Side 1 av 1
turbotrykk OG900
Lagt inn: 28 mai 2007, 01:42
av dj-m
hei vurderer en saab 900 turbo 16v 84 modell, men saken er at han som eier den sier at han ikke får den opp på turbotrykket,hva skal turbotrykket være på denne bilen,og hva kan det være som gjør at den ikke kommer opp?
Lagt inn: 28 mai 2007, 07:59
av Frode N073
maks trykke e 0,75 bar.
det som kan ver feil:
e usikker på om denne bilen har APC. men hvis'an har det så kan APC boksen ver defekt/ikkje få strøm.
magnetventil kan ver defekt
lekasje i ein vakumslange
tenningsbank
defekt wastegate evt staget har ramla av.
kan ver ein del som gjør det. någe e lett å fiksa/feilsøka mens andre ting litt verre.
Lagt inn: 28 mai 2007, 12:02
av dj-m
det jeg vet som er gjort er at det er skiftet magnet ventil,i tilegg er den chipet,skla den lade mere da den er chipet?
Lagt inn: 28 mai 2007, 12:05
av Ingvar N629
Den bilen skal ha 14-raders APC (den gamle typen).
At den er chipet gjør ikke noe med ladetrykket, det må stilles opp i APC boksen da systemene for trykkregulering og bensininnsprøytning ikke har noe med hverandre å gjøre.
Lagt inn: 28 mai 2007, 12:12
av Frode N073
når du øke ladetrykket så må motoren samtidig få mer bensin.
original chippen e programmert te å kun gi maks ein viss mengde.
når du bytte chip i og900 så sørge du for at du får nok bensin når du øke ladetrykket utøve det som originals chippen kan håndtera.
eg vett ikkje kor lang originalchippen te din bil rekker men på min (som har Lucas insprut) kan eg lade 0.9 bar uten tenningsbank
Lagt inn: 28 mai 2007, 12:18
av dj-m
så når eier siaer at den lader på 0,6 så er det ett bra ladetrykk?
Lagt inn: 28 mai 2007, 12:53
av HansWF N416
Sjekk over vakumslanger. Har disse sittet der siden 1984 er de klare for å bli byttet ut. Når alt er i orden skal den lade ca 0,7 originalt, så den er jo ikke langt unna.
Hvis du tar ut kontakten til MV vil bilen gå på grunnladetrykk, dette er vel ca 0,45 på disse. Hvis den lader 0,6 skal du kjenne forskjell med denne på og av.
Lagt inn: 28 mai 2007, 13:09
av Ingvar N629
dj-m skrev:så når eier siaer at den lader på 0,6 så er det ett bra ladetrykk?
Det er litt lite...
Lagt inn: 28 mai 2007, 15:02
av dj-m
så den skal lade rund 0,7 elller?
Lagt inn: 28 mai 2007, 16:00
av bjarne n654
i haynes boka står B202 med to forskjellige trykk 0,85bar og 0,75bar, da begge med katalysator. Hvorfor?
Lagt inn: 28 mai 2007, 18:45
av Frode N073
0,85 bar e vel med rød APC
Lagt inn: 30 mai 2007, 22:59
av TurboTuv
Heisann...
Du kan også koble av slangen på waste-gaten og ta en liten tur.
Da skal trykket stige noe sinnsykt.
På denne måten får du testet turboen din.
Leverer den fremdeles ikke mere 0,6 så har du en gåen turbo.
Men vær VELDIG forsiktig med dette siden det høye trykket fort kan gjøre skade.
IKKE press motoren og sett slangen på plass med en gang du har fått bekreftet om den lader nok eller ikke.
Så kan du også høre om magnet-ventilen klikker hver gang du trykker på bremsen.Det skal den gjøre.
Men siden trykket er 0,6 så er du ikke så langt fra målet.
Den lille trykkforskjellen kan ha en så enkel forklaring som feil tenning,da dette også har innvirkning pga. at APCen senker ladetrykket ved tenningsbank.
Dette er ikke alltid lett å høre selv siden man ofte har en svak banking ofte allerede før man hører det.
Du kan ihvertfall få tak i et nøyaktig manometer for å få rette resultater,siden rene "turbotrykksmålere" ikke alltid er til å stole på.
Håper dette kan være til hjelp, så får du ha lykke til.
Hilsen Marius...
Lagt inn: 31 mai 2007, 00:01
av Ingvar N629
Kan være så enkelt som for lavt glt...