og9-3 stivere chassis

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

og9-3 stivere chassis

Legg inn av Bjørn N3234 » 02 jun 2007, 11:23

Jeg har en 2001 9-3 2.0t, som har gått 94 000km. Hele forrige uke lånte jeg en helt ny 9-3 1.9TiD, og ble imponert over fantastiske kjøregenskaper. Hva kan jeg gjøre med min og9-3 for å få en stivere bil og mer kontakt kjørefølelse?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 jun 2007, 11:53

Søkte fram noe du kan lese på ihvertfall ;)

Subframestag er populært
viewtopic.php?t=7985

Bedre dempere og senkefjærer gjør vel også sitt :)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 02 jun 2007, 18:41

Byttet til Gule Koni og Lesjøfors senkesett på bilen min for ei lita stund siden. Blei en helt ny bil og kjøre :D Prøv det først også ser du hva du syntes. Eller så er jo muligheten for og gå videre med foringer osv... til stede.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Legg inn av Bjørn N3234 » 04 jun 2007, 19:36

Jeg fant denne tråden på STCS om 6-punkts subframestag:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... tt&start=0

Det virker som om 6-punkts subframestag påvirker bilens kollisjonsegenskaper, virker ikke helt bra...

Jeg tror jeg skal starte med nye dempere og fjærer. Dersom jeg kjøper gule Koni Sport dempere, må jeg også sette på senkefjærer? Eller fungerer gule Koni Sport med fjærer med orginal lengde?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 jun 2007, 20:53

Fungerer fint med gule koni og vanlige fjærer :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Legg inn av Bjørn N3234 » 08 jun 2007, 16:06

Jeg ønsker noen gode synspunkt på følgende:

Jeg er på de fleste vis meget godt fornøyd med min og9-3. T7 motoren er kjempesjov å kjøre, skinnstolene og interiøret er helt topp, den er solid bygget, og det er en fin bil rent designmessig. MEN jeg sliter litt med kjøreegenskapene, den er for myk og for lite kontant, selv med 150 hesteren. Derfor ser jeg for meg følgende:

1. Beholde bilen, og modifisere den med Abbott Racings "Viggen Rescue Kit" + Gule Koni + nye fjærer (evt).

2. Selge den og kjøpe en brukt 9-3 Sport Sedan.

Er det verdt å bruke KR 20-30 000 på å modifisere chassiet på min bil, eller er det bedre å legge de pengene inn i en 9-3 Sport Sedan??
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 08 jun 2007, 21:33

8) 8) har montert det samme som kongerud på en 93 :D ble en helt annen verden å kjøre, både av grep og komfort
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Legg inn av Bjørn N3234 » 08 jun 2007, 21:47

95Vector skrev:8) 8) har montert det samme som kongerud på en 93 :D ble en helt annen verden å kjøre, både av grep og komfort
Hvor får en tak i "Lesjøfors senkesett"? Hvor mye senker det bilen? Pris?

Takk for gode råd!
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 13 jun 2007, 14:13

Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.

Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere

Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen

Bjørn Erik
Sist redigert av be_foto N710 den 22 jun 2007, 10:13, redigert 1 gang totalt.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 jun 2007, 16:07

be_foto N710 skrev:Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.

Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere

Pris blir ca

senke set: 1850,-
Koni fremme: 2050,-
Koni bak: 2600,-

Det selges et komplet Koni Senke set med Koni sport og senke fjærer

Prisen på det er ca 5400,-

Dette er prisene på datan så det kan hende jeg får det litt biligere.

Men frakta kommer i tilleg da sefølgelg.

Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen

Bjørn Erik
Og det sier du NÅ :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Legg inn av Bjørn N3234 » 03 jul 2007, 18:20

Jeg har akkurat satt ABBOTT RACINGs "Steering Rack Clamp & Brace" på bilen min, og jeg merker STOR forbedring på styreresponsen. Jeg vurderer også nye dempere/fjærer og bytte av bakre krengningshemmer.

Er det noen som har erfaring med 22mm krengningshemmer som selges hos ABBOTT eller Elkparts? Hvordan vil denne påvirke kjøreegenskapene på bilen slik den er nå, altså 100% orginal? Hva er fordeler/ulemper med å bytte til en stivere krengningshemmer?
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 03 jul 2007, 21:43

be_foto N710 skrev:Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.

Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere

Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen

Bjørn Erik
Jegh ar hørt at koni ryker i hytt og pine, stemmer det? Hvis ikke så må jeg skaffe meg et sett, valget står mellom bilstein og koni :roll:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jul 2007, 21:52

Cato N698 skrev:Jegh ar hørt at koni ryker i hytt og pine, stemmer det? Hvis ikke så må jeg skaffe meg et sett, valget står mellom bilstein og koni :roll:
Mine erfaringer med Koni er bare gode, har kjørt med gule på to biler, til sammen nesten 100k km. Har ikke vært ute for problemer på noen av disse, og jeg kjører IKKE pent i svingene. ;)

Det jeg har inntrykk av er at enkelte som har Koni stiller demperne på det hardeste fra dag 1, og kjører like hardt på humpete norske veier som de gjorde med orginale dempere. Det sier seg selv at dette er en enorm påkjenning, og da kan det vel skje at en og annen demper gir etter og sprekker.
De som har peiling på Koni sier at en ikke skal bruke hardeste oppsett på nye dempere, det gir altfor lite demping på norske veier. De anbefaler å begynne på mykeste innstilling, og stille opp et hakk når demperne begynner å bli merkbart slitt og har blitt mykere. Unntaket er så klart å stille de hardere for eksempel ved banekjøring.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 jul 2007, 22:53

Har tidligere jobbet litt med konireklamasjoner og jeg vil vel si at 80% av alt som kommer tilbake er brukerfeil. Stilles de riktig og monteres riktig er det sjelden/aldri noe problem med de. Selvfølgelig skjer fabrikasjonfeil også med Koni. Jeg har Koni på både Astraen og SAAB'en og ser ingen grunn til å klage på noen av de. Derimot kan jeg skryte av gode kjøreegentskaper! Også er det moro å justere litt da :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Legg inn av Bjørn N3234 » 03 jul 2007, 22:56

Gjentar mitt spørsmål om krengningshemmer?

Gode råd mottas med takk! :P
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Svar