Side 1 av 1
					
				Sprekk i eksosmagnifold
				Lagt inn: 13 mai 2007, 11:41
				av Anders N95
				Har hatt en del tikking når motoren på bilen er kald. dette har jeg hatt i lengre tid, og det har bare blitt verre. Har nå konkludert med at det kommer av sprekker i eksos-magnifolden (?). Den er snart bare en stor sprekk. Det jeg lurer på da er om det er noe man på tenke på ved sveising av slikt? vil dette bare sprekke opp igjen? må det gjøres ved kald eller varm magnifold? 
og om jeg ville byttet den ut, så måtte jeg vel ut med hele motoren kanskje? noen som har hatt dette problemet?
er en 86' 900 t-8 forresten
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 11:45
				av Eirik N396
				Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking, men:
Slik jeg har forstått nytter det ikke å prøve å sveise det der.
Å bytte den går greit! Du trenger ikke ta ut motoren 

 (Riktignok tar det litt tid, for noen bolter står litt vanskelig plassert, og pakningen kan være en liten utfordring å få på plass igjen.)
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 11:49
				av Vegars
				Det kan nok gå å sveise den hvis du må!
Selv om det er støpejern finns det muligheter for å sveise.
Men så lenge du ikke kan gjøre det selv, og du må sette det bort til et firma for å få den sveist, vil det nok heller lønne seg å få tak i en brukt!
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 12:00
				av Ottar N398
				Å få tak i en sprekkfri T8 manifoil er ikke akkurat enkelt 

 Har bare sett en i hele mitt liv 

 men det finnes jo manifoiler med mindre sprekker 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 12:49
				av Skaten N671
				Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking 
Da gjera da. Har samme problemet på min...
Før manifolden blir varm, lek det eksos ut, og det høyrest nett ut som tikkking, forøvrig ganske irriterande:? 
Vegard
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 13:35
				av Saab900STCR
				Ett sveiset T8 grenrör spricker inte igen!
Fråga Petter, det är vad han har i gatebil-racern sin.
Men det må sveises av noen som veit hur man gör!
Mvh
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 16:11
				av Anders N95
				men sprekk i magnifold kan føre til redusert turbotrykk, am I right?
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 17:08
				av Saab900STCR
				Helt rätt!
Blir som en liten wastegate som släpper ut exsos.
Viket innebär lägre turbotryck.
Mvh
			 
			
					
				
				Lagt inn: 13 mai 2007, 19:46
				av Johan N828
				Eg har en sprekk fri eksos manifold. 

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 14 mai 2007, 11:43
				av na_X
				Det ser det ut til at jeg også har.  

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 15 mai 2007, 22:28
				av daytonabeach
				Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister  

 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 16 mai 2007, 01:32
				av Saab900STCR
				daytonabeach skrev:Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister  

 
Sant nog!
Men en liten spricka kan fort bli större...
Mvh
 
			 
			
					
				
				Lagt inn: 16 mai 2007, 10:44
				av Ronny_N169
				Tips er å gå til ett sted som selger/ reparerer ovner i støpejern, der kan de ha kunnskapen. Fikk gjort dette på ett grenrør for mange år siden av en som ikke kunne det, med resultat at det ble ca 50 sprekker ekstra. Fikk forklart av en som driver med støpejernsovner at en sveis krymper med det gjør ikke støpegodset, dermed sprekker det. Metoden han brukte var korte sveiseintervaller mens en kollega hamret på sveisen mens den kjølte seg ned. Så det går å sveise manifoilen, men en fagmann må nok til.
			 
			
					
				
				Lagt inn: 16 mai 2007, 21:14
				av stvei.N643
				Sveiemetoden du nevner over er helt riktig .Det aller viktigste er vel å vite akkurat hva slags metall,jern manifoilen er laget av .Støpejern ,støpestål . Finnes mange  typer elektroder for sånt.