Topp 900 T8 og vanlig 900i, like, eller veldig forskjellig?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Topp 900 T8 og vanlig 900i, like, eller veldig forskjellig?

Legg inn av daytonabeach » 02 jun 2007, 19:57

Lurer på om jeg har fått en brent ventill, for å slippe sliping av top og bytte av ventil lurer jeg på om selve toppen er lik på min T8 og feks 900i?
Lurer, da det gjør saken enklere å få tak i en pent brukt topp og evt bytte hele :)

Evt hva er forskjell, hva kan brukes/ikke brukes?

Så sist men ikke minst, er det noen som har en liggende i oslo akershus område? :D
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 jun 2007, 00:48

Jeg mener de er like.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 03 jun 2007, 11:58

Dette er diskutert flere ganger og konklusjonen har blitt at de passer omhverandre :wink: Husk at du fremdeles må slipe toppen og bytte pakningen :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 03 jun 2007, 12:06

Må jeg slipe toppen selv om den nye er i orden???

Og, er det riktig at jeg må av med kammen for å justere ventilene på min motor?
Lurer på om en av eksos vent har fått litt lite klaring da den gir en 3 sylinder følelese ved akselerasjon på lave turtall, når turtallet øker så blåser den jo over og jeg merker ikke så mye til det... I værste fall en brent ventil, men synes den trekker såpass bra at det ikke føles så ille ut :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 03 jun 2007, 20:42

daytonabeach skrev:Må jeg slipe toppen selv om den nye er i orden???

Og, er det riktig at jeg må av med kammen for å justere ventilene på min motor?
Lurer på om en av eksos vent har fått litt lite klaring da den gir en 3 sylinder følelese ved akselerasjon på lave turtall, når turtallet øker så blåser den jo over og jeg merker ikke så mye til det... I værste fall en brent ventil, men synes den trekker såpass bra at det ikke føles så ille ut :shock:
Toppen må alltid reingjerast/slipast/pussast før ein set den på. Det same med blokka. Dette for å få vekk gamle pakningsrestar.

8 ventil-motoren har vel justerbare/mekaniske løftarar. Meinar dette vert justert med shims. Då må du av med kammen for å leggja på/ta vekk shims alt etter om du skal minske eller auke klaringa.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 03 jun 2007, 21:04

Jippi, flere tusen kroners jobb for å justere ventilene, det var jo gøy, min gamle ford kunne man justere de på siden av løfterene, topdekselet var alt som trengtes å demonteres :evil:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 04 jun 2007, 16:27

På de gamle V**** motorene vi skrudde på på skolen så var det shims justering, men man måtte ikke av med kammen fordet
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 16:41

P3t3r skrev:På de gamle V**** motorene vi skrudde på på skolen så var det shims justering, men man måtte ikke av med kammen fordet
Kan du si noe om i grove trekk hva man skal gjøre da etter å ha tatt av topdekselet? Finnes det noe sett bolter på siden av kammen?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 16:42

også lurer jeg på om noen vet hva klaringen på hhv eksos og innsugsventilene på min skal være?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 04 jun 2007, 17:00

daytonabeach skrev:Kan du si noe om i grove trekk hva man skal gjøre da etter å ha tatt av topdekselet? Finnes det noe sett bolter på siden av kammen?
Skrudde ikke på noe bolter i det hele tatt etter vi hadde tatt av toppdekslet, vi hadde bare et spesial verktøy, som er litt vanskelig å forklare, men det ser ut som en J, der du holdt i den enden som er opp, også satte vi den mellom to ventiler, under kammen altså, så kantene på den lå akkurat oppå kantene av de "skålene"shimsa ligger i.
Så når man dro den lange enden av verktøyet nedover på ble de "skålene" pressa ned sånn at det kom fram et lite spor sånn at men kunne at en liten trekker e.l. og vippe ut shimset.

Jeg vet ikke om det er sånn det er på T8 motorene, men jeg håper du skjønte hva jeg mente, og kansje får noe bruk for noe av det.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 18:31

Jeg tror jeg skjønte litt, men når jeg leser Haynes boka så tolker jeg det som at kammen må av..
men så er spørsmålet, hva er chims? de ser ut som små pølsebiter, men man justerer jo ikke ventilene bare ved å vippe ut de...?! :?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 04 jun 2007, 18:38

Shims er små runde metall "mynter", nei du tar dem ikke bare ut, du bytter de i noen med en anne tykkelse
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 18:44

Ok, så hvis feks åpningen skal være 0,25, og den bare er 0,10 så fjerner man x-antal chims til man oppnår den riktige åpningen?
så er det vel kanskje et minimum av chims som må sitte igjen, evt når vet man at man har tatt ut for mye/mange?

Skal ta en komptest og sjekke klaringen etterpå, så får vi se hva det forteller :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 04 jun 2007, 19:03

Forklarte meg kansje litt dumt

Det er ikke mange shims oppå hverandre, men bare en shims som du bytter ut i en shims i en annen tykkelse, så hvis det skal være 0,25, men den bare er 0,10 som du sier, så bytter du ut den shimsen som er der, med en som er 0,15 tynnere
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 04 jun 2007, 19:27

I see, og de får du kjøpt i løs vekt på 7-eleven? :lol:
Evt på Saab :P
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Svar