Side 1 av 1
Elektronikk 2.0/2.1 900
Lagt inn: 12 mai 2007, 23:35
av bZerk
Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
Lagt inn: 12 mai 2007, 23:55
av Saabfan
Tror ikke det er forskjell på det elektriske, men det er litt gjetning... Jeg har en M93 2,1L.
Det er 140 hester i 2.1 literen (103 kW). Jeg har hatt en 100 hesters forgassermotor og det er en TYDELIG forskjell på dem.
Når det gjelder den vanlige 900i med 118 hester (87 kW) har jeg kjørt dem og (ikke eid riktignok) og jeg mener det er en forskjell! Men når det er sagt må jeg jo også si at hvis du er ute etter heftig pedalrespons må du nok ha turbo
Er fornøyd med motoren men den tar litt mye bensin!
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Lagt inn: 12 mai 2007, 23:55
av Eirik N396
bZerk skrev:Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
Sikkert en fordel om du forklarer nærmere hva du lurer på. Er det snakk om å flytte over motorstyring, ledningsnett til alt elektrisk, eller noe annet?
Forutsatt vi snakker om 900i (ikke 2,0T):
- Dersom 90-modell er 16v: B202i med Lucas-styring - 128hk/170Nm.
- Dersom 90-modell er 8v: B201i med Bosch KE-jetronic - 110hk/161Nm (ikke 118, ettersom en 90-modell har katalysator)
- En 93-modell 2,1 har B212i med LH 2.4.2 - 140hk/180Nm.
Hvor stor forskjell det er her vet jeg ikke helt, men kan ikke se for meg det er noen enorm forskjell. Dataene er hentet fra en oversikt jeg snublet over på nettet for lenge siden

STCS tror jeg det var.
Lagt inn: 12 mai 2007, 23:57
av bZerk
Takker for svar. Det er en bil som det har blitt satt inn en 2.1 motor i.
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Lagt inn: 13 mai 2007, 08:21
av Jørgen N237
Eirik N396 skrev:bZerk skrev:Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
Sikkert en fordel om du forklarer nærmere hva du lurer på. Er det snakk om å flytte over motorstyring, ledningsnett til alt elektrisk, eller noe annet?
Forutsatt vi snakker om 900i (ikke 2,0T):
- Dersom 90-modell er 16v: B202i med Lucas-styring - 128hk/170Nm.
- Dersom 90-modell er 8v: B201i med Bosch KE-jetronic - 110hk/161Nm (ikke 118, ettersom en 90-modell har katalysator)
- En 93-modell 2,1 har
B201i med LH 2.4.2 - 140hk/180Nm.
Hvor stor forskjell det er her vet jeg ikke helt, men kan ikke se for meg det er noen enorm forskjell. Dataene er hentet fra en oversikt jeg snublet over på nettet for lenge siden

STCS tror jeg det var.
Er ikke dette 212 da eirik?
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Lagt inn: 13 mai 2007, 11:12
av Eirik N396
Freshmaker N237 skrev:Eirik N396 skrev:bZerk skrev:
- En 93-modell 2,1 har B201i med LH 2.4.2 - 140hk/180Nm.
Er ikke dette 212 da eirik?
Jo det er det, jeg var visst litt rask der

