Side 1 av 2
MYE nykking etter chipping!
Lagt inn: 24 mai 2007, 23:46
av Larisss
Noen her som har opplevd mye nykking i bilen etter chipptrimming?
Kan dette være før at bilen får for lite luft? Har orginalt luftfilter/boks
Lagt inn: 24 mai 2007, 23:59
av Tor N12
Orginalt luftfilter og boks skal holde lenge til Steg1 på en 9k, går ut fra at det er den du plages med? (igjen så er det smart å skive hvilken bil det gjelder

)
De eldre modellene er jo litt varsomme på plugger, rotor, fordelerlokk, tennkabler, begynn med å sjekke tilstanden på dette.
En annen feil som ofte oppstår på de modellene er problemer med luftmengdemåleren, du kan jo evt prøve med en annen eller måle over den og sjekke om den er ok.
Lagt inn: 25 mai 2007, 00:05
av Larisss
JA det er Saab 9000 jeg har problemer med.
Ja skal ta å sjekke dem tingene i morgen. Har også kjøpt powerfilter som jeg skal prøve, håper det bare er orginalluftfilterboks som er tett eller noe lignende

.
Lagt inn: 25 mai 2007, 07:34
av Petter 900 T
Enig med Tor, ofte dukker sånne ting opp ved større effektuttak enn orginalt.
sjekk også vacumslanger og tilhørende komponenter.
lykke til!
Petter
Lagt inn: 25 mai 2007, 08:36
av Gunnar N326
Petter og Tor har, som vanlig, god peil!
Du kan ikke rette en feil med å sette inn sportfilter... Finn ut av feilen først, så kan du ha det gøy med å bytte mere etterpå... Dersom du har åpen dumpventil, så vil jeg anbefale å sette på den originale igjen, hvis det er sånn at bilen din har luftmassemåler. Min første 9000, en 2.0T, '90, den hadde åpen dump når jeg kjøpte den... Var helt j**lig på lave turtall, spesielt med lav belastning....
Lagt inn: 25 mai 2007, 11:20
av Larisss
Ja jeg har kjøpt en TurboXS dumpventil som jeg hadde satt på før jeg chippet bilen. Kan det være den som gjør at bilen nykker veldig mye?..
Bilen funktet bra med dumpventil før chipping. Nykkingen er bare under 3000rpm. Begynner å tro det er dumpventil som gjør dette:p
Lagt inn: 25 mai 2007, 11:25
av Tor N12
Den bilen SKAL ikke ha dumpventil som slipper lufta ut i atmosfæren... Hvis du skal ha så MÅ den være resirkulerende for at motorstyringa skal fungere korrekt.
Bytt til orginal så tipper jeg den er i orden jeg.
Lagt inn: 25 mai 2007, 11:27
av Larisss
Ja skal prøve nå;)...Men blir ikke samme bilen uten dump d:S:P..
Lagt inn: 25 mai 2007, 11:36
av Tor N12
Larisss skrev:Ja skal prøve nå;)...Men blir ikke samme bilen uten dump d:S:P..
Tull!!!!
Hvis du monterer sportsfilter og lager noen ekstra hull på luftfilterboksen så skal jeg love deg at du får mer enn nok trompet(u)lyd uansett

Lagt inn: 25 mai 2007, 11:55
av Larisss
Noen her som trenger en dumpventil??:P:P...
Ja det ble MYE bedre nå;)
Skal nå ut å ta av orginal luftfilterboks, å sette på et green powerfilter jeg har kjøpt... Nå vil jeg vite hvordan jeg kan få dump lyd?:P Jeg kjørte en annen saab 9000 turbo 2.3L engang. han hadde bare powerfilter å han fikk dumpventillyd. Hvordan gjorde han det?
Tusen takk for hjelpen;)
Lagt inn: 25 mai 2007, 12:08
av Tor N12
Holder at du monterer det filteret du har kjøpt eller gjør som jeg sier å borrer hull i den orginale boksen. Jeg vil i utgangspunktet anbefale deg det siste ettersom åpne filter KAN avgi olje som legger seg på tråden i luftmengdemåleren, noe som igjen gjør at den kan gi feil verdier eller i verste fall ryke.
Lagt inn: 25 mai 2007, 12:15
av Larisss
Skal prøve med powerfiltret først å se hva som kjer..Da får jeg den fine lydn som kommer når turboen begynner å lade:P
Lagt inn: 25 mai 2007, 13:44
av Larisss
Det ble mye verre igjenn..Jeg koblet powerfiltret rett på luftmengdemåleren... Burde jeg kanskje ha en slange mellon LMM og powerfilter? Bilen gikk nesten ikke i det hele tatt nå..Er det noe man kan gjøre så man slepper LMM? der er noe drit syns nå jeg:P... Kan huske at på en annen saab 9000 jeg kjørte så hadde dem tatt bort LMM det var en 9000 turbo 2.3L 85mod ellr noe sånt. Det funket fint
Lagt inn: 25 mai 2007, 14:05
av Tor N12
Du kan ikke bare ta bort LMM...
Det du i såfall må gjøre er å bytte til Trionic motorstyring.
Er endel jobb med dette men anbefales på det varmeste da dette er er mye mer moderne styresystem.
Problemet er at det ikke finnes Trionic programvare som passer din bil så da må den evt mappes.
Dette er en opperasjon som kansje ikke står i forhold til verdien på bilen din så i utgangspunktet vil det nok være mere lønsomt å selge bilen og kjøpe en som er nyere.
Lagt inn: 25 mai 2007, 14:20
av Larisss
NY bil blir ikke akktuelt nå:P Skal først drepe den jeg har.
hmmm..Tror jeg setter på Luftfilterboks igjenn...Kunne jo ha kjøpt powerfilter før å ha inni boksen. Men tror ikke det finnes til min bil? finner det ikke på speedparts ivertfall...
Hva vil skje vist jeg setter på orginal luftfilterboks og filter igjenn. og borrer boksen sånn som en pratet om i sta. vill jeg få dump/turbo lyd da?
Hvor på boksen burde jeg borre? over eller under der filtret ligger?