Elektronikk 2.0/2.1 900
Moderator: Moderatorer
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Elektronikk 2.0/2.1 900
Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Tror ikke det er forskjell på det elektriske, men det er litt gjetning... Jeg har en M93 2,1L.
Det er 140 hester i 2.1 literen (103 kW). Jeg har hatt en 100 hesters forgassermotor og det er en TYDELIG forskjell på dem.
Når det gjelder den vanlige 900i med 118 hester (87 kW) har jeg kjørt dem og (ikke eid riktignok) og jeg mener det er en forskjell! Men når det er sagt må jeg jo også si at hvis du er ute etter heftig pedalrespons må du nok ha turbo
Er fornøyd med motoren men den tar litt mye bensin!
Det er 140 hester i 2.1 literen (103 kW). Jeg har hatt en 100 hesters forgassermotor og det er en TYDELIG forskjell på dem.
Når det gjelder den vanlige 900i med 118 hester (87 kW) har jeg kjørt dem og (ikke eid riktignok) og jeg mener det er en forskjell! Men når det er sagt må jeg jo også si at hvis du er ute etter heftig pedalrespons må du nok ha turbo

Er fornøyd med motoren men den tar litt mye bensin!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Sikkert en fordel om du forklarer nærmere hva du lurer på. Er det snakk om å flytte over motorstyring, ledningsnett til alt elektrisk, eller noe annet?bZerk skrev:Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?

Forutsatt vi snakker om 900i (ikke 2,0T):
- Dersom 90-modell er 16v: B202i med Lucas-styring - 128hk/170Nm.
- Dersom 90-modell er 8v: B201i med Bosch KE-jetronic - 110hk/161Nm (ikke 118, ettersom en 90-modell har katalysator)
- En 93-modell 2,1 har B212i med LH 2.4.2 - 140hk/180Nm.
Hvor stor forskjell det er her vet jeg ikke helt, men kan ikke se for meg det er noen enorm forskjell. Dataene er hentet fra en oversikt jeg snublet over på nettet for lenge siden

Sist redigert av Eirik N396 den 13 mai 2007, 11:13, redigert 2 ganger totalt.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Er ikke dette 212 da eirik?Eirik N396 skrev:Sikkert en fordel om du forklarer nærmere hva du lurer på. Er det snakk om å flytte over motorstyring, ledningsnett til alt elektrisk, eller noe annet?bZerk skrev:Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
Forutsatt vi snakker om 900i (ikke 2,0T):
- Dersom 90-modell er 16v: B202i med Lucas-styring - 128hk/170Nm.
- Dersom 90-modell er 8v: B201i med Bosch KE-jetronic - 110hk/161Nm (ikke 118, ettersom en 90-modell har katalysator)
- En 93-modell 2,1 har B201i med LH 2.4.2 - 140hk/180Nm.
Hvor stor forskjell det er her vet jeg ikke helt, men kan ikke se for meg det er noen enorm forskjell. Dataene er hentet fra en oversikt jeg snublet over på nettet for lenge sidenSTCS tror jeg det var.
Styrer med DAB og AUX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Jo det er det, jeg var visst litt rask derFreshmaker N237 skrev:Eirik N396 skrev:Er ikke dette 212 da eirik?bZerk skrev: - En 93-modell 2,1 har B201i med LH 2.4.2 - 140hk/180Nm.


- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Våre innlegg bør jo være mest mulig korrekte, mao faktaopplysninger bør i hvertfall stemme.
Derfor stusset jeg litt når Eirik skriver at 900i 90-mod er utstyrt med Lucas innsprøytning. Jeg trodde at det bare var LTT-modeller som hadde det.
Bentey-boka sier at alle 16V modeller har Bosch, men det gjelder jo det amerikanske markedet.
Et kjapt søk hos våre venner i øst resulterte i denne tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=lucas+lh
Konklusjonen her, så langt jeg forsto, er at på det svenske markedet fra 1990 ble Lucas montert på ltt og fulltrykkere, mens -i modellene fortsatt hadde LH 2.4, bortsett fra 2.1i, som fikk LH 2.4.2.
Samme Saab-modeller kom altså med forskjellige systemer på forskjellige markeder, så det er ikke alltid enkelt å gi korrekte opplysninger.
Interessant tråd forresten, hvor det blir antydet at Lucas var med på utviklingen av Trionic-systemet, og dermed fikk innpass med sine systemer på noen Saab-modeller på enkelte markeder.
Men man skal aldri ta alt man leser på nettet for god fisk, da.
Edit: Dette beviser siste setninga mi:
Eirik har basert sitt utsagn på regnearket i første inlegg i denne tråden om motoralternativ på det svenske markedet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
Her står det at 90-mod 900i gikk over til Lucas.
Hvis det også gjaldt i Norge har jeg gått rett i baret med mine påstander om at Eirik farer med løgn og fanteri
Får håpe at innlegget i alle fall utdyper problemstillingen litt....
Derfor stusset jeg litt når Eirik skriver at 900i 90-mod er utstyrt med Lucas innsprøytning. Jeg trodde at det bare var LTT-modeller som hadde det.
Bentey-boka sier at alle 16V modeller har Bosch, men det gjelder jo det amerikanske markedet.
Et kjapt søk hos våre venner i øst resulterte i denne tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=lucas+lh
Konklusjonen her, så langt jeg forsto, er at på det svenske markedet fra 1990 ble Lucas montert på ltt og fulltrykkere, mens -i modellene fortsatt hadde LH 2.4, bortsett fra 2.1i, som fikk LH 2.4.2.
Samme Saab-modeller kom altså med forskjellige systemer på forskjellige markeder, så det er ikke alltid enkelt å gi korrekte opplysninger.
Interessant tråd forresten, hvor det blir antydet at Lucas var med på utviklingen av Trionic-systemet, og dermed fikk innpass med sine systemer på noen Saab-modeller på enkelte markeder.
Men man skal aldri ta alt man leser på nettet for god fisk, da.
Edit: Dette beviser siste setninga mi:
Eirik har basert sitt utsagn på regnearket i første inlegg i denne tråden om motoralternativ på det svenske markedet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
Her står det at 90-mod 900i gikk over til Lucas.
Hvis det også gjaldt i Norge har jeg gått rett i baret med mine påstander om at Eirik farer med løgn og fanteri

