Side 1 av 2

turtall/toppfart og900

Lagt inn: 01 jun 2007, 23:56
av TB900ogN1006
for å gå rett på sak;
hva er forholdet mellom turbotrykk og turtall sammenlignet med turtall på en bil uten turbo?
har vært litt nysgjerrig på dette og for å undersøke litt har jeg kjørt min t8 uten å "lade" på forskjellige turtall.

aks blir jo dårligere. . . men turbo kutter/flater ut når man har kommet til marsjfart. turtallet er det samme med eller uten turbo.
min teori er;
det er samme toppfart på biler med eller uten turbo! (har ikke testet dette!!!)

hvis en bil med turbo har høyere toppfart enn bil uten turbo (føler at dette er mest logisk), hvorfor??
-bedre kasse?
-hestekrefter?
-"senker" turboen turtallet?

Lagt inn: 02 jun 2007, 00:09
av Henrik N449
Tror det er forskjellig utveksling på turbo og ikke-turbo kasser.
Men ja, samme turtall på samme utveksling gir samme hastighet.
Forskjellen er hvor fort du når turtallet :twisted:

Lagt inn: 02 jun 2007, 03:23
av EdHunter N815
Jeg ser egentlig ikke helt hvordan du tenker? Turbo påvirker da ikke motorens og girkassens mekaniske begrensninger (maksimalt turtall og utveksling) på noen måte?

Teoretisk toppfart, som du egentlig snakker om, er jo hvor fort bilen hadde gått om du kjørte den uten noen form for luftmotstand eller friksjon, altså bestemt ut fra de mekaniske begrensningene. Rèell toppfart derimot, er hvilken hastighet du oppnår før kreftene fra luft og vei er sterkere enn motoren din...

En turbo er bare en måte å sørge for mer luft inn i sylindrene for å si det banalt enkelt. Det påvirker som sagt på ingen måte det mekaniske i motoren, og i alle fall ikke utveksling på girkassen. Ergo påvirker ikke turboen den teoretiske toppfarten, men den rèelle; altså hvorvidt du oppnår den teoretiske toppfarten i praksis eller ikke.

Det som vil utgjøre forskjellen for en turbo kontra samme bil med sugemotor, er jo ganske enkelt at turboen har mer krefter til å motarbeide friksjon og luftmotstand. Om man skal oppnå en teoretisk toppfart på la oss si 200 km/t, må man jo ha krefter til å dytte bilen mot den friksjon og luftmotstand som er i denne hastigheten. En suger på 120HK har ikke sjangs i havet, og ender kanskje i underkant av 180 km/t rèell toppfart, mens turboen med sine spreke 155HK klarer å komme seg opp i 200 km/t. Om man så blodtrimmer motoren til 500HK, uten å endre maksimalt turtall på motoren eller bytte girkasse, er fremdeles toppfarten 200 km/t....

Lagt inn: 02 jun 2007, 05:21
av na_X
Dreiemoment = aks.
HK = toppfart.

Utvesklingen på primær på turbo kasser er litt høyere enn på biler uten turbo på 900 visstnok, men med å gire ned en bil så oppnår man også en bedre aks.

Lagt inn: 02 jun 2007, 08:06
av Edward N812
ja, så lenge motoren din klarer å dra seg selv til turtallsperra på siste gir, spiller det ingen rolle om den har turbo eller ikke, om girkassa eller utvekslingen på den er den samme. men du har sannsynligvis hatt det litt morsommere på vei opp i den farta med turbo :)

Lagt inn: 02 jun 2007, 11:10
av Henrik N449
na_X skrev:Dreiemoment = aks.
HK = toppfart.
blir ikke det feil?
hvor mye dyttekraft bilen har under akselrasjon påvirker vel ikke farta i så stor grad?

Bortsett fra hvis du begynner med veldig lavt turtall og må arbeide deg opp til brukbart nivå på effektregisteret før HK'ene skyver deg fremover.

