Side 1 av 1
bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
Lagt inn: 31 mai 2007, 20:27
av janerik171187
har da sleti over indre drivleddet mitt på passasjersiden, noen som har en enkel forklaring på hvordan bytte? og hva jeg trenger utenom drivledd og mansjett (følger vell med fett på mekonomen sine ledd?)
Re: bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
Lagt inn: 31 mai 2007, 21:40
av Øyvind
Hva mener du med " sleti over " ? Indre drivknute består av to deler krysset som sitter på drivakselen og medbringeren som sitter i girkassen. Hvilken av disse er det som er gåen ? Det vanlige er at krysset er gåent og da må du ut med drivakselen. Da er det lurt å samtidig skifte ytre drivknutemansjett.
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
Re: bytte av indre drivledd OG900 turbo 87 mod
Lagt inn: 31 mai 2007, 22:16
av janerik171187
Øyvind skrev:Hva mener du med " sleti over " ? Indre drivknute består av to deler krysset som sitter på drivakselen og medbringeren som sitter i girkassen. Hvilken av disse er det som er gåen ? Det vanlige er at krysset er gåent og da må du ut med drivakselen. Da er det lurt å samtidig skifte ytre drivknutemansjett.
Fremgangsmåte grovt forklart:
- Løsne sentermutter på drivaksling før du løfter opp bilen.
- Løsne opphengskuler og styreledd ( her er det greit med spesialverktøy, kjøp det da det er kjekt å ha) Her kan det være mere å løsne men husker ikke i farten
-Ta av sentermutter på drivaksling og vipp tilsides hjulnav ( pass på bremseslanger så de ikke kommer i strekk ( her trenger du en egnet tråd for å henge det opp)
- Løsne klemme på inder mansjett og dra ut drivaksling.
- Ta av låseringen som holder krysset ( Her trengs låseringtang for utvendig låsering.)
- Rengjør medbringeren og skift begge mansjettene legg i fett og monter i motsatt rekkefølge.
- Det er tre måter å feste mansjettene på: Strips, kanskje den dårligste måten, har sett at de har sklidd av. Flatbånd: her trenger du spesialtang (fås på biltema), dette ser proft ut og blir bra. Slangeklemme: funker som fjell, men sjekk at du har tilstrekkelig klaring og at den er montert slik at den løse enden ikke peker i rotasjonsretningen. Det er også teoretisk mulig å klemme i stykker mansjetten med klemme.
- En verkstedshåndbok er en fin invistering.
Lykke till
den biten som sitter på selve akselen er like hel (såvidt jeg har kunnet sett) men er andre enden som er knust.
har nå bestilt hel drivknute ivaffall håper jeg ikke slo istykker noe annet
Lagt inn: 31 mai 2007, 22:49
av Ottar N398
Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
Lagt inn: 01 jun 2007, 05:33
av janerik171187
Eliah skrev:Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
sitter igjen en "dings" med 3armerpå akselen (som forøvrig ikke sitter der den skal lenger) hvis det var noen lager på dne så tror jeg de mangler nå
koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
Lagt inn: 01 jun 2007, 09:08
av Frode N073
janerik171187 skrev:Eliah skrev:Hvor mye skulle dem ha for den da? Og bare for å være sikker, når du sier den som sitter på akslingen så mener du tripodden ikke sant? (den med tre runde lager)
sitter igjen en "dings" med 3armerpå akselen (som forøvrig ikke sitter der den skal lenger) hvis det var noen lager på dne så tror jeg de mangler nå
koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
e det prisen hos Saab?
Lagt inn: 01 jun 2007, 09:20
av Eirik N396
Frode N073 skrev:janerik171187 skrev:
koster 1200kr med mansjett (mansjett = 330kr) speedparts har billigere mansjett men gidder ikke være uten bil så lenge
e det prisen hos Saab?
Sannsynligvis prisen på Mekonomen, siden han sier han har kjøpt sin der

Lagt inn: 01 jun 2007, 09:32
av Frode N073
hehe. mnjaa. se der.