Får håpe at innlegget i alle fall utdyper problemstillingen litt....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jepp, det er det regnearket jeg har. Jeg regnet med at opplysningene burde stemme når det ligger under FAQ på Stcs, og har ligget der over 2 år. Jeg stusset også litt selv over at det skulle være Lucas(jeg trodde i likhet med og900turbo at dette var forbeholdt LTT), men samtidig burde oversikten være korrekt, så jeg antok at jeg husket feil. Beklager om jeg har kommet med gale opplysninger, det er bare å rette på meg dersom noen vet bedre..
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Til det første spørsmålet ditt: Det er forskjell på innsprøytningsanleggene. Hvis du kunne lese hva som står på luftmengdemåleren vil vi få greie på hvilket system du har. Hvis det er Bosch, ta med Bosch-nummeret. For å være helt sikker på at det ikke har blitt en miks av komponentene i anlegget ditt hvis du har Bosch, kan det være en fordel også å få vite nummeret på eletronikkenheten som sitter bak matta i sideveggen innvendig rett foran høyre fordør.bZerk skrev:Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
Jeg tror ikke det er så veldig merkbar forskjell på 2,1 og 2,0 utgavene, spesielt ikke hvis det bare er selve motoren som er flyttet over.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Har kjørt en 900i 8-ventiler i mange år, har prøvd en 900i 16-ventiler (griffin-utgaven) og jeg synes det var veldig stor forskjell. Draget kom på 2500 RPM istedet for 3500RPM blant annet (hvis jeg husker rett, var ihvertfall 1000RPM i forskjell når man kjente det dro), og den dro også merkbart bedre på 16 ventiler enn den på 8 som jeg hadde. Men nå er det kun turbo og ingen vei tilbake til n/a her gitt. 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Geir, er det denne bilen denne tråden handler om:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=tabs
Vil du fortelle mer om bilen, det kan godt være folk i klubben som kan være interessert i den, 2,1-toppene og innsugene er skikkelig lettpustede.
Jeg ser at motorbyttet er inkludert rett innsugningsmanifold og spjellhus, men mer kommer ikke frem på bildene... Jeg tenker da på EZK-boksen og LH 2.4.2-boksen.
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=tabs
Vil du fortelle mer om bilen, det kan godt være folk i klubben som kan være interessert i den, 2,1-toppene og innsugene er skikkelig lettpustede.
Jeg ser at motorbyttet er inkludert rett innsugningsmanifold og spjellhus, men mer kommer ikke frem på bildene... Jeg tenker da på EZK-boksen og LH 2.4.2-boksen.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Heisann. Det stemmer. Bilen går som ei kule. Den har en tendens til å gå litt høyt på turtall pluss at den trenger noen omdreininger på starteren før den går, det gjelder både når den er kald og varm. Men den starter alltid! Det med elektronikk kan jeg lite om, desverre. Men at den har bra dreiemoment selv på lave turtall er i alle fall korrekt,
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
OK.
Når det gjelder tomgangen er den i sin helhet styrt av elektronikken via tomgangsreguleringsventilen. Det kan være mange feilkilder til varierende tomgang. Å få lest ut evt. feilmeldinger kan være lurt. Det samme gjelder at den er tungstartet. Trykkregulator, bensinpumpe og ventilen som skal holde bensintrykk i systemet etterpå kan være noen av årsakene til det. Når da bilen i tillegg er ombygd blir det umulig å svare teoretisk, siden vi ikke vet hva som er byttet og hva som er fra den forrige motoren. Tenker da på bensinsystem, tenningsystem og innsprøytningssystem.
Får du noen forespørsler på bilen?
Når det gjelder tomgangen er den i sin helhet styrt av elektronikken via tomgangsreguleringsventilen. Det kan være mange feilkilder til varierende tomgang. Å få lest ut evt. feilmeldinger kan være lurt. Det samme gjelder at den er tungstartet. Trykkregulator, bensinpumpe og ventilen som skal holde bensintrykk i systemet etterpå kan være noen av årsakene til det. Når da bilen i tillegg er ombygd blir det umulig å svare teoretisk, siden vi ikke vet hva som er byttet og hva som er fra den forrige motoren. Tenker da på bensinsystem, tenningsystem og innsprøytningssystem.
Får du noen forespørsler på bilen?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681