Side 1 av 2
Bytte fjæringer og900
Lagt inn: 03 jun 2007, 16:07
av Gisle N163
Heisann! Bilen min begynner å bli segen bak. (har leita i FAQ og fant ingenting). Er det noen tips eller nyttige ting jeg bør/må gjøre før jeg begir meg ut på å bytte fjæringene bak?? Føler jeg kjører en gyngestol av og til.
-Gisle
Lagt inn: 03 jun 2007, 19:49
av Henrik N449
neida, det er en veldig enkel operasjon!
Skru av hjulet, sett jekk under bærearmen og skru løs to bolter på bærearmsfestet ved akselen.
Så senker du jekken, tar ut fjæra, setter i ny fjær og jekker opp bærearmen igjen så hullene står likt med hverandre.
Mulig du må trikse litt med å jekke både på bærearm og aksling for å få hullene til boltene ordentlig ved siden av hverandre igjen.
Lagt inn: 03 jun 2007, 21:53
av og900turbo
Hvis bilen er gyngestol er vel ikke demperene heller så mye verdt. Jeg vil anbefale deg å vurdere senkesettet til Speedparts som består av Bilstein sportsgassdempere og Kilen senkefjærer. Art. nr XR,401. Prisen er lavere enn å kjøpe delene hver for seg og du får 15% rabatt som medlem.
Jeg kan garantere at du blir kvitt gyngestolfølelsen og at du ikke kommer til å angre på investeringa. Min erfaring er at de klassiske Saabene trenger et stramt oppheng for å gi den rette følelsen på veien.
Lagt inn: 03 jun 2007, 22:20
av Ingvar N629
Vil anbefale å bytte dempere også, ja! Det er slitte dempere som gjør at bilen duver, ikke fjærene. Om ræva har seget ned så bytt fjærer også.
Og når du først er igang, bytt alle fire.
Lagt inn: 03 jun 2007, 22:52
av Eirik N396
Jeg pleide bytte fjærer som det beskrives over her, ved å løsne og skifte en side om gangen. Men det var før en klok kar fra nabokommunen sa at jeg kunne sette bilen på bukker bak, sette en jekk under bakakslingen, og så løsne på begge sider slik at du kan slippe akslingen ned (vha jekken) og bytte
begge fjærer samtidig

Men den "vanlige" måten gjør naturligvis jobben den også!
Lagt inn: 03 jun 2007, 22:57
av KongerudN344
Trenger man egentlig og løsne noen skruer? Ei stund siden jeg gjorde det, men mener jeg bare brukte fjærklemme på fjæra og tok ut sånn det var. Senkefjæra måtte jo holdes på plass for at den skulle sitte.
Lagt inn: 03 jun 2007, 23:14
av Eirik N396
KongerudN344 skrev:Trenger man egentlig og løsne noen skruer? Ei stund siden jeg gjorde det, men mener jeg bare brukte fjærklemme på fjæra og tok ut sånn det var. Senkefjæra måtte jo holdes på plass for at den skulle sitte.
Det går sikkert også greit. Men om du har slike amatørmessige Biltema-klemmer som meg, tar vel dette halve dagen

Så da vil jeg si det er lettere å løsne noen bolter slik at en bare kan plukke fjæra rett utav for hånd, og legge den andre rett på plass

Lagt inn: 03 jun 2007, 23:16
av KongerudN344
[quote="Eirik N396" Men om du har slike amatørmessige Biltema-klemmer som meg, tar vel dette halve dagen

[/quote]
Det har jeg ikke

Og heldigvis for det! Så har du ordentlig fjærklemme kan jeg anbefale deg den metoden jeg brukte i alle fall

Mener det tok 5 min på hver side. Superlett jobb i alle fall.
Lagt inn: 04 jun 2007, 11:10
av Petter 900 T
Eller løsne 1 bolt på demperen nede...
(på hver side da)
Petter
Lagt inn: 04 jun 2007, 11:21
av Eirik N396
Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...
(på hver side da)
Petter
Jepp, det er slik "min" metode er. Funker fint som snus! (Og når Petter er enig, har vi vel funnet fasiten?

)
Lagt inn: 04 jun 2007, 13:30
av Ingvar N629
Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...
(på hver side da)
Petter
Den metoden bruker jeg også, er definitivt det enkleste.
Lagt inn: 04 jun 2007, 16:04
av og900turbo
Er det noen som har prøvd de forsterkede bakfjærene til Biltema. Jeg var i Trondheim på lørdag og kjøpte et sett for å ha på bruksbilen. Den blir tungt lastet av og til. Men til vanlig bruk, kan de bli litt for hard i forhold til standardfjærene foran?
Lagt inn: 04 jun 2007, 16:15
av Eirik N396
og900turbo skrev:Er det noen som har prøvd de forsterkede bakfjærene til Biltema. Jeg var i Trondheim på lørdag og kjøpte et sett for å ha på bruksbilen. Den blir tungt lastet av og til. Men til vanlig bruk, kan de bli litt for hard i forhold til standardfjærene foran?
Jeg vet det er flere her som har brukt disse. Lesjöfors foran, og campingfjærene bak, for å få et mer kileformet utseende (og unngå subbeproblemer bak).
Jeg hadde dette på min gamle. Der veide stereoanlegget en god del (:oops:) så bilen min så veldig segen ut bak. Jeg husker ikke noen problemer med originalfjærer foran og disse bak. Det fungerte fint hos meg ihvertfall. Riktignok ble jeg aldri helt kvitt den lave bakenden min

Lagt inn: 04 jun 2007, 20:52
av Gisle N163
Har nå i hvertfall bestilt nye fjærer bak nå, og håper jo det hjelper. Hvis ikke så venter jeg til etter sverigeturen med å skifte noen ting. Kan kanskje plukke opp et og annet tips hvor man kan peke og forklare litt. Har så vidt begynt å lære meg litt saab-mekking og kan jo bruke 900i'en min til å eksprimentere litt på før jeg skaffer meg en Aero(cab).
-Gisle
Lagt inn: 04 jun 2007, 20:58
av Magnus N608
Ingvar N629 skrev:Petter 900 T skrev:Eller løsne 1 bolt på demperen nede...
(på hver side da)
Petter
Den metoden bruker jeg også, er definitivt det enkleste.
Samme gjorde jeg også!
Funka bra
