Side 1 av 2

Topp 900 T8 og vanlig 900i, like, eller veldig forskjellig?

Lagt inn: 02 jun 2007, 19:57
av daytonabeach
Lurer på om jeg har fått en brent ventill, for å slippe sliping av top og bytte av ventil lurer jeg på om selve toppen er lik på min T8 og feks 900i?
Lurer, da det gjør saken enklere å få tak i en pent brukt topp og evt bytte hele :)

Evt hva er forskjell, hva kan brukes/ikke brukes?

Så sist men ikke minst, er det noen som har en liggende i oslo akershus område? :D

Lagt inn: 03 jun 2007, 00:48
av Eirik N396
Jeg mener de er like.

Lagt inn: 03 jun 2007, 11:58
av Ottar N398
Dette er diskutert flere ganger og konklusjonen har blitt at de passer omhverandre :wink: Husk at du fremdeles må slipe toppen og bytte pakningen :wink:

Lagt inn: 03 jun 2007, 12:06
av daytonabeach
Må jeg slipe toppen selv om den nye er i orden???

Og, er det riktig at jeg må av med kammen for å justere ventilene på min motor?
Lurer på om en av eksos vent har fått litt lite klaring da den gir en 3 sylinder følelese ved akselerasjon på lave turtall, når turtallet øker så blåser den jo over og jeg merker ikke så mye til det... I værste fall en brent ventil, men synes den trekker såpass bra at det ikke føles så ille ut :shock:

Lagt inn: 03 jun 2007, 20:42
av Skaten N671
daytonabeach skrev:Må jeg slipe toppen selv om den nye er i orden???

Og, er det riktig at jeg må av med kammen for å justere ventilene på min motor?
Lurer på om en av eksos vent har fått litt lite klaring da den gir en 3 sylinder følelese ved akselerasjon på lave turtall, når turtallet øker så blåser den jo over og jeg merker ikke så mye til det... I værste fall en brent ventil, men synes den trekker såpass bra at det ikke føles så ille ut :shock:
Toppen må alltid reingjerast/slipast/pussast før ein set den på. Det same med blokka. Dette for å få vekk gamle pakningsrestar.

8 ventil-motoren har vel justerbare/mekaniske løftarar. Meinar dette vert justert med shims. Då må du av med kammen for å leggja på/ta vekk shims alt etter om du skal minske eller auke klaringa.


Vegard

Lagt inn: 03 jun 2007, 21:04
av daytonabeach
Jippi, flere tusen kroners jobb for å justere ventilene, det var jo gøy, min gamle ford kunne man justere de på siden av løfterene, topdekselet var alt som trengtes å demonteres :evil:

Lagt inn: 04 jun 2007, 16:27
av Peter
På de gamle V**** motorene vi skrudde på på skolen så var det shims justering, men man måtte ikke av med kammen fordet

Lagt inn: 04 jun 2007, 16:41
av daytonabeach
P3t3r skrev:På de gamle V**** motorene vi skrudde på på skolen så var det shims justering, men man måtte ikke av med kammen fordet
Kan du si noe om i grove trekk hva man skal gjøre da etter å ha tatt av topdekselet? Finnes det noe sett bolter på siden av kammen?

Lagt inn: 04 jun 2007, 16:42
av daytonabeach
også lurer jeg på om noen vet hva klaringen på hhv eksos og innsugsventilene på min skal være?

Lagt inn: 04 jun 2007, 17:00
av Peter
daytonabeach skrev:Kan du si noe om i grove trekk hva man skal gjøre da etter å ha tatt av topdekselet? Finnes det noe sett bolter på siden av kammen?
Skrudde ikke på noe bolter i det hele tatt etter vi hadde tatt av toppdekslet, vi hadde bare et spesial verktøy, som er litt vanskelig å forklare, men det ser ut som en J, der du holdt i den enden som er opp, også satte vi den mellom to ventiler, under kammen altså, så kantene på den lå akkurat oppå kantene av de "skålene"shimsa ligger i.
Så når man dro den lange enden av verktøyet nedover på ble de "skålene" pressa ned sånn at det kom fram et lite spor sånn at men kunne at en liten trekker e.l. og vippe ut shimset.

Jeg vet ikke om det er sånn det er på T8 motorene, men jeg håper du skjønte hva jeg mente, og kansje får noe bruk for noe av det.

Lagt inn: 04 jun 2007, 18:31
av daytonabeach
Jeg tror jeg skjønte litt, men når jeg leser Haynes boka så tolker jeg det som at kammen må av..
men så er spørsmålet, hva er chims? de ser ut som små pølsebiter, men man justerer jo ikke ventilene bare ved å vippe ut de...?! :?

Lagt inn: 04 jun 2007, 18:38
av Peter
Shims er små runde metall "mynter", nei du tar dem ikke bare ut, du bytter de i noen med en anne tykkelse

Lagt inn: 04 jun 2007, 18:44
av daytonabeach
Ok, så hvis feks åpningen skal være 0,25, og den bare er 0,10 så fjerner man x-antal chims til man oppnår den riktige åpningen?
så er det vel kanskje et minimum av chims som må sitte igjen, evt når vet man at man har tatt ut for mye/mange?

Skal ta en komptest og sjekke klaringen etterpå, så får vi se hva det forteller :shock:

Lagt inn: 04 jun 2007, 19:03
av Peter
Forklarte meg kansje litt dumt

Det er ikke mange shims oppå hverandre, men bare en shims som du bytter ut i en shims i en annen tykkelse, så hvis det skal være 0,25, men den bare er 0,10 som du sier, så bytter du ut den shimsen som er der, med en som er 0,15 tynnere

Lagt inn: 04 jun 2007, 19:27
av daytonabeach
I see, og de får du kjøpt i løs vekt på 7-eleven? :lol:
Evt på Saab :P