turbotrykk OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
dj-m
Innlegg: 4
Registrert: 09 mai 2007, 15:24
Sted: Nordland,Fauske

turbotrykk OG900

Legg inn av dj-m » 28 mai 2007, 01:42

hei vurderer en saab 900 turbo 16v 84 modell, men saken er at han som eier den sier at han ikke får den opp på turbotrykket,hva skal turbotrykket være på denne bilen,og hva kan det være som gjør at den ikke kommer opp?
Vurderer å skaffe meg saab

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 28 mai 2007, 07:59

maks trykke e 0,75 bar.
det som kan ver feil:
e usikker på om denne bilen har APC. men hvis'an har det så kan APC boksen ver defekt/ikkje få strøm.
magnetventil kan ver defekt
lekasje i ein vakumslange
tenningsbank
defekt wastegate evt staget har ramla av.

kan ver ein del som gjør det. någe e lett å fiksa/feilsøka mens andre ting litt verre.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

dj-m
Innlegg: 4
Registrert: 09 mai 2007, 15:24
Sted: Nordland,Fauske

Legg inn av dj-m » 28 mai 2007, 12:02

det jeg vet som er gjort er at det er skiftet magnet ventil,i tilegg er den chipet,skla den lade mere da den er chipet?
Vurderer å skaffe meg saab

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mai 2007, 12:05

Den bilen skal ha 14-raders APC (den gamle typen).

At den er chipet gjør ikke noe med ladetrykket, det må stilles opp i APC boksen da systemene for trykkregulering og bensininnsprøytning ikke har noe med hverandre å gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 28 mai 2007, 12:12

når du øke ladetrykket så må motoren samtidig få mer bensin.
original chippen e programmert te å kun gi maks ein viss mengde.
når du bytte chip i og900 så sørge du for at du får nok bensin når du øke ladetrykket utøve det som originals chippen kan håndtera.
eg vett ikkje kor lang originalchippen te din bil rekker men på min (som har Lucas insprut) kan eg lade 0.9 bar uten tenningsbank
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

dj-m
Innlegg: 4
Registrert: 09 mai 2007, 15:24
Sted: Nordland,Fauske

Legg inn av dj-m » 28 mai 2007, 12:18

så når eier siaer at den lader på 0,6 så er det ett bra ladetrykk?
Vurderer å skaffe meg saab

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 28 mai 2007, 12:53

Sjekk over vakumslanger. Har disse sittet der siden 1984 er de klare for å bli byttet ut. Når alt er i orden skal den lade ca 0,7 originalt, så den er jo ikke langt unna.

Hvis du tar ut kontakten til MV vil bilen gå på grunnladetrykk, dette er vel ca 0,45 på disse. Hvis den lader 0,6 skal du kjenne forskjell med denne på og av.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mai 2007, 13:09

dj-m skrev:så når eier siaer at den lader på 0,6 så er det ett bra ladetrykk?
Det er litt lite...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

dj-m
Innlegg: 4
Registrert: 09 mai 2007, 15:24
Sted: Nordland,Fauske

Legg inn av dj-m » 28 mai 2007, 15:02

så den skal lade rund 0,7 elller?
Vurderer å skaffe meg saab

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 28 mai 2007, 16:00

i haynes boka står B202 med to forskjellige trykk 0,85bar og 0,75bar, da begge med katalysator. Hvorfor?
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 28 mai 2007, 18:45

0,85 bar e vel med rød APC
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 30 mai 2007, 22:59

Heisann...
Du kan også koble av slangen på waste-gaten og ta en liten tur.
Da skal trykket stige noe sinnsykt.
På denne måten får du testet turboen din.
Leverer den fremdeles ikke mere 0,6 så har du en gåen turbo.
Men vær VELDIG forsiktig med dette siden det høye trykket fort kan gjøre skade.
IKKE press motoren og sett slangen på plass med en gang du har fått bekreftet om den lader nok eller ikke.
Så kan du også høre om magnet-ventilen klikker hver gang du trykker på bremsen.Det skal den gjøre.
Men siden trykket er 0,6 så er du ikke så langt fra målet.
Den lille trykkforskjellen kan ha en så enkel forklaring som feil tenning,da dette også har innvirkning pga. at APCen senker ladetrykket ved tenningsbank.
Dette er ikke alltid lett å høre selv siden man ofte har en svak banking ofte allerede før man hører det.
Du kan ihvertfall få tak i et nøyaktig manometer for å få rette resultater,siden rene "turbotrykksmålere" ikke alltid er til å stole på.
Håper dette kan være til hjelp, så får du ha lykke til.

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mai 2007, 00:01

Kan være så enkelt som for lavt glt...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar