bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod

Legg inn av janerik171187 » 31 mai 2007, 20:27

har da sleti over indre drivleddet mitt på passasjersiden, noen som har en enkel forklaring på hvordan bytte? og hva jeg trenger utenom drivledd og mansjett (følger vell med fett på mekonomen sine ledd?)
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Re: bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod

Legg inn av Øyvind » 31 mai 2007, 21:40

Hva mener du med " sleti over " ? Indre drivknute består av to deler krysset som sitter på drivakselen og medbringeren som sitter i girkassen. Hvilken av disse er det som er gåen ? Det vanlige er at krysset er gåent og da må du ut med drivakselen. Da er det lurt å samtidig skifte ytre drivknutemansjett.
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Re: bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod

Legg inn av janerik171187 » 31 mai 2007, 22:16

Øyvind skrev:Hva mener du med " sleti over " ? Indre drivknute består av to deler krysset som sitter på drivakselen og medbringeren som sitter i girkassen. Hvilken av disse er det som er gåen ? Det vanlige er at krysset er gåent og da må du ut med drivakselen. Da er det lurt å samtidig skifte ytre drivknutemansjett.
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
den biten som sitter på selve akselen er like hel (såvidt jeg har kunnet sett) men er andre enden som er knust.

har nå bestilt hel drivknute ivaffall håper jeg ikke slo istykker noe annet
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 mai 2007, 22:49

Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 01 jun 2007, 05:33

Eliah skrev:Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
sitter igjen en "dings" med 3armerpå akselen (som forøvrig ikke sitter der den skal lenger) hvis det var noen lager på dne så tror jeg de mangler nå


koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 jun 2007, 09:08

janerik171187 skrev:
Eliah skrev:Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
sitter igjen en "dings" med 3armerpå akselen (som forøvrig ikke sitter der den skal lenger) hvis det var noen lager på dne så tror jeg de mangler nå


koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
e det prisen hos Saab?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 jun 2007, 09:20

Frode N073 skrev:
janerik171187 skrev: koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
e det prisen hos Saab?
Sannsynligvis prisen på Mekonomen, siden han sier han har kjøpt sin der ;)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 jun 2007, 09:32

hehe. mnjaa. se der. :oops:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar