bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
har da sleti over indre drivleddet mitt på passasjersiden, noen som har en enkel forklaring på hvordan bytte? og hva jeg trenger utenom drivledd og mansjett (følger vell med fett på mekonomen sine ledd?)
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
Re: bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
Hva mener du med " sleti over " ? Indre drivknute består av to deler krysset som sitter på drivakselen og medbringeren som sitter i girkassen. Hvilken av disse er det som er gåen ? Det vanlige er at krysset er gåent og da må du ut med drivakselen. Da er det lurt å samtidig skifte ytre drivknutemansjett.
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
Re: bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
den biten som sitter på selve akselen er like hel (såvidt jeg har kunnet sett) men er andre enden som er knust.Øyvind skrev:Hva mener du med " sleti over " ? Indre drivknute består av to deler krysset som sitter på drivakselen og medbringeren som sitter i girkassen. Hvilken av disse er det som er gåen ? Det vanlige er at krysset er gåent og da må du ut med drivakselen. Da er det lurt å samtidig skifte ytre drivknutemansjett.
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
har nå bestilt hel drivknute ivaffall håper jeg ikke slo istykker noe annet
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
sitter igjen en "dings" med 3armerpå akselen (som forøvrig ikke sitter der den skal lenger) hvis det var noen lager på dne så tror jeg de mangler nåEliah skrev:Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
e det prisen hos Saab?janerik171187 skrev:sitter igjen en "dings" med 3armerpå akselen (som forøvrig ikke sitter der den skal lenger) hvis det var noen lager på dne så tror jeg de mangler nåEliah skrev:Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
hehe. mnjaa. se der. 

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt