Side 1 av 2

og9-3 stivere chassis

Lagt inn: 02 jun 2007, 11:23
av Bjørn N3234
Jeg har en 2001 9-3 2.0t, som har gått 94 000km. Hele forrige uke lånte jeg en helt ny 9-3 1.9TiD, og ble imponert over fantastiske kjøregenskaper. Hva kan jeg gjøre med min og9-3 for å få en stivere bil og mer kontakt kjørefølelse?

Lagt inn: 02 jun 2007, 11:53
av Eirik N396
Søkte fram noe du kan lese på ihvertfall ;)

Subframestag er populært
viewtopic.php?t=7985

Bedre dempere og senkefjærer gjør vel også sitt :)

Lagt inn: 02 jun 2007, 18:41
av KongerudN344
Byttet til Gule Koni og Lesjøfors senkesett på bilen min for ei lita stund siden. Blei en helt ny bil og kjøre :D Prøv det først også ser du hva du syntes. Eller så er jo muligheten for og gå videre med foringer osv... til stede.

Lagt inn: 04 jun 2007, 19:36
av Bjørn N3234
Jeg fant denne tråden på STCS om 6-punkts subframestag:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... tt&start=0

Det virker som om 6-punkts subframestag påvirker bilens kollisjonsegenskaper, virker ikke helt bra...

Jeg tror jeg skal starte med nye dempere og fjærer. Dersom jeg kjøper gule Koni Sport dempere, må jeg også sette på senkefjærer? Eller fungerer gule Koni Sport med fjærer med orginal lengde?

Lagt inn: 04 jun 2007, 20:53
av KongerudN344
Fungerer fint med gule koni og vanlige fjærer :wink:

Lagt inn: 08 jun 2007, 16:06
av Bjørn N3234
Jeg ønsker noen gode synspunkt på følgende:

Jeg er på de fleste vis meget godt fornøyd med min og9-3. T7 motoren er kjempesjov å kjøre, skinnstolene og interiøret er helt topp, den er solid bygget, og det er en fin bil rent designmessig. MEN jeg sliter litt med kjøreegenskapene, den er for myk og for lite kontant, selv med 150 hesteren. Derfor ser jeg for meg følgende:

1. Beholde bilen, og modifisere den med Abbott Racings "Viggen Rescue Kit" + Gule Koni + nye fjærer (evt).

2. Selge den og kjøpe en brukt 9-3 Sport Sedan.

Er det verdt å bruke KR 20-30 000 på å modifisere chassiet på min bil, eller er det bedre å legge de pengene inn i en 9-3 Sport Sedan??

Lagt inn: 08 jun 2007, 21:33
av 95Vector
8) 8) har montert det samme som kongerud på en 93 :D ble en helt annen verden å kjøre, både av grep og komfort

Lagt inn: 08 jun 2007, 21:47
av Bjørn N3234
95Vector skrev:8) 8) har montert det samme som kongerud på en 93 :D ble en helt annen verden å kjøre, både av grep og komfort
Hvor får en tak i "Lesjøfors senkesett"? Hvor mye senker det bilen? Pris?

Takk for gode råd!

Lagt inn: 13 jun 2007, 14:13
av be_foto N710
Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.

Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere

Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen

Bjørn Erik

Lagt inn: 13 jun 2007, 16:07
av Ottar N398
be_foto N710 skrev:Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.

Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere

Pris blir ca

senke set: 1850,-
Koni fremme: 2050,-
Koni bak: 2600,-

Det selges et komplet Koni Senke set med Koni sport og senke fjærer

Prisen på det er ca 5400,-

Dette er prisene på datan så det kan hende jeg får det litt biligere.

Men frakta kommer i tilleg da sefølgelg.

Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen

Bjørn Erik
Og det sier du NÅ :roll:

Lagt inn: 03 jul 2007, 18:20
av Bjørn N3234
Jeg har akkurat satt ABBOTT RACINGs "Steering Rack Clamp & Brace" på bilen min, og jeg merker STOR forbedring på styreresponsen. Jeg vurderer også nye dempere/fjærer og bytte av bakre krengningshemmer.

Er det noen som har erfaring med 22mm krengningshemmer som selges hos ABBOTT eller Elkparts? Hvordan vil denne påvirke kjøreegenskapene på bilen slik den er nå, altså 100% orginal? Hva er fordeler/ulemper med å bytte til en stivere krengningshemmer?

Lagt inn: 03 jul 2007, 21:43
av Cato N698
be_foto N710 skrev:Jeg kan skaffe deg Lesjøfors, det er vi er en av inportørene av det til lannet.

Siden vi også er inportør av Koni kan jeg skaffe deg det biligere

Jeg kan kontaktes på PM eller mobil: 984 82 793
Med venlig hilsen

Bjørn Erik
Jegh ar hørt at koni ryker i hytt og pine, stemmer det? Hvis ikke så må jeg skaffe meg et sett, valget står mellom bilstein og koni :roll:

Lagt inn: 03 jul 2007, 21:52
av EdHunter N815
Cato N698 skrev:Jegh ar hørt at koni ryker i hytt og pine, stemmer det? Hvis ikke så må jeg skaffe meg et sett, valget står mellom bilstein og koni :roll:
Mine erfaringer med Koni er bare gode, har kjørt med gule på to biler, til sammen nesten 100k km. Har ikke vært ute for problemer på noen av disse, og jeg kjører IKKE pent i svingene. ;)

Det jeg har inntrykk av er at enkelte som har Koni stiller demperne på det hardeste fra dag 1, og kjører like hardt på humpete norske veier som de gjorde med orginale dempere. Det sier seg selv at dette er en enorm påkjenning, og da kan det vel skje at en og annen demper gir etter og sprekker.
De som har peiling på Koni sier at en ikke skal bruke hardeste oppsett på nye dempere, det gir altfor lite demping på norske veier. De anbefaler å begynne på mykeste innstilling, og stille opp et hakk når demperne begynner å bli merkbart slitt og har blitt mykere. Unntaket er så klart å stille de hardere for eksempel ved banekjøring.

Lagt inn: 03 jul 2007, 22:53
av KongerudN344
Har tidligere jobbet litt med konireklamasjoner og jeg vil vel si at 80% av alt som kommer tilbake er brukerfeil. Stilles de riktig og monteres riktig er det sjelden/aldri noe problem med de. Selvfølgelig skjer fabrikasjonfeil også med Koni. Jeg har Koni på både Astraen og SAAB'en og ser ingen grunn til å klage på noen av de. Derimot kan jeg skryte av gode kjøreegentskaper! Også er det moro å justere litt da :P

Lagt inn: 03 jul 2007, 22:56
av Bjørn N3234
Gjentar mitt spørsmål om krengningshemmer?

Gode råd mottas med takk! :P