Er hvertfall sånn jeg tenker! :o

Lagt inn: 02 jun 2007, 11:19
av Frode N073
e jo ganske logisk. på lavt turtall har du møye NM og lite HK mens på høyt turtall har du møye NM som avtar etter et visst turtall og Møye HK

Lagt inn: 02 jun 2007, 11:40
av Ingvar N629
na_X skrev:Dreiemoment = aks.
HK = toppfart.
Nei.

Hk=effekt=det som kreves for akselerasjon
Nm=dreiemoment=seigdragningsevne

Lagt inn: 02 jun 2007, 23:28
av janerik171187
na_X skrev:Dreiemoment = aks.
HK = toppfart.

Utvesklingen på primær på turbo kasser er litt høyere enn på biler uten turbo på 900 visstnok, men med å gire ned en bil så oppnår man også en bedre aks.

låner topicen litt

så det du sier er at en 900turbo med ikke turbo kasse vil gå saktere eller fortere enn med turbo kasse :P?

(har valig 900 kasse på min se(gamle eier byttet))

Lagt inn: 02 jun 2007, 23:34
av Ingvar N629
janerik171187 skrev:
na_X skrev:Dreiemoment = aks.
HK = toppfart.

Utvesklingen på primær på turbo kasser er litt høyere enn på biler uten turbo på 900 visstnok, men med å gire ned en bil så oppnår man også en bedre aks.

låner topicen litt

så det du sier er at en 900turbo med ikke turbo kasse vil gå saktere eller fortere enn med turbo kasse :P?

(har valig 900 kasse på min se(gamle eier byttet))
Høyere utveksling = høyere hastighet på samme turtall. På og900 er det fem forskjellige primærutvekslinger, som man kan bytte mellom kassene uten å ta kassa ut av bilen. Primærene er benevnt 4, 5, 6, 7 og 8. Turboene har 6-8 avhengig av modell. Sugerne har 4, 5 eller 6. Jo høyere tall, dess høyere utveksling. Hvilken primær du har finner du vha girkassenummeret ditt, det er GM XXXXX (Gearbox Manual, 5 siffer), hvorav det midterste sifferet angir hvilken primær som sitter i kassa.

Men det er jo mulig at tidligere eier av bilen din bytta over primærdrev da han bytta kasse...

Lagt inn: 02 jun 2007, 23:50
av Frode N073
hvis du vett hastigheten din med 3000rpm i 5. gir så e det muligt å finna ut ka primær du har.

Lagt inn: 02 jun 2007, 23:52
av janerik171187
Frode N073 skrev:hvis du vett hastigheten din med 3000rpm i 5. gir så e det muligt å finna ut ka primær du har.
det kan jeg si er omtrent 100km/t (vet det fordi den fusker litt akkurat der og er irriterendes i 100sona på E6)

Lagt inn: 02 jun 2007, 23:53
av Frode N073
janerik171187 skrev:
Frode N073 skrev:hvis du vett hastigheten din med 3000rpm i 5. gir så e det muligt å finna ut ka primær du har.
det kan jeg si er omtrent 100km/t (vet det fordi den fusker litt akkurat der og er irriterendes i 100sona på E6)
då har du mest sansynlig primær 6.
e vel den som e vanlig på T8

Lagt inn: 03 jun 2007, 21:03
av wolwerix
Frode N073 skrev:hvis du vett hastigheten din med 3000rpm i 5. gir så e det muligt å finna ut ka primær du har.
Er det noen enkel måte å komme fram til hvilken primær man har med dette? Hvordan?

Lagt inn: 03 jun 2007, 21:11
av Ingvar N629
Det kan regnes ut, eller tas utifra skjønn og sammenligning som jeg tipper Frode gjorde.

Her er en oversikt over de forskjellige primærenes utvekslinger:

Tenner Primærutveksling
øvre/
nedre
31/30 Nr 4 0,968
30/27 Nr 5 0,9
31/26 Nr 6 0,839
32/25 Nr 7 0,781
33/24 Nr 8 0,727