Jeg tar og retter det i innlegget, så det ikke blir kluss

Lagt inn: 13 mai 2007, 12:10
av og900turbo
Våre innlegg bør jo være mest mulig korrekte, mao faktaopplysninger bør i hvertfall stemme.
Derfor stusset jeg litt når Eirik skriver at 900i 90-mod er utstyrt med Lucas innsprøytning. Jeg trodde at det bare var LTT-modeller som hadde det.
Bentey-boka sier at alle 16V modeller har Bosch, men det gjelder jo det amerikanske markedet.
Et kjapt søk hos våre venner i øst resulterte i denne tråden:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=lucas+lh
Konklusjonen her, så langt jeg forsto, er at på det svenske markedet fra 1990 ble Lucas montert på ltt og fulltrykkere, mens -i modellene fortsatt hadde LH 2.4, bortsett fra 2.1i, som fikk LH 2.4.2.
Samme Saab-modeller kom altså med forskjellige systemer på forskjellige markeder, så det er ikke alltid enkelt å gi korrekte opplysninger.
Interessant tråd forresten, hvor det blir antydet at Lucas var med på utviklingen av Trionic-systemet, og dermed fikk innpass med sine systemer på noen Saab-modeller på enkelte markeder.
Men man skal aldri ta alt man leser på nettet for god fisk, da.
Edit: Dette beviser siste setninga mi:
Eirik har basert sitt utsagn på regnearket i første inlegg i denne tråden om motoralternativ på det svenske markedet:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0
Her står det at 90-mod 900i gikk over til Lucas.
Hvis det også gjaldt i Norge har jeg gått rett i baret med mine påstander om at Eirik farer med løgn og fanteri
Får håpe at innlegget i alle fall utdyper problemstillingen litt....
Lagt inn: 13 mai 2007, 13:22
av Eirik N396
Jepp, det er det regnearket jeg har. Jeg regnet med at opplysningene burde stemme når det ligger under FAQ på Stcs, og har ligget der over 2 år. Jeg stusset også litt selv over at det skulle være Lucas(jeg trodde i likhet med og900turbo at dette var forbeholdt LTT), men samtidig burde oversikten være korrekt, så jeg antok at jeg husket feil. Beklager om jeg har kommet med gale opplysninger, det er bare å rette på meg dersom noen vet bedre..
Re: Elektronikk 2.0/2.1 900
Lagt inn: 13 mai 2007, 17:05
av og900turbo
bZerk skrev:Er det forskjell på det elektriske på en 90 mod. 900 2.0 og en 93 mod. 2.1? Mener det er 143 hk i 2.1 literen men er den merkbart sprekere?
Til det første spørsmålet ditt: Det er forskjell på innsprøytningsanleggene. Hvis du kunne lese hva som står på luftmengdemåleren vil vi få greie på hvilket system du har. Hvis det er Bosch, ta med Bosch-nummeret. For å være helt sikker på at det ikke har blitt en miks av komponentene i anlegget ditt hvis du har Bosch, kan det være en fordel også å få vite nummeret på eletronikkenheten som sitter bak matta i sideveggen innvendig rett foran høyre fordør.
Jeg tror ikke det er så veldig merkbar forskjell på 2,1 og 2,0 utgavene, spesielt ikke hvis det bare er selve motoren som er flyttet over.
Lagt inn: 13 mai 2007, 20:57
av bZerk
Noen som vet hvorfor Saab egentlig laget denne 2.1 motoren rett før den nye 900'en kom?
Lagt inn: 13 mai 2007, 21:00
av Jørgen N237
Er ikke Lucas på hverken 900i 16v i 1993 eller 1990, ihvertfall ikke de to jeg har vært borti, de har samme styring.. Bosch..
Lagt inn: 14 mai 2007, 11:57
av na_X
Har kjørt en 900i 8-ventiler i mange år, har prøvd en 900i 16-ventiler (griffin-utgaven) og jeg synes det var veldig stor forskjell. Draget kom på 2500 RPM istedet for 3500RPM blant annet (hvis jeg husker rett, var ihvertfall 1000RPM i forskjell når man kjente det dro), og den dro også merkbart bedre på 16 ventiler enn den på 8 som jeg hadde. Men nå er det kun turbo og ingen vei tilbake til n/a her gitt.

Lagt inn: 15 mai 2007, 21:44
av og900turbo
Geir, er det denne bilen denne tråden handler om:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=tabs
Vil du fortelle mer om bilen, det kan godt være folk i klubben som kan være interessert i den, 2,1-toppene og innsugene er skikkelig lettpustede.
Jeg ser at motorbyttet er inkludert rett innsugningsmanifold og spjellhus, men mer kommer ikke frem på bildene... Jeg tenker da på EZK-boksen og LH 2.4.2-boksen.
Lagt inn: 15 mai 2007, 21:48
av bZerk
Heisann. Det stemmer. Bilen går som ei kule. Den har en tendens til å gå litt høyt på turtall pluss at den trenger noen omdreininger på starteren før den går, det gjelder både når den er kald og varm. Men den starter alltid! Det med elektronikk kan jeg lite om, desverre. Men at den har bra dreiemoment selv på lave turtall er i alle fall korrekt,
Lagt inn: 15 mai 2007, 22:14
av og900turbo
OK.
Når det gjelder tomgangen er den i sin helhet styrt av elektronikken via tomgangsreguleringsventilen. Det kan være mange feilkilder til varierende tomgang. Å få lest ut evt. feilmeldinger kan være lurt. Det samme gjelder at den er tungstartet. Trykkregulator, bensinpumpe og ventilen som skal holde bensintrykk i systemet etterpå kan være noen av årsakene til det. Når da bilen i tillegg er ombygd blir det umulig å svare teoretisk, siden vi ikke vet hva som er byttet og hva som er fra den forrige motoren. Tenker da på bensinsystem, tenningsystem og innsprøytningssystem.
Får du noen forespørsler på bilen?