og9-3 stivere chassis
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
og9-3 stivere chassis
Jeg har en 2001 9-3 2.0t, som har gått 94 000km. Hele forrige uke lånte jeg en helt ny 9-3 1.9TiD, og ble imponert over fantastiske kjøregenskaper. Hva kan jeg gjøre med min og9-3 for å få en stivere bil og mer kontakt kjørefølelse?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Søkte fram noe du kan lese på ihvertfall 
Subframestag er populært
viewtopic.php?t=7985
Bedre dempere og senkefjærer gjør vel også sitt

Subframestag er populært
viewtopic.php?t=7985
Bedre dempere og senkefjærer gjør vel også sitt

- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Byttet til Gule Koni og Lesjøfors senkesett på bilen min for ei lita stund siden. Blei en helt ny bil og kjøre
Prøv det først også ser du hva du syntes. Eller så er jo muligheten for og gå videre med foringer osv... til stede.

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Jeg fant denne tråden på STCS om 6-punkts subframestag:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... tt&start=0
Det virker som om 6-punkts subframestag påvirker bilens kollisjonsegenskaper, virker ikke helt bra...
Jeg tror jeg skal starte med nye dempere og fjærer. Dersom jeg kjøper gule Koni Sport dempere, må jeg også sette på senkefjærer? Eller fungerer gule Koni Sport med fjærer med orginal lengde?
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... tt&start=0
Det virker som om 6-punkts subframestag påvirker bilens kollisjonsegenskaper, virker ikke helt bra...
Jeg tror jeg skal starte med nye dempere og fjærer. Dersom jeg kjøper gule Koni Sport dempere, må jeg også sette på senkefjærer? Eller fungerer gule Koni Sport med fjærer med orginal lengde?
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Jeg ønsker noen gode synspunkt på følgende:
Jeg er på de fleste vis meget godt fornøyd med min og9-3. T7 motoren er kjempesjov å kjøre, skinnstolene og interiøret er helt topp, den er solid bygget, og det er en fin bil rent designmessig. MEN jeg sliter litt med kjøreegenskapene, den er for myk og for lite kontant, selv med 150 hesteren. Derfor ser jeg for meg følgende:
1. Beholde bilen, og modifisere den med Abbott Racings "Viggen Rescue Kit" + Gule Koni + nye fjærer (evt).
2. Selge den og kjøpe en brukt 9-3 Sport Sedan.
Er det verdt å bruke KR 20-30 000 på å modifisere chassiet på min bil, eller er det bedre å legge de pengene inn i en 9-3 Sport Sedan??
Jeg er på de fleste vis meget godt fornøyd med min og9-3. T7 motoren er kjempesjov å kjøre, skinnstolene og interiøret er helt topp, den er solid bygget, og det er en fin bil rent designmessig. MEN jeg sliter litt med kjøreegenskapene, den er for myk og for lite kontant, selv med 150 hesteren. Derfor ser jeg for meg følgende:
1. Beholde bilen, og modifisere den med Abbott Racings "Viggen Rescue Kit" + Gule Koni + nye fjærer (evt).
2. Selge den og kjøpe en brukt 9-3 Sport Sedan.
Er det verdt å bruke KR 20-30 000 på å modifisere chassiet på min bil, eller er det bedre å legge de pengene inn i en 9-3 Sport Sedan??
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Hvor får en tak i "Lesjøfors senkesett"? Hvor mye senker det bilen? Pris?95Vector skrev:![]()
har montert det samme som kongerud på en 93
ble en helt annen verden å kjøre, både av grep og komfort
Takk for gode råd!
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.
Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere
Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen
Bjørn Erik
Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere
Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen
Bjørn Erik
Sist redigert av be_foto N710 den 22 jun 2007, 10:13, redigert 1 gang totalt.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Og det sier du NÅbe_foto N710 skrev:Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.
Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere
Pris blir ca
senke set: 1850,-
Koni fremme: 2050,-
Koni bak: 2600,-
Det selges et komplet Koni Senke set med Koni sport og senke fjærer
Prisen på det er ca 5400,-
Dette er prisene på datan så det kan hende jeg får det litt biligere.
Men frakta kommer i tilleg da sefølgelg.
Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen
Bjørn Erik

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Jeg har akkurat satt ABBOTT RACINGs "Steering Rack Clamp & Brace" på bilen min, og jeg merker STOR forbedring på styreresponsen. Jeg vurderer også nye dempere/fjærer og bytte av bakre krengningshemmer.
Er det noen som har erfaring med 22mm krengningshemmer som selges hos ABBOTT eller Elkparts? Hvordan vil denne påvirke kjøreegenskapene på bilen slik den er nå, altså 100% orginal? Hva er fordeler/ulemper med å bytte til en stivere krengningshemmer?
Er det noen som har erfaring med 22mm krengningshemmer som selges hos ABBOTT eller Elkparts? Hvordan vil denne påvirke kjøreegenskapene på bilen slik den er nå, altså 100% orginal? Hva er fordeler/ulemper med å bytte til en stivere krengningshemmer?
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
Jegh ar hørt at koni ryker i hytt og pine, stemmer det? Hvis ikke så må jeg skaffe meg et sett, valget står mellom bilstein og konibe_foto N710 skrev:Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.
Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere
Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen
Bjørn Erik

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Mine erfaringer med Koni er bare gode, har kjørt med gule på to biler, til sammen nesten 100k km. Har ikke vært ute for problemer på noen av disse, og jeg kjører IKKE pent i svingene.Cato N698 skrev:Jegh ar hørt at koni ryker i hytt og pine, stemmer det? Hvis ikke så må jeg skaffe meg et sett, valget står mellom bilstein og koni

Det jeg har inntrykk av er at enkelte som har Koni stiller demperne på det hardeste fra dag 1, og kjører like hardt på humpete norske veier som de gjorde med orginale dempere. Det sier seg selv at dette er en enorm påkjenning, og da kan det vel skje at en og annen demper gir etter og sprekker.
De som har peiling på Koni sier at en ikke skal bruke hardeste oppsett på nye dempere, det gir altfor lite demping på norske veier. De anbefaler å begynne på mykeste innstilling, og stille opp et hakk når demperne begynner å bli merkbart slitt og har blitt mykere. Unntaket er så klart å stille de hardere for eksempel ved banekjøring.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Har tidligere jobbet litt med konireklamasjoner og jeg vil vel si at 80% av alt som kommer tilbake er brukerfeil. Stilles de riktig og monteres riktig er det sjelden/aldri noe problem med de. Selvfølgelig skjer fabrikasjonfeil også med Koni. Jeg har Koni på både Astraen og SAAB'en og ser ingen grunn til å klage på noen av de. Derimot kan jeg skryte av gode kjøreegentskaper! Også er det moro å justere litt da 

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim