Side 1 av 1

Lekk varmeapparatregister ?

Lagt inn: 03 jun 2007, 13:56
av Fredrik N707
Hei.

Har problemer med at bilen min mister kjølevæske sakte men sikkert, og oppdaget her om dagen at det kom en sky av røyk/vanndamp som luktet noe søtt ut av viftespjellene. Det ga seg dog etterhvert. Har også store problemer med dugg innvendig på frontruta.

Sjekket også i motorrommet og så at det rant litt kjølevann ut av et slags åpent "gummirør". Dette røret befinner seg ca nederst i midten på torpedoveggen. Røret kommer ut fra torpedoveggen. og ender bare i løse lufta med en "gummiflipp" som "lokk". Det første som slo meg var at dette røret lignet på en slags sikkerhets avløps kanal i tilfelle lekkasje. Men mulig jeg tar veldig feil der ?

Er dette typiske tegn på et lekk varmeapparatregister ?

Har også fått en check engine feilkode. Denne blinker 4 ganger, noe som skulle tilsvare at det er noe feil med vanntemperatur sensoren. Kan dette bare være en feilmelding som kommer fordi bilen mister kjølevann ?

Bilen bruker også ufattelig mye bensin, men det har vel kanskje neppe noe med temperatursensoren å gjøre ?

Setter stor pris på alle tips om hva som kan være galt.

Lagt inn: 03 jun 2007, 14:00
av Eirik N396
Dugg i bilen, og litt søt lukt tyder på at det lekker kjølevæske inn i bilen ja. Høres ut som det er varmeapparatregisteret..

Feil med temperatursensoren kan nok ha med bensinforbruket og gjøre også. Om bilen tror den hele tiden er kald, vil den kjøre på med ekstra bensin hele tiden.

Lagt inn: 03 jun 2007, 14:09
av Fredrik N707
Eirik N396 skrev: Feil med temperatursensoren kan nok ha med bensinforbruket og gjøre også. Om bilen tror den hele tiden er kald, vil den kjøre på med ekstra bensin hele tiden.
Kan dette være tilfelle selv om temperaturmåleren inne i bilen viser normale drifts temperaturer ?

Lagt inn: 03 jun 2007, 14:27
av Eirik N396
Det er flere sensorer som måler temp. Den ene måler kjølevannet, og den gir signal til måleren du ser i bilen din.

Den du får feilkode på er nok den som hører til Trionic, og sitter under innsuget. Og det er denne som igjen spiller inn på bensinmengden :) Så da kan du nok med fordel bytte denne.

(Måtte dobbelsjekke med Hjelle at også Trionic har flere tempsensorer, som jeg trodde ;))

EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.

Lagt inn: 03 jun 2007, 19:58
av Ingvar N629
Eirik N396 skrev: EDIT: Kan kanskje være andre sensorer også, ut fra feilkoden kan kanskje 9000-ekspertene hjelpe deg.
Det er bare en tempgiver som gir Trionic info om kjølevannstemp, og det er den du snakker om Eirik. I tillegg er det en sensor som gir info til Trionic om lufttemp i trykkrøret før innsuget, men det er ikke den det er feil på med den feilkoden du har (det er nemlig tre blink).

Re: Lekk varmeapparatregister ?

Lagt inn: 03 jun 2007, 20:37
av Skaten N671
Fredrik N707 skrev:Sjekket også i motorrommet og så at det rant litt kjølevann ut av et slags åpent "gummirør". Dette røret befinner seg ca nederst i midten på torpedoveggen. Røret kommer ut fra torpedoveggen. og ender bare i løse lufta med en "gummiflipp" som "lokk". Det første som slo meg var at dette røret lignet på en slags sikkerhets avløps kanal i tilfelle lekkasje. Men mulig jeg tar veldig feil der ?
Det gummirøret er dreneringsrøyr som skal leda vatnet ut frå ac-fordamperen som sit inne i bilen.
Den er så kald, at fuktighet i lufta vil frysa på den, og blir drenert ut av slangen når det tinar....
Men eg vil tru at viss du har lekkasje på registeret, at kjølevæska også vil finne veien ut den dreneringa, for den pleier å vera plassert på lavaste punktet inne i luftkanalane, og då renner nok kjølevæska ned der og ut...


Vegard

Lagt inn: 13 jun 2007, 16:21
av Fredrik N707
Har nå byttet varmeapparatregister og alle symptomene er borte :D
Lekker ikke lenger og det er trykk i systemet (harde slanger til radiator) som aldri før ;)

Weehe!