakoblet til termostaten åpner seg, da spytter den ut mye av resten. Pass på å ikke la den bli for varm, men du ser når det ikke kommer noe særlig mer.

Kjøp konsentrat på biltema el noe, bland 50/50 og fyll på. Ta gjerne ut radiatoren og spyl gjennom først, ikke mye ekstra jobb.

Koble alt sammen tilbake, start motoren og etterfyll etter behov.

Bare kosejobb dette 8)

Ta av lokket på tanken når du fyller, så slipper du evt vakuum.
Kokepunktet på spylerveske er tidligere enn vann. Regner med at du max har en kanne på....
Det er vel nettopp det som er problemet....

Er nok ikke optimalt å ha såpe i systemet...

Lagt inn: 12 mai 2007, 12:23
av Larisss
Jeg koblet bare ut slangen til den boksen som man tømmer kjølevesken på. Da fikk jeg i ivertfall ut all spylevesken. Det hadde heldigvis ikke kommet inn i slangene så det ordnet seg;)...Jeg blir sikkert å dobbel sjekke hvilken veske jeg tømmer på bilen neste gang:P..

Takker for alle svar.